//
کدخبر: ۱۲۱۴۱۱ //
دکتر مجید نداف کرمانی

اگر تن ماهی خور هستید، حتما این مطلب را بخوانید

یکی از ساده ترین نوع غذا حاضر کردن برای خانم ها این است که مقداری برنج دم کرده و از تن ماهی هم به عنوان خورش استفاده کنند! در این بین باید دید که آیا تن ماهی برای اعضای خانواده ضرری دارد یا خیر؟

اگر تن ماهی خور هستید، حتما این مطلب را بخوانید
به گزارش فرتاک نیوز،

 ماهی تن شناگری سریع و فعال است و اغلب شنایی بی‌وقفه و طولانی دارد. همین امر موجب تغییررنگ قسمت‌هایی از گوشت بدن این ماهی به رنگ قهوه‌ای تیره می‌شود. برای درک بیشتر، این ماهی علاوه بر عضلات صورتی در دو طرف بدن درست در زیر پوست، عضلاتی به رنگ قهوه‌ای دارد که به آن عضله تیره گفته می‌شود.

این عضلات چربی بیشتری داشته و هنگام شنای سریع ماهی انرژی کافی را تامین می‌کند. این گوشت به دلیل آن که پرچرب و تلخ مزه بوده و نسبت به تند شدن حساس‌تر، ماندگاری کمتر و طعمی ‌متفاوت با عضلات صورتی رنگ ماهی دارد، اغلب در زمان فراوری از محصول جدا و مصرف آن برای سلامت مضر نخواهد بود.

تن ماهی چه خواصی دارد؟

تن ماهی یک ضد التهاب، برای افرادی که از درد مفاصل و روماتیسم رنج می برند، می باشد. چرا که سرشار از امگا3  و آنتی اکسیدان می باشد که با رادیکال های آزاد هم مقابله کرده و از پیری زودرس سلول های بدن پیشگیری می کند.

تن ماهی دشمن سرطان، زیرا یک منبع غنی از سلنیوم و آنتی اکسیدانه که با عوامل سرطان زا مقابله می کنه.

تن ماهی یک تغذیه خوب برای ورزشکارانه، چون در هر وعده غذایی این ماده غذایی در حدود 100 گرم پروتئین وجود داره که برای عضله سازی و حجیم شدن بافت بدن ورزشکاران بسیار ایده آله.

مصرف ماهی تن برای دانش آموزان به خصوص در ایام امتحانات هم بسیار توصیه می‌شود، زیرا عملکرد مغز را افزایش می‌دهد.

البته باید بدانید که توصیه متخصصان تغذیه آن است که کودکان بین 5 تا 11 سال بیش از 150 گرم تن ماهی در هفته مصرف ننمایند. بهترین میزان مصرف تن ماهی در کودکان زیر 5 سال هم مقدار 75 گرم در هفته می‌باشد.

چگونه تن ماهی کشنده می شود؟

ماهی تن از جمله ماهی هایی است که از میزان قابل توجهی جیوه برخوردار است. مصرف زیاد جیوه احتمال بروز برخی بیماری ها از جمله بیماری های عصبی را افزایش می دهد.

جیوه از عناصر سنگین به شمار می رود و استفاده زیاد از آن، برای بدن حکم مواد سمی را دارد. این عنصر با آنزیم های درونی بدن ترکیب و مانع از عمل آنها می شود. تجمع جیوه در بدن منجر به بروز اختلالات شنوایی ، لرزش عضلات ، بروز بی حسی عمومی و به هم خوردن متابولیسم درونی می شود و از همه مهم تر این که جیوه عملکرد سیستم عصبی را مختل می کند و به رشد بافت مغزی آسیب جدی می رساند.

به همین دلیل مصرف زیاد تن ماهی برای مبتلایان به بیماری های مغزی و عصبی و همچنین کودکان و مادران باردار توصیه نمی شود، زیرا سیستم مرکزی و عصبی جنین را که به سرعت در حال رشد است، تحت تاثیر قرار می دهد.

با بعضی جایگزین های تن ماهی آشنا شوید

اگر هر روز ماهی تن می خورید، شاید جایگزین کردن برخی منابع پروتئین دیگر برایتان مفید باشد. سعی کنید دیگر غذاهای دریایی که مقدار جیوه پایینی دارند را جایگزین کنید، مانند سالمون یا میگو. اگر ساندویچ تن ماهی میل می کنید سعی کنید ساندویچ سالاد تخم مرغ را جایگزینش کنید.

اگر از ماهی تن به عنوان منبعی برای جذب اسید چرب های امگا 3 استفاده می کنید می توانید دیگر منابع را جایگزین کنید از جمله روغن زیتون، گردو، شاهدانه یا بذر کتان.

چند نکته مهم که در زمان استفاده از تن ماهی باید جدی بگیرید

ماهی های رودخانه ای و دریایی بسیار مفیدتر از ماهی های کنسرو شده هستند، اما در مقایسه با غذاهای آماده و فست فودها، مصرف کنسرو تن ماهی سالم و استاندارد الویت دارد.

از سوی دیگر تاریخ مصرف کنسرو تن ماهی نکته مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت.

کنسرو تن ماهی در صورت نگهداری در شرایط نامناسب یا انقضای تاریخ مصرف آن، به سرعت فاسد می شود و مسمومیت بسیار جدی به نام مسمومیت بوتولیسم را ایجاد می کند که می تواند حتی سبب مرگ هم گردد.

طبق توصیه کارشناسان حتما کنسرو تن ماهی را قبل از مصرف باید 20 دقیقه در آب جوشاند و سپس مصرف کرد تا احتمال مسمومیت با آن به حداقل برسد.

همچنین اگر کنسرو تن ماهی، متورم یا ضربه خورده باشد، باید از مصرف آن خودداری کرد.

کنسرو ماهی تن یکی از غذاهای بسیار پر نمک است که برای افراد مبتلا به فشار خون مضر است. بعلاوه مقدار روغن آن نیز برای سلامتی مضر است و بهتر است روغن از گوشت جدا شود و بعد مصرف شود. همچنین باید کنسرو ماهی تن در آب و نمک یا در روغن های مفید مثل روغن زیتون و گلزا استفاده شود و تا جایی که امکان دارد از ماهی تازه مصرف شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۱۴۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان