//
کدخبر: ۲۶۴۹۸ //

لزوم توجه به نقش داروسازان بیمارستانی

یک داروساز گفت: توجه به نقش داروسازان عمومی در بیمارستان‌ها درکنار متخصصان داروسازی بالینی علاوه بر صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌های درمان سبب افزایش کیفیت دارو درمانی برای بیماران می‌شود.

لزوم توجه به نقش داروسازان بیمارستانی

به گزارش فرتاک نیوز، با اشاره به این که داروسازی یکی از رشته‌های تخصصی و کاربردی در علوم پزشکی به شمار می‌آید که در سال‌هاى اخیر اهمیت آن روشن‌تر شده است، اظهار داشت: با بهره‌گیرى از متخصصین داروسازی بالینی در سال‌های اخیر حدود ۶ درصد هزینه‌های دارویی وارد بر سیستم سلامت، کاهش یافته است.

وی افزود: در صورت پررنگ‌تر شدن نقش داروسازان عمومی در بیمارستان‌ها در کنار متخصصین داروسازی بالینی، می‌توان علاوه بر صرفه جویی اقتصادی و کاهش هزینه‌های درمان شاهد بهبود بیشتر کیفیت دارودرمانی، کاهش عوارض ناخواسته دارویی و بهره مندى بهتر بیماران از خدمات درمانى باشیم.

به گفته این متخصص فارماکوتراپی داروسازان بیمارستانی می‌توانند زیر نظر متخصصین داروسازی بالینی به تهیه فارماکوپه دارویی بیمارستان، مشارکت در تدوین پروتکل دارویی، نوشتن مونوگراف‌های دارویی در بیمارستان، نظارت بر مصرف بهینه دارو در بیمارستان، آموزش‌های دارویی به بیمار حین ترخیص و نوشتن فرم تلفیق دارویی نیز بپردازند.

طاهری تصریح کرد: جایگاه شغلی فارغ التحصیلان دوره عمومی و متخصصین رشته داروسازی متنوع بوده و طیف گسترده‌ای از طراحی فورمولاسیون دارویی تا تهیه، توزیع، نظارت بر تجویز و حضور بر بالین بیمار و مشاوره تخصصى فارماکوتراپى را در بر می‌گیرد.

وی با بیان این که متخصصین داروسازی بالینی پس از گذراندن دوره تخصصی به فعالیت در بیمارستان‌ها مشغول می‌شوند؛ اظهار داشت: داروسازان عمومی نیز می‌توانند بنا بر علاقه و توانمندیهای خود به ایفای نقش سازنده در داروخانه‌های بیمارستانی بپردازند.

این متخصص فارماکوتراپی یادآور شد: وظایف داروسازان عمومی شاغل در بیمارستان‌ها شامل ساخت و ترکیب فرآورده‌های استریل در اتاق تمیز، توزیع دارو و تجهیزات، بسته بندی دارو برای هر بیمار با شرایط مناسب، حمل مناسب، ذخیره سازی صحیح، شرکت فعال در کمیته‌های بیمارستانی، اطلاع رسانی داروئی، تهیه و ساخت داروهای مورد نیاز بیمارستان که اشکال دارویی آن‌ها موجود نیست، می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۴۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان