//
کدخبر: ۱۱۸۰۵ //

صداهای ایجاد شده در معده نشان دهنده بیماری خاصی است؟

وقتی که افراد با نفخ زیاد مواجه هستند، هوای زیادی درون معده و روده جمع خواهد شد که معده شروع به تولید صدا خواهد کرد. این صداها در مواقعی آرام هستند و کسی متوجه نمی شود اما در برخی مواقع که نفخ شدید باشد صداها به صورت بلند منتشر می‌شوند. به این افراد توصیه می شود از خوردن غذاهای نفاخ مثل نوشابه‌های گازدار، نخود، لوبیا، سوسیس و کالباس خودداری کنند.

صداهای ایجاد شده در معده نشان دهنده بیماری خاصی است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر ایرج خسرو نیا از پزشکان برجسته کشور در حوزه بیماری های داخلی است.

خسرو نیا در سال 1375 به عنوان پزشک نمونه سازمان نظام پزشکی و در سال 1378 نیز از طرف سازمان تامین اجتماعی به عنوان پزشک نمونه برگزیده شد. همچنین وی تاکنون موفق به تالیف بیش از 25 مقاله داخلی و خارجی شده است.

دکتر خسرونیا در حال حاضر به عنوان رئیس هیات مدیره جامعه متخصصان داخلی ایران مشغول فعالیت است.

وی برای پاسخ‌گویی به سوالات پزشکی مخاطبان فارس مهمان یازدهمین قسمت از برنامه مطب مجازی بود که در ادامه پاسخ سوالات را می‌خوانید:

آیا عمل‌های زیبایی برای لاغری را توصیه می‌کنید؟ عوارض این جراحی‌ها چیست؟

بسیاری از شکایاتی که از طرف مردم به سازمان نظام پزشکی می‌شود به دلیل عمل‌های زیبایی است، متاسفانه شاهدیم برخی از افرادی که به این عمل‌ها روی می‌اورند مشکلات زیبایی نداشته‌اند بلکه از مشکلات روحی و روانی رنج می بردند و از عمل های زیبایی که بر روی آن‌ها انجام شده است احساس نارضایتی می‌کنند.

بنده به هیچ وجه انجام این عمل‌ها را به دلیل عوارضی که دارند توصیه نمی‌کنم، بسیاری از افرادی که روی به عمل‌های زیبایی لاغری می‌آورند از عوارض این جراحی‌ها اطلاعی ندارند. باید توجه داشت که بسیاری از مبتلایان به چاقی به جای استفاده از رژیم های مناسب غذایی و انجام فعالیت های ورزشی به این نوع راهکار متوسل می شوند. عواملی مانند ژنتیک و محیط بر چاقی افراد تاثیر گذار است و معمولا این روند با الگوی غذایی نامناسب از قبیل پرخوری‌های زیاد زمینه بیشتر این معضل به ویژه چاقی در ناحیه شکم را به دنبال دارد. از جمله عوارض این عمل‌ها می‌توان به عفونت، تجمع مایع و از دست دادن پوست اشاره کرد.

 

 رفلاکس معده چگونه به وجود می‌آید و راه‌های درمان و پیشگیری از آن چیست؟

بین مری و معده یک دریچه وجود دارد که زمانی که این دریچه کار خود را به درستی انجام نشود، رفلاکس معده بوجود می‌اید، ریفلاکس یک بیماری مزمن گوارشی است که در آن اسید اضافی از معده به مری برمی‌گردد و مزه یک مایع ترش در دهان احساس می‌شود.

باید گفت در پی ایجاد شدن رفلاکس معده، در مواقعی سرفه‌های شدید، گرفتگی صدا ایجاد می‌شود، برای درمان این عارضه بهتر است، سبک زندگی اصلاح شود. باید توجه داشت نوع غذاها، زمان غذا خوردن، زمان خواب، نحوه خوابیدن، مقدار غذا خوردن در بروز این عارضه موثر هستند. غذاهای محرک را خود بیمار به مرور زمان می‌تواند در رژیم غذایی‌اش مشخص کند، غذاهایی مانند شکلات، کاکائو، چربی زیاد از جمله غذاهای محرک هستند که باعث بیشتر شدن رفلاکس معده خواهند شد. توصیه می شود بین زمان غذا خوردن و خواب فاصله بیشتری گذاشته شود تا معده خالی شود. همچنین توصیه می‌شود این افراد از مصرف سبزیجات قبل از خواب پرهیز کنند.

زخم معده به دلیل به‌وجود می‌‌ید؟ روش درمان این بیماری را شرح دهید؟

زخم معده به معنای بوجود آمدن یک زخم یا تورم در معده است که علت اصلی بروز آن، وجود یک نوع باکتری به نام هلیکوباکتر است، همچنین بالا بودن اسید معده، استفاده بیش از حد از داروهای مسکن مانند آسپیرین، ایبوپروفن، ژلوفن، پروفن و برخی داروهای دیگر می‌توانند باعث زخم معده شوند این داروها عملکرد مخاط معده را با اختلال مواجه خواهند کرد به همین علت باید از مصرف هرگونه دارو بدون مشورت با پزشک پرهیز کرد. مصرف سیگار و الکل نیز از دیگر علل بروز این عارضه هستند. از جمله علائم بروز زخم معده می‌توان به ترش کردن، درد ناحیه بالای معده و بادگلو و آروغ زدن و گاهی استفراغ خونی اشاره کرد. لذا بهتر است در موقع مشاهده این علایم برای درمان به پزشک مراجعه کرد. اگر زخم معده شدید نباشد با مصرف برخی از داروها درمان خواهد شد اما اگر این زخم شدید باشد در مواقعی نیاز به جراحی پیدا خواهد کرد.

آیا صداهای ایجاد شده در معده نشان دهنده بیماری خاصی است؟

وقتی که افراد با نفخ زیاد مواجه هستند، هوای زیادی درون معده و روده جمع خواهد شد که معده شروع به تولید صدا خواهد کرد. این صداها در مواقعی آرام هستند و کسی متوجه نمی شود اما در برخی مواقع که نفخ شدید باشد صداها به صورت بلند منتشر می‌شوند. به این افراد توصیه می شود از خوردن غذاهای نفاخ مثل نوشابه‌های گازدار، نخود، لوبیا، سوسیس و کالباس خودداری کنند. بهترین غذا برای جلوگیری از نفخ معده غذاهای خشک مانند گوشت، عسل و مربا است که توصیه می‌شود این غذاها در برنامه این افراد قرار گیرد.

 

فلج معده به چه معنا است؟

در حقیقت این اصطلاح در علم پزشکی به ایسکمی معده معروف است و زمانی بروز می‌کند که در اثر اختلالات عروقی خون به معده نرسد، گاهی اوقات بر اثر عمل های جراحی عصب معده قطع می شود و این موضوع باعث می‌شود که احساس سیر شدن از بین برود که با غذا خوردن زیاد معده بزرگتر شود. به این افراد توصیه می‌شود تعداد وعده های غذایی بیشتر ولی با حجم کمتر مصرف شود از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز کنند زیرا چربی سرعت تخلیه معده را کند می کند، مصرف غذای پر فیبر و دیر هضم ، مانند سبزیجات و حبوبات کاهش دهند،و افراد مبتلا به دیابت قندخون خود را در محدوده مشخص شده توسط پزشک حفظ کنند.

 دلیل ترش کردن زیاد چیست؟

ترش کردن معده بیشتر به دلیل وجود زخم، ازدیاد اسید معده و استرس زیاد خواهد بود، وقتی ترشحات معده زیاد باشد احساس ترش کردن بوجود می‌اید، به این افراد توصیه می‌شود از مصرف غذاهای محرک دستگاه گوارش هستند پرهیز کنند، ادویه‌ها، فلفل، سیر و ترشی از جمله این غذاها هستند. بهترین تغذیه برای افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند مصرف لبنیات است.

در دنیا در خصوص رژیم غذایی برای بیماری‌های گوارشی صحبتی نمی شود بلکه به بیماران توصیه می‌کنند از غذاهایی که برای دستگاه گوارش آن‌ها مفید نیست و مصرف شان ها موجب تحریک دستگاه گوارش آن‌ها می‌شود پرهیز کنند. همچنین باید هر نوع غذایی حتی میوه و سبزی نیز باید به اندازه کافی مصرف شود.

 

منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۸۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان