//
کدخبر: ۱۹۰۱۱۸ //

باید و نبایدهای "تغذیه" در شب‌های امتحان

یک کارشناس تغذیه معتقد است، در تغذیه ایام امتحانات باید از هر شش گروه مواد غذایی استفاده شده و غذاهای پرچرب و پرنمک از برنامه غذایی دانش آموزان حذف شود.

باید و نبایدهای "تغذیه" در شب‌های امتحان
به گزارش فرتاک نیوز،

علی اشرف رشیدی با اشاره به استرس بالای خانواده‌ها در بحث تغذیه دانش آموزان در ایام امتحانات، گفت: این استرس عملاً بی معناست و تغذیه در ایام امتحانات نباید تفاوت چندانی با دیگر ایام سال داشته باشد.

وی بر استفاده همه گروه‌های غذایی در ایام امتحانات تاکید کرد و افزود: هیچیک از وعده‌های غذایی و یا میان وعده‌ها نباید در ایام امتحانات حذف شود.

وی افزود: حذف یکی از وعده‌های غذایی یعنی حذف بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن که این امر موجب کاهش کارایی مغز می‌شود. بطور مثال ویتامین‌های B1 و یا ریبوفلاوین تأثیر بسیاری در بهبود کارایی مغز دارند و این ویتامین‌ها باید از طریق مصرف مقدار مناسب نان و غلات و گوشت و لبینات تأمین شوند.

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها دانش آموزان را یکجانشین کرده و به آنها انواع خوراکی‌ها را می‌دهند که انرژی بالایی برای درس خواندن داشته باشند، گفت: در همین راستا در پایان امتحانات عمدتاً با افزایش وزن دانش آموزان مواجه هستیم که خوب نیست.

رشیدی تاکید کرد: نکته اصلی در بحث تغذیه دانش آموزان استفاده مناسب از مواد مغذی و نه صرفاً مواد انرژی‌زا است، بطور مثال شیر شش ماده غذایی آب، قند، ویتامین‌ها، مواد معدنی، کربوهیدرات و چربی را در خود دارد، اما مصرف شکر تنها یک ماده غذایی داشته و بنابراین نمی‌تواند گزینه خوبی برای قرار گیری در برنامه غذایی دانش آموزان باشد.

رشیدی به همزمانی امتحانات برخی دانش آموزان با ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: توصیه می‌شود دانش آموزان روزه‌دار حتماً هر سه وعده افطار (معادل صبحانه)، شام و سحر (معادل وعده ناهار) را در برنامه غذایی خود لحاظ کنند.

وی افزود: متأسفانه برخی دانش آموزان به دلیل استرس یا کمبود وقت برخی وعده‌های اصلی یا میان وعده‌ها را حذف می‌کنند که این امر موجب افت کارایی مغز می‌شود.

وی بر صرف وعده سحری برای دانش آموزان روزه دار تاکید کرد وافزود: توصیه می‌شود در این وعده از مصرف غذاهای پرچرب و پرنمک خودداری شده و به مقداری کافی آب نوشیده شود.

رشیدی بر مصرف میوه و سبزیجات در این وعده غذایی تاکید کرد و افزود: ۹۰ درصد این خوراکی‌ها از آب تشکیل شده و با مصرف آن آب بدن در طول روز تأمین می‌شود.

وی افزود: در شبهای امتحان هم نباید غذای سنگین و پرچرب و پرنمک استفاده شود، چون این امر موجب مشکلات دستگاه گوارش می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۰۱۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان