//
کدخبر: ۱۸۸۸۷۶ //

خوراکی هایی سرشار از ید

مهم است که با منابع ید در رژیم غذایی سالم آشنا شوید،‌ چون کمبود ید در بدن از غلل اصلی شروع اختلالات مرتبط با تیروئید است.

خوراکی هایی سرشار از ید
به گزارش فرتاک نیوز،

ید یکی از ضروری ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است که در تعادل هورمون های تیروئید نقش مهمی دارد. تغییر در سطح و میزان ید در بدن می تواند باعث هیپروتیروئیدیسم ( پرکاری تیروئید ) با کم کاری تیروئید شود که در نهایت بر روی متابولیسم بدن تاثیر می گذارد. البته گرچه افراد روزانه مقدار ید زیادی دریافت نمی کنند، اما نیاز روزانه به این ماده معدنی در دوران بارداری و شیردهی برای زنان دوبرابر می شود و کمبود آن می تواند پیامد های جدی برای مادر و کودک ایجاد کند.

در این مطلب با متبع غنی از ماده معدنی ید آشنا می شویم:‌

نمک ید دار

گرچه نمک، به طور مستقیم غذا محسوب نمی شود، اما در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و منبع خوبی از ید است.  این خوراکی حاوی 1900 میکروگرم ید در هر 100 گرم است. طعم آن درست مثل نمک معمولی است با این تفاوت که میزان بیشتری ید در خود دارد و می تواند جای نمک معمولی را در رژیم غذایی شما بگیرد.  البته نباید در مصرف نمک زیاده روی کنید. با حفظ تعادل در مصرف آن، مراقب فشار خون خود باشید.

جلبک دریایی

دریا منبع اصلی ید است و بنابراین جلبک دریایی حاوی مقدار زیادی از این ماده معدنی است.  انواع مختلفی از جلبک های دریایی وجود دارد و از میان آن ها Kelp چهار برابر نیاز متوسط و روزانه افراد، حاوی ید است. یک قاشق غذاخوری از آن 730 میکروگرم ید دارد که به عنوان سالاد، سوپ میان وعده و غیره می توانید از آن استفاده کنید.

بلوبری

بلوبری ها، علاوه بر این که منبع غنی از آنتی اکسیدان به حساب می آیند، مقدار زیادی ید در خود دارند. 11 گرم بلوبری حاوی 400 میکروگرم ید است. همچنین این میوه، کالری کمی دارد و غنی از ویتامین C ، فیبر، پتاسیم، آهن و کلسیم است.

ماهی تازه

علاوه بر جلبک دریایی،‌غذاها، فراورده ها و محصولات دریایی دیگر نیز منبع خوبی از ید محسوب می شوند.

ماهی Cod یا ماهی روغن، به عنوان غنی ترین ماهی از ید شناخته می شود که در هر 100 گرم، 170 میکروگرم ید دارد. به علاوه این ماهی سرشار از ویتامین B1، B6، B2، و B9 است که به بدن در جذب کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها کمک می کند.

ماهی تن نیز یکی دیگر از منابع ید دریای است که حاوی 50 میکروگرم ید در هر 100 گرم است. ماهی ساردین و هیک نیز از دیگر ماهی های غنی از ید هستند.

صدف سیاه

صدف سیاه کالری کمی دارد و در عوض، خواص زیادی به دلیل وجود ویتامین ها، اسید های آمینه و مواد معدنی مثل ید دارد. در هر 100 گرم صدف سیاه، 130 میکروگرم ید وجود دارد.

گوشت مرغ

مرغ یکی دیگر از غذاهایی است که ید مورد نیاز بدن را تامین می کنند. هر 100 گرم گوشت مرغ، حاوی 7 میکروگرم ید است.

میگو

میگو ها از محصولات دریایی هستند و بنابراین منبع خوبی از ید در خود دارند. در هر 100 گرم از این محصولات، 35 میکروگرم ید وجود دارد.

این موارد فقط نمونه هایی از غذاهای غنی از ید است که شما به راحتی می توانید آن ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حال، همیشه به یاد داشته باشید که در مصرف روزانه آن تعادل را حفظ کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۸۸۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان