//
کدخبر: ۱۹۲۲۹۲ //
وزیر بهداشت تاکید کرد؛

آسیب های اجرای نادرست بسیج ملی کنترل فشار خون

وزیر بهداشت گفت: چنانچه فاز عملیاتی بسیج ملی فشار خون را به خوبی مدیریت کنیم، مبنای بسیار پراهمیتی را برای اقدامات بعدی در کنترل بیماری های غیر واگیر در کشور، برجای گذاشته ایم.

آسیب های اجرای نادرست بسیج ملی کنترل فشار خون
به گزارش فرتاک نیوز،

سعید نمکی، روز دوشنبه در جلسه هماهنگی «بسیج ملی کنترل فشار خون» که از طریق برقراری ارتباط ویدئویی با روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش های بی وقفه مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور در راستای ساماندهی پرونده الکترونیک سلامت و همچنین، بسیج ملی کنترل فشار خون در اقصی نقاط کشور، افزود: در این مدت، دو اقدام بسیار مهم و اساسی را پیگیری کردیم، یکی از این اقدامات، پرونده الکترونیک سلامت است که در این مدت کوتاه با پیگیری ها و تلاش های بی وقفه تمامی دست اندرکاران در ستاد و دانشگاه ها، به نتایج خوبی رسیده و افتخار بزرگی محسوب می شود؛ چراکه پرونده الکترونیک سلامت در واقع، ریل گذاری ارزنده ای برای نظام سلامت و فعالیت های بعدی مانند، پزشکی خانواده و نظام ارجاع خواهد بود.

نمکی ادامه داد: دومین اقدام، راه اندازی بسیج ملی کنترل فشار خون است که اقدامی بسیار ارزنده و زیربنایی در نظام سلامت کشور خواهد بود. اثرات ارزشمند و گرانقدر این بسیج، بعد از پایان طرح، مشخص خواهد شد. در حال حاضر، از اهمیت نتایج طرح مطلع نخواهیم شد و نمی دانیم که بررسی یک جمعیت ۴۰ میلیون نفری و شناسایی موارد حاد پرفشاری خون، تا چه اندازه می تواند ما را در برنامه ریزی های حوزه سلامت و صرفه جویی هزینه، یاری کند. در دنیا اولین بار است که یک جمعیت ۴۰ میلیون نفری، تحت پوشش یکی از مقوله های NCD قابل تاثیر در نظام سلامت قرار می گیرند.

وزیر بهداشت خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی، بیان کرد: چنانچه فاز عملیاتی بسیج ملی فشار خون را نیز به خوبی مدیریت کنیم، مبنای بسیار پراهمیتی را برای اقدامات بعدی در کنترل بیماری های غیر واگیر در کشور، برجای گذاشته ایم و تردیدی نیست که دست اندرکاران این طرح و همکاران ساعی ما، از این آزمون بزرگ نیز، سرافراز بیرون خواهند آمد.

نمکی تصریح کرد: بیان چند نکته ضروری است، اول اینکه، دانشگاه های علوم پزشکی و ستاد وزارت بهداشت، باید با آهنگ رشد تقاضای مردم برای ثبت فشارخون، سرعت خود را افزایش دهند، یعنی اگر مطابق با این سرعت پیش نروند، دچار مشکل خواهند شد، این سرعت هم در بعد نظارت، هم در بعد آمادگی پذیرش در پایگاه ها و ایستگاه های سنجش فشار خون و هم دادن فیدبک به موقع به نظام ارائه سلامت، ضروری است.

وزیر بهداشت در خصوص استفاده مطلوب از نیروی انسانی در این طرح ملی، گفت: در این طرح از نیروی انسانی باید به صورت برنامه ریزی شده بهره ببریم. اگر از ابزار نیروی انسانی به خوبی استفاده نکنیم، به نیروی متلاشی کننده‌ای تبدیل خواهد شد که کل سیستم را بر هم خواهد زد. بنابراین، چیدمان نیروها و استفاده مطلوب از آنها، هم درون نظام سلامت و هم بیرون از آن، باید در کمال دقت انجام شود. یعنی اگر از سایر دستگاه ها نیرو اعزام شد، باید از این نیروها به درستی و بر اساس نظم و برنامه، استفاده شود. در عین حال، دقت کنید که این نیروها با تشکیلات وزارت بهداشت ادغام نشوند و حیطه مسئولیت و اجرا برای دستگاه های بیرون از وزارت بهداشت، به صورت جداگانه تعریف شود، اما در یک سیستم قابل ارزیابی، مدیریت شوند..

نمکی با بیان اینکه این بسیج ملی برای سنجش فشار خون گروه‌های سنی ۳۰ سال به بالا، گروه‌های آسیب پذیر و بیماران راه اندازی شده است، ادامه داد: به گونه‌ای نباشد که بعد از پایان طرح، متوجه شویم که در این بسیج ملی، ۴۰ میلیون نفر مورد سنجش قرار گرفته‌اند و نیمی از آنها خارج از این گروه سنی بوده‌اند. اما چنانچه گره‌های سنی نزدیک به این استاندارد نیز مراجعه کردند، هم پذیرش شوند. مثلاً به گونه‌ای نباشد اگر فردی ۲۹ ساله مراجعه کرد او را مورد سنجش قرار ندهند و موجب رنجش شوند، باید دقت کرد که جلب مشارکت مردم، کار بسیار ظریف و لطیفی است.

وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه بسیج ملی کنترل فشار خون، کار بزرگی است و نتایج مطلوب و بزرگ‌تری را به دنبال خواهد داشت، تاکید کرد: استان‌های مختلف می‌توانند برای برگزاری و اجرای موفق تر این طرح، هر ایده و اقدام خلاقانه ای را پیش بینی کرده و انجام دهند. در پایان طرح، دانشگاه های پیشرو مورد تقدیر و تشکر قرار خواهند گرفت.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۲۲۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان