//
کدخبر: ۱۱۲۸۱۴ //

عفونت دندان را چگونه از بین ببریم؟

عفونت دندان به صورت تورم پر از مایعات چرکی و در قسمت لثه‌ها ظاهر می‌شود که معمولا با درد همراه می‌باشد. برای از بین بردن عفونت دندان کپسول آموکسی سیلین و استفاده از مواد طبیعی همچون میخک و نعناع توصیه می‌شود.

عفونت دندان را چگونه از بین ببریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که صبح با چهره‌ای ورم‌کرده از خواب بیدار شوید چراکه شب قبل دندان‌درد داشته‌اید و این تورم حاصل عارضه‌ای به نام عفونت دندان یا اصطلاحا آبسه دندان است که میهمان چهره شما شده است. در این حالت اولین کاری که می‌توانید انجام دهید مراجعه به یک دندان‌پزشک و مصرف داروهایی جهت از بین بردن این عفونت است. اگرچه این تصمیم بهترین و عاقلانه‌ترین کار است اما روش‌هایی هم وجود دارد که می‌توانید در منزل برای خلاص شدن از شر عفونت دندان انجام دهید.

عفونت دندان چیست و چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

عفونت دندان که غالباً می‌تواند به دلیل پوسیدگی دندان باشد به شکل تورم پر از مایعات چرکی در ریشه دندان یا سطح لثه ظاهر می‌شود. این عارضه در اثر پوسیدگی شدید دندان یا بیماری‌های لثه به وجود می‌آید. علاوه بر این، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، رژیم غذایی سرشار از شکر، کربوهیدرات و مواد غذایی چسبناک احتمال بروز این مشکل را افزایش می‌دهد. درصورتی‌که آبسه و عفونت دندان‌ها یا لثه درمان نشوند، وضعیت بیماری وخیم‌تر شده و استخوان‌های اطراف ناحیه عفونی‌شده تخریب می‌شوند.

برخی از علائم وجود آبسه دندان عبارت‌اند از:

احساس درد طولانی، شدید و تیر کشیدن یک‌طرف صورت که ممکن است به چشم‌ها، شقیقه یا اطراف گردن هم کشیده شود

درد شدید یکی از دندان‌ها به‌طوری‌که شما نتوانید دندان‌های دیگر را روی آن فشار دهید

ایجاد ورم یا یک برآمدگی بسیار کوچک بر روی لثه در قسمت بالا یا زیر دندان که ممکن است دردناک یا بدون درد باشد

احساس یک مزه خاص و غیرطبیعی دردهان

تب

حساس شدن دندان به گرما و سرما

وجود بوی نامطبوع دردهان

لق شدن دندان

درمان دارویی عفونت دندان

معمولاً به‌منظور رفع عفونت دندان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها کارآمد نیست. در این موارد مصرف خوراکی داروی آموکسی‌سیلین و کلیندامایسین به همراه مترونیدازول و همچنین مصرف کپسول سفیکسیم و در مواردی آمپول از پنی‌سیلین هم تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که تمامی این داروها باید زیر نظر پزشک و با توجه به‌شدت بیماری و عوامل دیگری همچون سن و.. مصرف گردد. بنابراین خوددرمانی به‌منظور درمان عفونت دندان به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌گردد.

درمان غیردارویی عفونت دندان

گاهی اوقات می‌توان برای بهبودی و درمان بیماری‌ها به تب سنتی رجوع کرد و از مواد طبیعی و خانگی استفاده کرد. اگرچه می‌توان به‌طور موقتی عفونت دندان را با این روش‌ها بهبود بخشید اما به یاد داشته باشید که برای حل این مشکل به‌صورت اصولی باید در اسرع وقت به دندان‌پزشک مراجعه و آن از درمان کرد. برخی از مواد طبیعی برای برطرف کردن آبسه دندان:

آب‌نمک

این محلول از قدیم به‌عنوان یک شستشوگر طبیعی مورداستفاده افراد بوده است. استفاده از آب‌نمک گرم از گسترش عفونت دندان به سایر قسمت‌های دهان جلوگیری می‌کند. برای این منظور توصیه می‌شود یک قاشق چای‌خوری نمک (هر نوع نمک تصفیه‌شده دریا، سولفات منیزیم و یا نمک معمولی) را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و دهان خود را با این محلول شستشو دهید.

سیر

اگر به دنبال یک آنتی‌بیوتیک طبیعی  قوی می‌گردید این ماده معجزه‌آسا را فراموش نکنید. سیر حاوی ترکیبات سولفوریک ازجمله آلیسین است که می‌تواند با عفونت‌ها و التهابات مقابله کند. برای درمان خانگی عفونت دندان توصیه می‌شود آب سیر را به ناحیه عفونی‌شده اعمال کنید. برای نتیجه‌گیری بهتر توصیه می‌شود این کار را به‌طور منظم انجام دهید.

روغن نعناع

روغن نعناع دارای خاصیت ضدالتهابی است که این مسئله در از بین بردن تورم دردناک مؤثر است. برای تسکین علائم و درمان عفونت دندان توصیه می‌شود پنبه‌ای را به این روغن آغشته کنید و توسط آن به‌آرامی ناحیه عفونی‌شده دندان را ماساژ دهید.

سرکه سیب

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به مدت چند دقیقه داخل دهانتان بچرخانید. سرکه را قورت ندهید. بعد دهان خود را با آب ولرم بشویید.

میخک

یک‌ تکه پنبه را به عصاره میخک آغشته کنید و آن را چند دقیقه روی محل موردنظر قرار دهید. میخک علاوه بر کاهش تورم عفونت دندان برای تسکین دندان درد در مواقع دیگر هم بسیار موثر می‌باشد.

امیدواریم توانسته باشید با استفاده از این روش‌های طبیعی تورم ناشی از آبسه دندان را کاهش داده و به تسکین درد دندان خود کمک کرده باشید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۲۸۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان