//
کدخبر: ۱۴۱۳۱۶ //

ترفندهایی کاربردی و ساده برای کنترل واکنش های بدن و داشتن زندگی بهتر

همه ما در شرایطی بوده ایم که نتوانسته ایم علیرغم تلاش فراوان بدنمان را کنترل کنیم. مثلاً در شرایطی قرار گرفته ایم که گریه مان گرفته اما هر چه تلاش کرده ایم این اتفاق نیفتد موفق نشده ایم. شاید ما نتوانیم کنترل کاملی بر روی واکنش های غیرارادی بدنمان داشته باشیم اما می توانیم با استفاده از همین بدن بعضی از آن ها را به کنترل خود درآوریم. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ترفندهایی ساده و هوشمندانه آشنا کنیم که در موارد اضطراری به شما کمک می کنند که کنترل واکنش های بدنتان را بدست بگیرید. با ما همراه باشید.

ترفندهایی کاربردی و ساده برای کنترل واکنش های بدن و داشتن زندگی بهتر
به گزارش فرتاک نیوز،

همه ما در شرایطی بوده ایم که نتوانسته ایم علیرغم تلاش فراوان بدنمان را کنترل کنیم. مثلاً در شرایطی قرار گرفته ایم که گریه مان گرفته اما هر چه تلاش کرده ایم این اتفاق نیفتد موفق نشده ایم. شاید ما نتوانیم کنترل کاملی بر روی واکنش های غیرارادی بدنمان داشته باشیم اما می توانیم با استفاده از همین بدن بعضی از آن ها را به کنترل خود درآوریم. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ترفندهایی ساده و هوشمندانه آشنا کنیم که در موارد اضطراری به شما کمک می کنند که کنترل واکنش های بدنتان را بدست بگیرید. با ما همراه باشید.

۱- هنگامی که حس می کنید مغزتان دارد یخ می زند زبانتان را به سقف دهانتان بچسبانید

شاید فکر کنید چنین روشی هنگام خوردن بستنی یا هر چیز سردی که باعث می شود مغزتان یخ بزند اثرگذار نباشد اما بسیاری آن را امتحان کرده و نتیجه گرفته اند. بدن همه افراد از خود گرما تولید می کند و وقتی که برای مثال انگشت شست خود را روی سقف دهانتان فشار می دهید باعث گرم شدن آن خواهید شد.

۲- اگر چشمهایتان را کاملاً باز کنید و از پلک زدن خودداری نمایید از گریه کردن جلوگیری خواهید کرد

بر هم زدن سریع پلک باعث می شود که اشک های اولیه چشم شما خیلی سریع محو شده و روی گونه های شما جاری نشوند. اما اگر حس کرده اید در شرایط گریه کردن قرار دارید، تا جایی که می توانید چشم هایتان را باز کنید و سعی کنید پلک نزنید. این کار باعث می شود که اشک حتی قبل از جاری شدن متوقف شود.

۳- وقتی احساس گیجی می کنید دست هایتان را روی یک شیء ثابت قرار دهید

مایعات درون گوش مسئول برقرار کردن تعادل شما هستند و چیزهایی مانند الکل می توانند این تعادل را بر هم بزنند. اگر احساس سرگیجه کردید دست های خود را روی چیزی ثابت و محکم مانند میز قرار دهید تا مغزتان بار دیگر تعادل شما را برقرار نماید.اگر در رختخواب هستید و هنوز احساس گیجی می کنید کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید. این کار باعث می شود که مغزتان بتواند بار دیگر تعادلتان را برقرار سازد.

۴- اگر در یک مکان پرسروصدا حضور دارید سعی کنید با گوشت راست خود به صحبت های اطرافیان گوش دهید

مطالعات نشان داده که گوش راست در درک کلمات و صحبت ها بهتر از گوش دیگر عمل می کند. گوش چپ نیز در گرفتن و درک موسیقی و دیگر صداها عملکرد بهتری دارد.

۵- اگر احساس خفگی یا استفراغ می کنید انگشت شست خود را در مشتتان گرفته و محکم فشار دهید

مطالعات نشان داده که افراد با فشار دادن نقطه ای در کف دستشان که یک محرک حساس دارد می توانند حس استفراغ را از بین ببرند. این افراد می توانند با بستن دست چپ خود و مشت کردن آن کمتر از دیگران استفراغ کنند. از این رو اگر در شرایطی قرار دارید که احساس استفراغ کرده و یا حالت تهوع دارید تنها کافی است دست چپتان را مشت کرده و انگشت شستتان را در کف دستتان گرفته و فشار دهید.

۶- برای کاهش ضربان قلب روی انگشت شست خود فوت کنید

مسدود کردن راه تنفس و سپس بیرون دادن هوا باعث فعال شدن عصب واگوس می شود که در سراسر بدن شما منتشر می شود. مطالعات نشان می دهد که تحریک کردن عصب واگوس می تواند ضربان قلب و فشار خودن را کاهش دهد و از استرس و اضطراب شما کاسته شود.

۷- برای کاهش درد گلو مارشمالو بخورید

اگر چه سندی علمی در مورد موثر بودن این کار وجود ندارد اما نوشیدن دم کرده گیاه مارشمالو برای صدها سال برای درمان سرفه ، سرما خوردگی و گلو درد به کار می رفته است. بر اساس گزارش ها، مارشمالو (پُف نبات) امروزی نیز می تواند باعث تسکین درد گلو شود که ظاهراً از ژلاتین موجود در این ماده غذایی ناشی می شود.

۸- اگر میگرن دارید دست هایتان را در آب یخ فرو برده و آن ها را باز و بسته کنید

اگر شما نیز از درد میگرن کلافه شده اید کافی است دست هایتان را در آب بسیار سرد فرو برده و مکرراً باز و بسته کنید. این همان اثری را دارد که گذاشتن یخ روی سر داشته و با منقبض کردن رگ ها درد شما را کاهش می دهد.

۹- برای از بین رفتن خارش ناشی از نیش پشه روی موضع آن دئودورانت بمالید

اگر چه توصیه نمی کنیم که این کار را در مورد جوش های بزرگ و هر سطح بازی از پوست انجام دهید اما مالیدن دئودورانت به روی محل نیش پشه، خارش آن را به سرعت از بین خواهد برد و می توان ادعا کرد که تاثیر آن حتی از کرم های ضد خارش نیز بیشتر است.

۱۰- اگر نمی توانید خندیدنتان را متوقف کنید بهتر است خودتان را نیشگون بگیرید

اگر چه خندیدن در مکان و شرایط نامناسب بسیار ناراحت کننده و دردسرساز است اما خندیدن واکنش طبیعی بسیاری از افراد در مواجهه با شرایط استرس زاست. در این گونه موارد بهتر است بدنتان را نیشگون بگیرید زیرا درد اندکی که تولید می شود توجه شما را از خندیدن دور می سازد.

۱۱- برای جلوگیری از آکنه زدن، در انتهای دوش گرفتن از آب سرد استفاده کنید

آب سرد منافذ روی پوست را بسته و مانع از ورود کثیفی و باکتری به درون پوست می شود. اگر چه این موضوع از لحاظ علمی ثابت نشده اما دمای بالا در کل برای سلامت پوست مضر بوده و می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد.

۱۲- اگر نمی توانید بخوابید برای یک دقیقه تند تند پلک بزنید

وقتی به مدت ۱۰ دقیقه می دوید چه اتفاقی می افتد؟ در پاهایتان احساس سوزش خواهید کرد. این موضوع در اثر جمع شدن اسید لاکتیک در عضلات به دلیل انقباض ایجاد شده و ریلکس کردن عضلات باعث می شود که بتوانید به دویدن ادامه دهید. به عبارت ساده بعد از مدتی تند دویدن عضلات شما خسته می شوند. هنگامی که سریع پلک می زنید نیز همین اتفاق برای چشم می افتد و ماهیچه هایی که در عمل پلک زدن مشارکت دارند خسته می شوند. بنابراین اگر خوابتان نمی برد از این ترفند استفاده کرده و ماهیچه های خسته همان چیزی است که شما را به خواب خواهد برد.

۱۳- اگر احساس خواب آلودگی می کنید، تا جایی که می توانید نفس خود را نگه داشت و سپس آزاد کنید

این روش کاری بسیار ساده و موثر است زیرا حواس شما را از خواب پرت کرده و به کلی خواب از سرتان خواهد پرید. نیازی به توضیح بیشتر نیست!

۱۴- برای جلوگیری از عطسه کردن دندانتان را محکم به پشت دندانتان فشار دهید

اگر چه بسیاری می گویند که فشار دادن دادن زبان به سقف دهان مانع از عطسه کردن می شود اما با اطمینان می توان گفت که این کار در برخی افراد به خوبی موثر است، حتی اگر یافته ها و تحقیقات علمی آن را تایید نکند.

۱۵- اگر متن سخنرانیتان را قبل از خواب بخوانید صبح روز بعد بهتر به یادتان خواهد ماند

مطالعات جدید نشان داده که مطالعه کردن قبل از خواب توانایی شما در به خاطر آوردن اطلاعات را بهبود می بخشد. همچنین این مطالعات اثبات کرده که وقتی بعد از یاد گرفتن چیزی به خواب می روید احتمال فراموش کردن آن بسیار کمتر است و بعد از بیدار شدن آن را به یاد خواهید آورد. از این رو می توان گفت که داشتن خواب راحت و کافی نقش مهمی در یادگیری دارد و در تثبیت خاطرات تازه نیز بسیار موثر است.

۱۶- اگر بخاطر امتحان یا هر موضوع دیگری استرس دارید، احساسات خود را یادداشت کنید

نوشتن در مورد افکار و احساساتی که ناشی از یک تجربه استرس زا یا تروماتیک هستند می تواند به شما کمک کند که با احساسات ناخوشایند ناشی از این تجربیات مقابله کنید و احساس بهتری داشته باشید.

۱۷- اگر بینی تان به دلیل ترشحات غلیظ مسدود شده قبل از خواب یک پیاز کنار تختتان قرار دهید

کافی است یک پیاز را نصف کرده و کنار تخت خود قرار دهید زیرا محققان بر این باورند که این روش برای روان شدن آب بینی بسیار مفید است. سولفوری که در پیاز وجود دارد بلغم و مایعات درون بینی را بیرون می کشد. اگر کودک شما سرما خورده اما بلغم درون بینی او غلیظ شده و مانع تنفسش می شود می توان از پیاز برای شل کردن آن بدون هیچ اثر جانبی ناخوشایندی کمک گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۱۳۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان