//
کدخبر: ۲۶۵۳۶۶ //

۴ علامت هشدار دهنده تیروئید

4 علامت هشدار دهنده تیروئید
به گزارش فرتاک نیوز،

تیروئید، یکی از مهم ترین اندام های بدن است. غده پروانه ای در گردن که هورمون ها را برای سوخت و ساز بدن تنظیم می کند. اگر سطح تیروئید دچار تغییرشود، چه بیش از حد فعال یا کم کار باشد، می تواند منجر به تعداد زیادی از علائم شود. اما مشکلات تیروئید در مراحل اولیه به سختی تشخیص داده می شوند، به همین دلیل 60 درصد از مبتلایان به بیماری تیروئید از وضعیت خود آگاهی ندارند. در اینجا 4 علامت هشدار دهنده تیروئید آورده شده است.

1. وزن به شدت تغییر می کند

همه افراد فراز و نشیب های خود را در مقیاس وزن دارند و این طبیعی است. اما اگر متوجه کاهش یا افزایش وزن قابل توجهی شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. متابولیسم، شناخته شده ترین اثر هورمون تیروئید است. هورمون بیش از حد می تواند آن را سرعت بخشد و شما وزن کم کنید.

یک تیروئید بیش فعال می تواند بدن شما را در حالت کاتابولیک قرار دهد و منجر به از دست رفتن ماهیچه ها شود. یک تصور غلط وجود دارد که این یک روش عالی برای کاهش وزن است، اما شما به طور انتخابی چربی از دست نمی دهید.

یک مورد تیروئید کم کار نیز سوخت و ساز بدن را کند می کند و به دلیل اینکه بدن شما به انرژی کمتری نیاز دارد، می تواند موجب افزایش وزن شود.

2. موها شروع به ریزش می کنند

یک مطالعه درسال های اخیر از مجله پوست نشان داد که ریزش مو با مشکلات تیروئید مرتبط است. تغییرات در وضعیت هورمون تیروئید می تواند فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار دهند. هورمون خیلی زیاد تیروئید می تواند باعث ترشح فولیکول های مو شود و در نتیجه ریزش مو به وجود می آید. اما این دائمی نیست.

3. حرکات روده تغییر می کند

اگر بیشتر از حد معمول به دستشویی می روید، ممکن است فکر کنید این مسمومیت غذایی است یا به اندازه کافی سبزیجات مصرف نکرده اید. اگرچه احتمالاً به طور خودکار مشکلات روده را با تیروئید تان مرتبط نمی دانید، اما باید بدانید هورمون بسیار زیاد تیروئید ممکن است منجر به یبوست شود در حالی که کمبود هورمون تیروئید می تواند منجر به اسهال شود.

4. دوره های قاعدگی نامنظم می شود

تیروئید، همچنین بر فعالیت هورمون های دیگر بدن از جمله هورمون های تولید مثل تأثیر می گذارد. این می تواند به دوره های نامنظم و همچنین دوره های سنگین یا سبک منجر شود. در بعضی موارد، زنان ممکن است دوره های قاعدگی خود را از دست دهند یا با ناباروری مبارزه کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۵۳۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان