//
کدخبر: ۱۰۷۹۸۹ //

ارتباط آویشن با فشار خون

آویشن حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است که برای مایعات و سلول‌های بدنی بسیار ضروری است و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

 ارتباط آویشن با فشار خون
به گزارش فرتاک نیوز،

آویشن از گیاهان دارویی و دمنوش های محبوبی است که خواص فوق العاده ای دارد. آویشن بهبود دهنده ی عملکرد سیستم گوارش بدن می باشد. آویشن در کنترل فشار خون موثر است. در این مقاله بیشتر با خواص آویشن آشنا شوید.

آویشن و فشار خون

امروزه با نحوه زندگی شهرنشینی و نوع غذاهای مصرفی، ابتلا به فشار خون بالا در همه افراد، کودک، پیر و جوان ممکن است ایجاد شود. همچنین این بیماری با افزایش سن مرتبط است و هر چه که مسن‌تر شوید، به ویژه اگر مبتلا به اضافه وزن، چاقی، یا بیماری قند خون باشید، احتمال ایجاد فشار خون بالا در شما بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که انجام اقدامات زودهنگام برای پیشگیری از این بیماری بسیار با اهمیت است.

به طور کلی مصرف مواد غذایی حاوی منیزیم، پتاسیم و کلسیم در بهبود فشار خون بسیار موثر است. در مقابل، مصرف میزان کم مواد غذایی حاوی سدیم و چربی‌های اشباع شده، موجب کاهش فشار خون می‌شود. بنابراین افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، لازم است مصرف مواد غذایی حاوی سدیم که از همه مهمتر نمک است را محدود کنند و به جای آن مواد غذایی حاوی پتاسیم، منیزیم و کلسیم مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند.

یکی از این مواد غذایی مفید گیاه دارویی آویشن است این گیاه حاوی مقادیر بالایی از پتاسیم است که برای مایعات و سلول‌های بدنی بسیار ضروری است و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. نتایج تحقیقات پژوهشگران در سالهای اخیر نشان داده است، عصاره گیاه آویشن به‌طور چشمگیری میزان ضربان قلب را در موش‌های مبتلا به فشارخون بالا کاهش می‌دهد و همچنین همزمان به پایین آوردن میزان کلسترول کمک می‌کند. این پژوهش بر روی گونه‌ای از آویشن وحشی به نام Thymus linearis Benth که بیشتر در در افغانستان و پاکستان یافت می‌شود، انجام گردید.  همچنین مصرف آویشن به بدن در دفع نمک‌های اضافه، آب اضافی و سموم از طریق افزایش ادرار کمک میکند.

به منظور بهره گیری بیشتر از آویشن در تنظیم فشار خون، می‌توانید در پخت غذاها به جای نمک از آن استفاده کنید. همچنین خوردن چای و دمنوش آویشننیز به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

متوقف کردن سرفه

عصاره یا روغن آویشن که از برگ‌های این گیاه گرفته می‌شود، عمدتا به‌عنوان یکی از درمان‌های طبیعی سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که ترکیب کردن برگ‌های آویشن و پیچک با همدیگر، به تسکین سرفه و همچنین کاهش دیگر علائم بیماری در برونشیت حاد نیز کمک می‌کند. پس دفعه بعدی که با سرفه یا گلودرد مواجه شدید،‌ حتما چای آویشن تهیه کنید و بنوشید.

تقویت‌کننده سیستم ایمنی

تامین همه ویتامین‌های مورد نیاز بدن به‌صورت روزانه می‌تواند کار سختی باشد. با این‌ حال، آویشن سرشار از ویتامین C است و همچنین منبع خوبی برای دریافت ویتامین A به‌شمار می‌رود. پس مواقعی که احساس می‌کنید درحال مبتلا شدن به سرماخوردگی هستید، استفاده از آویشن می‌تواند سلامتی Health شما را بازگرداند. علاوه بر این‌ها، آویشن حاوی مِس، آهن، فیبر و منگنز است.

ضدعفونی‌کننده

قارچ‌ها، از شایع‌ترین آلاینده‌های هوا هستند که خصوصا خانه را آلوده می‌کنند. پس وقتی که منبع این عناصر مخرب را شناسایی می‌کنید، حتما اقدامات لازم را برای از بین بردن آن‌ها انجام بدهید. عصاره یا روغن آویشن نیز،‌ در صورتی که تراکم قارچ‌ها کم باشد، می‌تواند به نتیجه خوبی منجر شود.

درواقع، عصاره آویشن و تیمول، قابلیت بالایی در از بین بردن قارچ‌ها دارند. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند به‌عنوان ضدعفونی‌کننده در مکان‌هایی که تراکم بالایی از قارچ‌ها وجود ندارد، ‌استفاده شوند.

از بین بردن آفت‌ها

تیمول، یکی از ترکیباتی است که در بسیاری از آفت‌کش‌ها (هم انواع مناسب برای محیط‌های بسته و هم انواع مناسب برای محیط‌های باز) استفاده می‌شود. این ترکیب هم برای مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها مورد توجه است و هم برای مقابله با موجوداتی مانند موش‌ها.

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عصاره آویشن حتی می‌تواند پشه‌ها را نیز دفع کند، اما رشد آویشن در باغ به‌تنهایی برای بهره‌مندی از این خاصیت کافی نیست. درواقع، برای این‌که بتوانید بهترین نتیجه را از نظر مقابله با آفت‌ها بگیرید، باید برگ‌های آویشن را میان دستان خودتان له کنید تا عصاره یا روغن آن کاملا خارج شود.

شما همچنین می‌توانید برای دفع کردن حشرات از باغ خودتان، نوعی دفع‌کننده خانگی بسازید. این محلول از ترکیب ۴ قطره عصاره آویشن به ازای هر قاشق چای‌خوری از روغن زیتون، یا ترکیب ۵ قطره از عصاره آویشن با هر ۶۰ میلی‌لیتر از آب ساده به‌ دست می‌آید.

تقویت‌کننده خلق‌وخو

عصاره آویشن به خاطر داشتن ترکیب فعالی به نام کارواکرول، عمدتا برای اهداف آروماتیک و طبیعی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که کارواکرول طوری بر فعالیت نورون‌ها تاثیر می‌گذارد که احساسات مثبت را در افراد افزایش می‌دهد. پس افرادی که به‌طور منظم از آویشن یا عصاره آویشن استفاده می‌کنند، احساسات و خلق‌وخوی خودشان را تقویت می‌سازند.

خوش‌بو‌کننده دهان

امروزه بسیاری از محصولات طبیعی و ارگانیک مخصوص پوست، از آویشن در ترکیبات خودشان کمک می‌گیرند. آویشن، با توجه به خواص ضدقارچی و ضدعفونی‌اش، حتی در تولید دهان‌شویه‌ها نیز کاربرد دارد. آویشن همچنین یکی از ترکیبات طبیعی در دئودورانت‌ها است

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۷۹۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان