//
کدخبر: ۴۱۸۱۲۲ //

ماساژ صورت در خانه: یک روش ارزان برای جوان سازی پوست

در این مقاله قصد داریم شما را به‌طور کامل با فواید ماساژ صورت و تا حدودی با نحوه انجام آن آشنا سازیم. پس تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

ماساژ صورت در خانه: یک روش ارزان برای جوان سازی پوست
به گزارش فرتاک نیوز،

ماساژ صورت به‌نوعی ماساژ و روش درمانی گفته می‌شود که می‌توانید خودتان در خانه یا توسط یک درمانگر انجام دهید. این تکنیک با تحریک نقاط خاصی روی صورت، گردن و شانه‌ها انجام می‌شود و می‌تواند تا حد زیادی به کاهش استرس و جوانسازی پوست شما کمک کند.

در این مقاله قصد داریم شما را به‌طور کامل با فواید ماساژ صورت و تا حدودی با نحوه انجام آن آشنا سازیم. پس تا پایان ما را همراهی بفرمایید.

هدف از انجام ماساژ صورت چیست؟

ماساژ صورت روشی فیزیکی و عالی است که به سلامت و بهبود کیفیت پوست کمک می‌کند و درعین‌حال عضلات صورت شما را آرام کرده و استرس و خستگی کارهای هفتگی و روزمره شما را کاهش می‌دهد. انجام ماساژ صورت به‌صورت منظم و هفته‌ای یک الی دو بار می‌تواند پوستی شاداب و شفاف به شما هدیه بدهد و یک اثر آرامش‌بخش و جوان‌کننده برایتان دارد.

از طرفی به شما کمک می‌کند ظاهری زیباتر، اعتمادبه‌نفس بالاتر و احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. شما می‌توانید هم‌زمان با ماساژ صورت از انواع لوسیون‌ها، روغن‌ها یا مواد پاک‌کننده و همچنین از یک غلطک صورت یا ابزار مناسب دیگر نیز استفاده کنید تا با یک تیر چند نشان بزنید!

چه بخواهید از ماساژ صورت صرفاً برای ایجاد آرامش استفاده کنید یا به دنبال جلوگیری از پیری زودرس و جوانسازی عالی برای پوستتان باشید، تکنیک‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای این کار امتحان کنید. برخی از تکنیک‌ها را خودتان هم می‌توانید در خانه انجام دهید ولی برخی از موارد تخصصی باید توسط افراد ماهر در این زمینه انجام شوند.

انواع ماساژ صورت برای امتحان کردن

چندین روش و تکنیک مختلف برای انجام ماساژ صورت وجود دارد که می‌توانید به‌تنهایی یا با یک متخصص آن‌ها را انجام دهید و از فواید ماساژ صورت بهره‌مند شوید. به‌طورکلی انواع ماساژ صورت شامل موارد زیر می‌باشند:

  • ماساژ و تخلیه غدد لنفاوی

  • ماساژ رفلکسولوژی

  • ماساژ شیاتسو

  • ماساژ گواشا

  • ماساژ سوئدی

  • ماساژ اصلاحی

  • ماساژ سینوسی

  • ماساژ طب فشاری

تکنیک‌هایی که ماساژهای گفته‌شده در بالا با آن‌ها انجام می‌شوند نیز عبارت‌اند از:

  • حجامت

  • ورز دادن دیجیتال یا بندانگشتی

  • تاشو

  • افلوراژ

  • ارتعاشات

  • ضربه زدن

  • نیشگون گرفتن

3

مهم‌ترین فواید ماساژ صورت که حتماً باید بدانید!

فواید ماساژ صورت بسیار زیاد است، اما مهم‌ترین این فواید طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه عبارت‌اند از:

1. دارای اثر ضد پیری و کاهش دهنده چین‌وچروک

یکی از مزایای اصلی ماساژ صورت، بهبود کلی ظاهر پوست است. در این زمینه یک مطالعه کوچک در سال 2017 انجام شده است و در این تحقیق اثربخشی ماساژ صورت که با یک دستگاه ماساژ تحریک کننده انجام می‌شد، مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان به مدت 8 هفته از این دستگاه و کرم ضد پیری به‌صورت هم‌زمان بر روی صورت و گردن خود استفاده کردند. اثرات کرم هنگام استفاده همراه با ماساژ صورت افزایش یافت و بهبود خوبی در کاهش چین‌وچروک، افتادگی پوست و بافت دیده شد.

2. کاهش دهنده فشار سینوسی است

اگر فشار سینوسی در مرحله عفونت شدید یا به عبارتی در مرحله حاد سینوزیت نباشد، می‌توانید از فواید ماساژ صورت برای تسکین فشار، ناراحتی و احتقان‌های سینوسی استفاده کنید. ماساژ سینوسی همچنین می‌تواند به تخلیه مخاط اضافی ایجاد شده، کاهش سردرد و افزایش گردش خون کمک کند.

3. درمان کننده آکنه است

تحریک پوست به کمک ماساژ صورت می‌تواند به تقویت گردش خون و کاهش ظاهر آکنه و جوش کمک کند. برخی افراد با استفاده از ماساژ روغن‌زیتون برای درمان آکنه نتایج بهتری را مشاهده کرده‌اند. البته نتایج برای افراد مختلف متفاوت است، بنابراین اگر شما دوست دارید روغنی مانند زیتون، نارگیل و … را امتحان کنید، قبل از ماساژ کل صورت، حتماً ابتدا مقدار کمی از آن روغن را روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید.

سپس 24 ساعت منتظر بمانید و بعد اگر مشکلاتی مانند خارش، سوزش، التهاب و … ایجاد نشد می‌توانید از آن برای صورتتان استفاده نمایید. همچنین دقت داشته باشید هنگام ماساژ بر روی پوست‌های مستعد آکنه خیلی تهاجمی عمل نکنید. درواقع باید از هرگونه حرکات خشن بخصوص در نواحی حساس خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند با تحریک بیشتر پوست تعداد جوش‌های شما را افزایش دهد.

4. مفصل گیجگاهی فکی(TMJ)

افرادی که شرایط مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) دارند، در ناحیه فک یا صورت احساس ناراحتی می‌کنند. ازجمله این ناراحتی‌ها می‌توان به سردرد، گوش درد یا قفل شدن فک اشاره کرد. ماساژ صورت به روش نقطه ماشه‌ای در این افراد می‌تواند به کاهش سفت شدن عضلات، ملتهب یا درد فک کمک کند. این ناراحتی‌ها ممکن است به دلایل مختلف مانند جویدن یا دندان‌قروچه ایجاد شده باشد. ماساژ برای تسکین علائم TMJ به‌ویژه هنگامی‌که با تمرینات فک ترکیب می‌شود، مؤثر خواهد بود.

 

5. پوست را درخشان می‌کند

به‌طورکلی پوست وقتی آلودگی‌های محیطی را در طول روزهای کاری جذب می‌کند دچار خستگی و کدری خواهد شد. اگر می‌خواهید همیشه پوستی روشن و درخشان داشته باشید، به‌طور منظم و هفتگی ماساژ صورت را انجام دهید. تحقیقات انجام شده در سال 2002 در این زمینه نشان داده است که 59 درصد از زنانی که ماساژ صورت را به‌صورت منظم انجام داده‌اند، احساس طراوت و جوانی بیشتری داشته‌اند.

بسیاری از شواهد تجربی نیز نشان می‌دهد که تحریک عضلات صورت به کمک ماساژ صورت می‌تواند به سفت شدن پوست، تسکین عضلات سفت شده و افزایش گردش خون کمک کند.

6. جریان خون در زیر پوست را افزایش می‌دهد

یکی از راه‌های شادابی و جوان‌سازی پوست، افزایش جریان خون در زیر پوست است که میزان تغذیه و اکسیژن‌رسانی به پوست را افزایش می‌دهد. استفاده از غلطک ماساژ صورت یا انجام تکنیک‌های دستی ماساژ تأثیر مثبتی بر جریان خون در پوست دارد که می‌تواند به بهبود ظاهر پوست از هر لحاظ کمک کند.

بر اساس یک مطالعه کوچک در سال 2018، افرادی که روزانه به مدت 5 دقیقه صورت خود را با غلطک ماساژ دادند، پس از 5 هفته بهبودی قابل‌توجهی در کیفیت پوست خود مشاهده کردند.

7. جوان‌کننده پوست است

از دیگر فواید ماساژ صورت می‌توان به کاهش تنش، افزایش آرامش و درنتیجه سلامت پوست اشاره کرد. بسیاری از عارضه‌های پوستی بخصوص چین‌وچروک‌ها به دلیل استرس‌های شدید کاری است که می‌توانید به کمک ماساژ صورت تا حد زیادی این استرس‌ها را کاهش دهید.

6

8. جای اسکار را نابود می‌کند

یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد جامعه در مورد پوستشان وجود جای جوش یا اسکار آکنه است. روش‌های پزشکی و خانگی بسیار متعددی برای بهبود این جای جوش‌ها وجود دارد اما اگر شما به انجام ماساژ صورت به شکل منظم و درست پایبند باشید بعد از مدتی تغییر زیادی در این اسکارها مشاهده خواهید کرد و عمق آن‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

ماساژ بافت اسکار و نواحی اطراف آن می‌تواند به افزایش جریان خون، شل شدن بافت‌های مجاور و صاف کردن برجستگی‌ها کمک کند. همچنین میزان تولید کلاژن پوست را تحریک کرده و افزایش می‌دهد. کلاژن همان پروتئینی است که خاصیت ارتجاعی به پوست می‌دهد و کاهش آن می‌تواند منجر به ایجاد چین‌وچروک یا افتادگی پوست شود.

به‌علاوه ماساژ درمانی در کاهش درد و خارش پوست مؤثر بوده و درعین‌حال ظاهر اسکارهای برآمده ناشی از سوختگی را بهبود می‌بخشد.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای انجام ماساژ صورت

تنها ابزار حیاتی برای ماساژ صورت، چه در روتین مراقبت روزانه و چه در روند فیشیال صورت، دست‌های پرتوان فرد ماساژ دهنده و یک لوسیون یا روغن برای کاهش اصطکاک روی پوست است. بهتر است برای انجام ماساژ، روغن‌هایی را انتخاب کنید که با نوع پوست شما مناسب باشند. به‌عنوان‌مثال، افرادی که نگران آکنه هستند می‌توانند روغن‌های غیر کومدوژنیک مانند روغن جوجوبا را انتخاب کنند. چون این روغن‌ها سنگین نبوده و منافذ را مسدود نخواهند کرد.

شما می‌توانید از انگشتان، شست، پاشنه دست یا ابزارهای موجود در بازار برای ماساژ صورت استفاده کنند. برخی از ابزارهایی که می‌توانند برای ماساژ صورت مفید باشند عبارت‌اند از:

غلطک‌های صورت

این دستگاه‌ها فشار ملایم و یکنواختی را به پوست شما در جهات مورد نظر وارد می‌کنند. آن‌ها در طیف وسیعی از اندازه‌ها و مواد ازجمله فلز، چوب، شیشه و کریستال در بازار عرضه می‌شوند. حتی برخی محصولات تخصصی کلاژن‌ساز، خودشان دارای سر غلطکی هستند که به‌راحتی ماساژ را برایتان انجام می‌دهند. برخی از سازندگان این محصولات ادعا می‌کنند که انواع خاصی از غلطک‌های صورت، مانند غلطک‌های یشمی، مزایای بیشتری را ارائه می‌دهند ولی تاکنون هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

8

ماساژورهای گرم شونده

برخی از شرکت‌ها ماساژورهایی برای پوست صورت می‌سازند که گرم می‌شوند. این امر به تسکین درد و یا کمک به فرد در احساس آرامش بیشتر کمک می‌کند. البته باید دستورالعمل‌های سازنده را به‌طور کامل و با دقت مطالعه کنید تا دستگاه بیش‌ازحد گرم نشود. در غیر این صورت ممکن است پوستتان بسوزد و مشکلات دیگری برایتان ایجاد گردد.

ماساژورهای سرد

ماساژورهای سرد دارای مایعی هستند که ابزار را سرد نگه می‌دارند یا ممکن است نیاز داشته باشند که آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید. این ماساژورها با شوک سرمایی که در پوست ایجاد می‌کنند به پوستتان احساس طراوت می‌بخشند و علاوه بر لیفت تا حدودی و به صورت موقت از چین‌وچروک‌های بعدی جلوگیری خواهند کرد.

ماساژورهای ویبره

برخی از ماساژورهای صورت بر اساس لرزش یا ویبره کار می‌کنند. سازندگان این محصولات ادعا می‌کنند که این فناوری ماساژ شدیدتری را ارائه می‌دهد و نتایج بهتری از ماساژ صورت ایجاد خواهد شد، اگرچه هنوز هیچ مطالعه‌ای برای بررسی این موضوع انجام نشده است.

9

روش اجرای ماساژ صورت در خانه

اگرچه انجام ماساژ صورت توسط متخصصان کار بلد در این زمینه می‌تواند نتایج بیشتری را عاید شما نماید ولی شما می‌توانید در خانه خودتان نیز ماساژ صورت را انجام دهید. برای انجام این کار می‌توانید طبق گام‌های زیر عمل نمایید:

  • قبل از شروع، صورت و دست‌های خود را کاملاً تمیز بشویید و خشک کنید.

  • از مقدار کمی سرم تقویت‌کننده یا روغن پاک‌کننده استفاده کنید تا انگشتانتان هنگام ماساژ دادن به‌راحتی روی پوستتان سر بخورند و بچرخند.

  • می‌توانید برای ماساژ صورت از سطح کف دست خود نیز استفاده کنید.

  • هر ضربه را 5 مرتبه انجام دهید یا به مدت 30 ثانیه روی یک ناحیه متمرکز شوید. از فشار ملایم استفاده کنید.

چندین تکنیک وجود دارد که می‌توانید برای ماساژ صورت در خانه استفاده کنید. در زیر چند مورد که می‌توانید برای ایجاد ماساژ روتین خود به‌صورت روزانه استفاده نمایید، آورده شده است:

  • از حرکت دایره‌ای برای مالش دادن شقیقه‌ها استفاده کنید.

  • از کف دست و نوک انگشتان خود برای ماساژ دو طرف صورت خود استفاده کنید، از چانه شروع کرده و به سمت پیشانی حرکت کنید. پس از آن انگشتان دست را به سمت پایین حرکت دهید.

  • انگشتان حلقه با فشار ملایم به ابروی خود بکشید. از گوشه داخلی به بیرونی حرکت کنید. پس از آن همین حرکت را زیر چشمان خود انجام دهید.

  • با استفاده از انگشت شست و انگشت اول، از گوشه بیرونی ابروهای خود حرکت را شروع کنید. به‌آرامی ابروهای خود را درحالی‌که به سمت گوشه داخلی حرکت می‌کنید، نیشگون بگیرید.

  • انگشتان را به سمت داخل ابروهای خود فشار دهید. سپس انگشتان را به سمت خط موی خود سُردهید. سپس انگشتان را به طرف شقیقه‌ پیش ببرید.

  • چند ثانیه ناحیه بین ابروهایتان را فشار دهید. سپس هم‌زمان با انجام حرکات در جهت عقربه‌های ساعت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت به فشار دادن ادامه دهید.

  • از انگشت اشاره برای فشار وارد کردن به زیر استخوان گونه استفاده کنید. از مرکز صورت خود شروع کنید و به سمت شقیقه‌های خود حرکت کنید.

  • برای تأثیر بیشتر، از بند انگشتان خود برای فشار دادن به‌صورت خود استفاده کنید. از بینی خود شروع کنید و آن‌ها را از روی گونه‌ها به سمت گوش‌های خود حرکت دهید.

  • از دو انگشت اول و انگشت شست برای فشار دادن به داخل چانه استفاده کنید. همان‌طورکه به سمت گوش حرکت می‌کنید پوست را نیشگون ریز و سطحی بگیرید.

  • درحالی‌که انگشتان خود را از خارج فک به سمت چانه حرکت می‌دهید، به فک خود فشار دهید.

  • از حرکات دایره‌ای برای ماساژ ناحیه زیر لاله گوش خود استفاده کنید.

  • از قسمت بیرونی انگشتان خود برای فشار دادن به گردن خود استفاده کنید، از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید.

  • از انگشت حلقه برای فشار وارد کردن به ابروی داخلی استفاده کنید و از سمت داخل به سمت بیرون حرکت دهید.

  • با استفاده از نوک انگشتان خود به‌آرامی روی تمام نواحی صورت خود ضربه بزنید. پس از آن با ملایمت نواحی گوشتی پوست را نیشگون بگیرید.

  • طب فشاری را روی نقاط فشار سینوسی یا نقاط فشار صورت اعمال کنید.

چه زمانی باید برای انجام ماساژ صورت به یک فرد حرفه‌ای مراجعه نمایید؟

برای ماساژ صورت به‌طور تخصصی جهت جوانسازی پوست یا اگر می‌خواهید نگرانی‌های پزشکی خاصی ازجمله آکنه، TMJ یا اسکار برطرف شود، توصیه می‌کنیم به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. یک پزشک با تجربه و متخصص قادر خواهد بود ماساژ صورت را با نیازهای خاص شما تنظیم کند. پزشک همچنین می‌تواند هرگونه درمان اضافی مورد نیاز برای رفع عارضه مورد نظر را توصیه کند.

10

خطرات و عوارض احتمالی ماساژ صورت

ماساژ صورت معمولاً خطری ندارد و اگر به‌درستی انجام شود عوارضی هم ایجاد نخواهد کرد. بااین‌حال ممکن است موارد زیر ایجاد شوند:

واکنش به محصولات مراقبت از پوست در هنگام ماساژ صورت

استفاده از محصولات پوستی به‌خصوص با استفاده از مواد فعال قوی مانند رتینوئیدها یا لایه‌بردارهای شیمیایی همراه با ماساژ صورت ممکن است باعث تحریک پوست شود.

تحریک پوست

ماساژ زیاد یا شدید می‌تواند پوست شما را تحریک کند. استفاده از فشار یا اصطکاک بیش‌ازحد می‌تواند باعث ریزش اشک شود. همچنین در پوست‌های چرب شدت ماساژ می‌تواند احتمال بروز جوش را افزایش دهد.

درد

ماساژ دادن پوست با شدت زیاد می‌تواند بخصوص در پوست‌های حساس باعث آسیب شود. ماساژ تهاجمی همچنین می‌تواند عضلات آسیب‌دیده یا ملتهب را بیشتر تحریک کند و درد را افزایش دهد.

سخن پایانی…

ماساژ صورت از روش‌های فیزیکی آسان و کم‌هزینه ولی بسیار عالی برای جوان و شاداب نگه‌داشتن پوست است. شما می‌توانید با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف این ماساژها را خودتان در خانه یا به دست افراد در مراکز تخصصی زیبایی انجام دهید و از فواید آن لذت ببرید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۸۱۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان