//
کدخبر: ۲۳۲۶۷۹ //

این ۵ غذا را هرگز گرم نکنید

سرپرست واحد آموزش انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، در مورد چگونگی گرم کردن غذاها، توضیحاتی ارائه داد.

این 5 غذا را هرگز گرم نکنید
به گزارش فرتاک نیوز،

درباره مضرات حرارت دهی مجدد به مواد غذایی، گفت: باید دانست با انجام هر فرآیندی نظیر گرم کردن دوباره غذا، درصدی از مواد مغذی موجود در آن از بین می رود و در بعضی موارد، مضراتی هم برای بدن در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه همه مواد غذایی به حرارت دهی مجدد و دوباره گرم کردن به خوبی پاسخ نمی دهند، افزود: برای مثال چگونگی واکنش غذاهای مختلف نسبت به آلودگی باکتریایی به ویژه در زمان ذخیره و نگهداری، متفاوت است.

کاویانی یادآور شد: همچنین باید دانست پروتئین ها در طول زمان پخت شکسته می شوند و ترکیب آنها تغییر می کند.

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، در ادامه به توصیه آژانس استانداردهای غذایی و مرکز اطلاعات غذایی اروپا درباره پرهیز از حرارت دهی مجدد پنج ماده غذایی اشاره کرد و افزود: حرارت دهی مجدد مرغ عموما توصیه نمی شود زیرا چگالی پروتئینی بالاتری نسبت به گوشت قرمز دارد و زمانی که دوباره گرم شود، پروتئین های آن به طور متفاوتی شکسته می شوند که می توانند موجب بروز ناراحتی معده شود.

وی درباره نحوه پخت این ماده غذایی و سایر ماکیان نیز عنوان کرد: مرغ و سایر ماکیان اغلب می توانند حاوی مقدار قابل توجهی آلودگی سالمونلایی باشند، این امر می تواند با حرارت دهی مجدد در مایکروویو مشکل ساز باشد، زیرا حرارت به همه سطوح ماده غذایی بطور یکسان نفوذ نمی کند.

کاویانی ادامه داد: این بدین معنی است که بعضی از بخش های غذا زودتر از سایر بخش ها می پزند. در این مورد بخصوص باید گوشت مرغ را مرتب بچرخانیم تا مطمئن شویم که درون و بیرون آن به خوبی حرارت دیده باشد.

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در ادامه تصریح کرد: بر طبق توصیه های آژانس استاندارد ملی غذایی اروپا، اینکه چگونه برنج پخته شده ذخیره و نگهداری شود، نکته با اهمیت تری نسبت به موضوع حرارت دهی مجدد این ماده غذایی است.

وی افزود: زیرا اگر برنج پخته شده در دمای اتاق قرار داده شود، اسپورها می توانند در آن چند برابر شوند و سم تولید کنند که ممکن است موجب بروز تهوع یا اسهال شود. از طرفی حرارت دهی مجدد هم اغلب باعث خلاصی از این سموم نمی شود.

کاویانی با اشاره به اینکه چگونگی نگهداری سیب زمینی ها بعد از پختن، مسئله مهمی است، افزود: اگر سیب زمینی ها در دمای اتاق خنک شده وسپس آن را بیرون یخچال بگذارید، ممکن است شرایط برای رشد کلستریدیوم بوتولینوم فراهم شود؛ به خصوص اگر آنها را میان فویل بپیچید و اکسیژن به سیب زمینی نرسد.

وی ادامه داد: حرارت دهی مجدد سیب زمینی، همیشه این باکتری ها را از بین نخواهد برد، بنابراین نگهداری مناسب سیب زمینی ها زمانی که خنک می شوند، مهم است.

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، درباره ذخیره و نگهداری قارچ نیزتوضیح داد: قارچ ها حاوی پروتئین هستند که امکان دارد به آسانی توسط آنزیم ها و میکروارگانیسم ها تخریب شوند. اگر قارچ ها به خوبی ذخیره و نگهداری نشوند، می توانند به سرعت بعد از دوباره گرم کردن، موجب بروز ناراحتی معده شوند.

کاویانی خاطرنشان کرد: چنانچه قارچ پخته در یخچال به مدت کمتر از ۲۴ ساعت نگهداری شود، مشکلی برای گرم کردن دوباره در دمای پیشنهادی۷۰ درجه سانتیگراد نخواهد بود.

سرپرست واحد آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور وی  نسبت به حرارت دهی مجدد برخی سبزیجات هشدار داد و یادآور شد: اسفناج و سایر سبزیجات برگی می توانند بسته به خاک محلی که سبزی در آن رشد کرده است، حاوی مقادیر قابل توجهی نیترات باشند.

وی با بیان اینکه نیترات به خودی خود بی ضرر است، توضیح داد: ولی نیترات در اثر حرارت دهی مجدد می تواند به نیتریت و سپس نیتروزآمین تبدیل شود که این ترکیبات به عنوان عوامل سرطانزا شناخته می شوند؛ بنابراین گرم کردن مجدد این سبزیجات توصیه نمی شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۲۶۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان