//
کدخبر: ۱۲۸۱۱۸ //

نگاهی به علل تیرگی دور چشم و درمان آن

«تیرگی دور چشم» و اطراف آن مشکلی است که علاوه بر به‌هم‌زدن زیبایی چشم و چهره، نگرانی‌هایی را در رابطه با سلامت ایجاد می‌کند. برخی از مردم می‌گویند تیرگی اطراف چشم ارثی است و هیچ کاری هم برای درمان نباید انجام داد اما این باور در طب سنتی و طب مدرن پذیرفته‌شده نیست چراکه با تغییرات درست در تغذیه و شیوه زندگی به راحتی می‌توان مشکل سیاهی زیر چشم را کمتر یا برطرف کرد.

نگاهی به علل تیرگی دور چشم و درمان آن
به گزارش فرتاک نیوز،

براساس نتایج مقالات متعدد و تحقیقات، ژنتیک از علل شایع این بیماری محسوب می‌شوند. هرچند شاید در کودکی خبری از این سیاهی نبوده، اما معمولا بعد از سن بلوغ، جوانی و میانسالی خود را نشان می‌دهد. حتی در دوره عادت ماهانه ممکن است تیرگی دور چشم بیشتر شود.

فرد دچار تیرگی اطراف چشم ممکن است مشکلات زیر را داشته باشد و با درمان آنها تیرگی به راحتی رفع شود:

    مبتلایان به خستگی و کم‌خوابی

    افرادی که زمینه آلرژی دارند

    مبتلایان به درماتیت آتوپیک –اگزما- و درماتیت تماسی

    افرادی که مستعد حساسیت‌های تنفسی هستند

    مبتلایان به مشکلات داخلی مانند کم‌خونی فقر آهن

    مبتلایان به اختلالات تیرویید

    بی نظمی های رنگدانه ای که در نژادهای آفریقایی و آسیایی دیده می شود

    مالیدن یا خاراندن چشم ها

    قرار گرفتن در معرض نور خورشید که بدن را وادار می کند ملانین –رنگدانه پوست- بیشتری تولید کند

    افزایش سن و ضعیف شدن پوست که باعث می شود بدن چربی و کلاژن بیشتری از دست بدهد و عروق خونی آبی مایل به قرمز رنگ، زیر پوست را آشکارتر می کند

درمان تیرگی دور چشم

تیرگی دور چشم درمان قطعی ندارد. استفاده از کرم‌های دور چشم که حاوی ویتامین K و انواع رطوبت‌رسان‌ها و تحریک‌کننده‌ رشد کلاژن و الاستین هستند مفیدند. انواعی از کرم‌ها که حاوی داروهای ضدالتهاب و ضدقرمزی و کاهش‌دهنده مویرگ‌های قابل‌رویت‌ هستند و ویتامین‌های ترمیم‌کننده بافت و متعادل‌کننده آب و چربی دارند، می‌تواند تا حدی مفید واقع شود؛ اما از نظر بیماران نتیجه حاصله چندان رضایت‌بخش نیست.

مزوتراپی روش دیگری است که در آن انواع ویتامین به‌علاوه اسیدآمینه‌های ضروری و پلی‌ساکاروییدها و ... در چندین نوبت به محل تزریق می‌شود. در این روش بهبودی نسبی است و برخی بیماران از نتیجه آن راضی‌اند.

پی‌آر‌پی روش موثر دیگری است که در آن پلاسما و پلاکت زیر پوست تزریق می‌شود که به رشد و تولید الاستین و کلاژن کمک می‌کنند.

تزریق چربی هم در افرادی که زیر چشم‌شان گودرفته می‌تواند سبب روشن‌ترشدن تیرگی ناحیه شود.

درمان با لیزر هم در مواردی به کاهش تیرگی چشم کمک می کند.

در صورتی که تیرگی اطراف چشم ناشی از زدن عینک باشد توصیه می‌کنیم اگر عینک طبی است از شیشه‌های رفلکس استفاده کنند تا با برگرداندن اشعه‌های مضر آفتاب از آسیب پوست اطراف چشم پیشگیری کرده و احتمال پیری پوست کاهش یابد. در مورد انتخاب عینک‌های آفتابی هم باید به استاندارد بودن شیشه و قابلیت فیلتر اشعه مضر آفتاب به‌وسیله آن دقت کرد.

یکی دیگر از دلایل تیرگی دور چشم کم آبی بدن است. در افرادی که مبتلا به اسهال و استفراغ می‌شوند این تیرگی مشهودتر است؛ اما غیر از این در افرادی که زیاد سر پا می‌ایستند یا دچار کم‌خوابی هستند هم به دلیل کاهش آب میان‌بافتی در اطراف چشم شاهد گودرفتگی و تیرگی بافت این ناحیه هستیم.

در برخی افراد هم تیرگی می‌تواند ناشی از اختلالات هورونی باشد. به عنوان مثال در خانم‌های چاق چربی بیشتر در اطراف تخمدان‌ها ذخیره می‌شود و اختلالات هورمونی ناشی از این موضوع باعث تیرگی بیشتر پوست کشاله ران، زیر بغل و پشت گردن می‌شود و بعید نیست که تیرگی دور چشم هم به آن مربوط باشد گرچه در کتاب‌های مرجع به این موضوع اشاره نشده است.

زمانی که بیماران برای درمان این مسئله مراجعه می‌کنند در مورد داروهای گیاهی یا موضعی می‌پرسند که آیا می‌توان برای دور چشم استفاده کرد یا نه. متخصص پوست تنها می‌تواند درمان‌هایی را تجویز کند که در کتب علمی در مورد موثربودن آنها دلایل و مدارک معتبری وجود دارد. برخی از درمان‌ها مثل استفاده از اسیدهای میوه شاید سبب پرخونی منطقه و روشن‌ترشدن پوست شود اما ضرر آن بیش از منفعت‌اش است و می‌تواند پوست ناحیه را بسوزاند.

 برخی مراقبت های خانگی هم به کاهش تیرگی دور چشم کمک می کنند:

    سرد کردن: عروق خونی متسع زیر چشم در تیرگی آن موثرند. توصیه می کنیم با کمپرس سرد –چای کیسه ای خنک یا نخود منجمد که در پارچه ای پیچیده شده باشد- عروق این ناحیه را منقبض کنید.

    بالش بیشتر: زیر سرتان بالش بیشتری بگذارید تا بالاتر بیاید. با این کار از جمع شدن مایع در پلک پایینی و پف کردن دور چشم پیشگیری می شود.

    خواب بیشتر: کم خوابی باعث رنگ پریدگی چهره می شود در نتیجه تیرگی چشم، نمایان تر می شود

اصلاح تیرگی دور چشم با اصلاح مزاج

در طب سنتی، سیاهی و تیرگی پوست ناشی از غلبه سوداست که همان مزاج سرد و خشک است. برای درمان قطعی توصیه می‌کنیم بیمار بیشتر از غذاهای گرم و تر استفاده کند. به همین دلیل مصرف مواد غذایی سوداوی مثل چای، پنیر و برنج را ممنوع می‌کنیم و از بیمار می‌خواهیم عسل، شیره انگور و آب ولرم بخورد.

البته برای رفع تیرگی دور چشم درمان‌های موضعی هم وجود دارد که همیشگی نیست و دوره‌ای می‌تواند تیرگی را درمان کند و بیماری عود خواهد کرد. برای درمان قطعی به بیمار توصیه می‌شود در عین حال که تغذیه و مزاجش را به سمت گرمی و تری می‌برد از برخی داروهای موضعی هم استفاده کند، تا کبدش تقویت شود. این بیماران باید مصرف مواد غذایی ترش که سرد و خشک است را کنار بگذارند و در عوض از داروهایی مثل سیاهدانه و عسل که سودای کبد را کاهش می‌دهد و تقویت‌کننده کبد و گرم‌کننده معده است، استفاده کنند. زدن روغن بادام شیرین به پوست و ماسک عسل هم مفید است. توصیه می‌کنیم افراد برای گرفتن نتیجه بهتر از ماسک عسل یا شیرین بیان یا روغن شترمرغ و بادام که گرم و تر هستند، استفاده کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۸۱۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان