//
کدخبر: ۲۱۹۹۵۴ //

بدن هنگام کمبود ویتامین ها، چه هشدارهایی به شما می دهد؟

بدن اطلاعات زیادی در مورد آنچه درون شما اتفاق می افتد و آن را نمی بینید، به شما می دهد. در این میان، کمبود ویتامین ها در بدن، علائم متفاوتی ایجاد می کند که گاهی بسیار خفیف و گاهی خطرناک و غیرقابل جبران است.

بدن هنگام کمبود ویتامین ها، چه هشدارهایی به شما می دهد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

نشانه های کمبود، با توجه به نوع هر ویتامین در نقاط خاصی از بدن ظاهر می شوند:

شوره سر: کمبود اسیدهای چرب سالم در رژیم غذایی باعث بروز شوره سر می شود. امگا 3 از جمله اسیدهای چرب سالم است که نوعی از آن به نام اسید آلفالینولنیک، نقش مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. این نوع چربی در گردو و دانه کتان نیز یافت می شود. امگا 3 را می توانید از طریق مصرف ماهی برای دو بار در هفته، به میزان کافی به بدن تان برسانید.

موهای نازک و شکننده: ویتامین های گروه ب از جمله بیوتین و اسید فولیک، نقش مهمی در حفظ سلامت موها دارند و کمبود آنها باعث نازک و شکننده شدن موها می شود. اسید فولیک در غلات غنی شده و برنج سفید یافت می شود. یک فنجان اسفناج خام نیز منبع خوبی از اسید فولیک است. یک فنجان مارچوبه پخته شده نیز 60 درصد از نیاز روزانه شما به این ویتامین را تامین می کند. خاکستری شدن موها: کمبود مس در رژیم غذایی با خاکستری شدن موها ارتباط دارد. مس در تولید ملانین نقش دارد. اگر زودتر از موعد و در سنین پایین شاهد سفید شدن موها شدید، بهتر است برای تشخیص کمبود مس، به پزشک مراجعه کنید.

زخم شدن دهان: کمبود ویتامین ب 12 اغلب با زخم های دهانی همراه است. گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ، منابع ویتامین ب 12 هستند و شما در صورتی که از زخم های دهانی رنج می برید و فقر ویتامین ب 12 در شما تشخیص داده شده است، باید بیشتر، از این غذاها بهره ببرید. اگر گیاه خوار هستید، شیر، غلات غنی شده و مکمل های این ویتامین را فراموش نکنید.

پوست مرغی شدن بدن: کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی شدن پوست بدن، عارضه ای است که طی آن برجستگی های بسیار ریز روی پوست ظاهر می شود. علت این عارضه کمبود ویتامین آ می تواند باشد. ویتامین ها برای حفظ سلامت پوست بسیار حیاتی بوده و در ترمیم زخم ها نقش دارد. ویتامین آ در گوشت مرغ، سیب زمینی شیرین، و دانه های کدو تنبل وجود دارد.

احساس خستگی مداوم: کمبود ویتامین دی یکی از علل احساس خستگی دائم است. برای این که ویتامین دی بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، سراغ شیرهای غنی شده، آب پرتقال غنی شده، قارچ هایی که تحت نور ماوراء بنفش رشد می کنند و غلات غنی شده با این ویتامین بروید. اگر روزانه 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، بدن شما به اندازه کافی این ویتامین را سنتز می کند.

کبودی پاها: کبودی مداوم پاها، بدون ایجاد ضربه، ممکن است نشان دهنده کمبود ویتامین سی باشد. ویتامین سی به ساخت کلاژن کمک می کند. کلاژن در ساخت رگ های خونی نقش دارد. توت فرنگی، کلم بروکلی و انبه از پرتقال ویتامین سی بیشتری دارند. کمبود این ویتامین باعث تضعیف مویرگ ها و ایجاد کبودی می شود.

گرفتگی عضلات: این عارضه شاید به دلیل کمبود منیزیم و یا کلسیم باشد. منیزیم و کلسیم در انقباض عضلات نقش مهمی دارند. کدو تنبل، موز، آووکادو و لبنیات منابع سرشار از منیزیم و کلسیم هستند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۹۹۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان