//
کدخبر: ۴۱۷۶۳۰ //

راهنمای کامل مراقبت از پوست کودک | چگونه پوست کودک خود را سالم و زیبا نگه داریم؟

بحث‌های بسیاری حول محور روتین پوستی کودکان در بازه‌های سنی مختلف وجود دارد. اما حقیقت این است که مراقبت از پوست، در هر بازه سنی امری حائز اهمیت است. پس به یاد داشته باشید که هیچ وقت برای آموزش روتین کودکان، زود نیست.

راهنمای کامل مراقبت از پوست کودک | چگونه پوست کودک خود را سالم و زیبا نگه داریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،
کودکان باید یاد بگیرند که از پوست خود در برابر نور آفتاب و آسیب‌های محیطی محافظت کنند و آموزش اصول روتین پوستی برای بچه‌ها، مسئولیت شما والدین است!

روتین مناسب کودکان در بازه‌های سنی مختلف

پوست کودکان از بدو تولد تا 19 سالگی، تحت تاثیر تغییرات بسیاری قرار می‌گیرد. قدرت سیستم ایمنی و میزان مقاومت پوست با افزایش سن، بیشتر می‌شود و در مقابل، حساسیت و ظرافت پوست کاهش می‌یابد. به همین خاطر است که روتین تخصصی کودکان در بازه‌های سنی مختلف، تا حدودی متفاوت است.
روتین‌ پوستی برای بچه‌ها به 4 دوره تقسیم می‌شود و عبارتند از:

روتین پوستی کودکان از دوران نوزادی تا 3 سالگی

پوست بچه‌ها در این بازه سنی، ظرافت و حساسیت بسیار زیادی دارد و به تبع، نیازمند مراقبت بیشتری است. در این بازه، پوست بچه‌ها حدود 10 برابر نازک‌تر از پوست بزرگسالان است و پوشش اسیدی و محافظ آن، هنوز تکمیل نشده است. این لایه اسیدی، مسئول محافظت از پوست در برابر رشد باکتری‌ها و حفظ رطوبت آن است و تا 3 ماهگی، عملکرد ناقصی دارد.

برای اولین قدم، به فرمولاسیون محصول‌های شوینده و مرطوب کننده‌ای که برای نوزادتان استفاده می‌کنید، دقت نمایید. پوست نوزاد شکننده‌تر بوده و مستعد خشکی است. به همین دلیل، محصولاتی را انتخاب کنید که فرمولاسیون ملایمی دارند و مخصوص پوست نوزادان فرموله شده‌اند.

  • حمام را جدی بگیرید

حمام کودک

بسیاری از کودکان در این سن، از حمام کردن استقبال نمی‌کنند. این در حالی است که رعایت بهداشت و مراقبت پوستی، از همین نقطه آغاز می‌شود.

اگر برای حمام کردن کودکتان دچار مشکل هستید، توصیه می‌شود از عروسک‌های پلاستیکی، آب بازی و سرگرمی‌های مختلف برای تشویق آنها به حمام کردن استفاده کنید.

  • مرطوب کننده مناسبی استفاده کنید

مرطوب کننده‌ها، رکن اصلی روتین مراقبتی بچه‌های زیر 3 سال به حساب می‌آیند. پوست نوزادان به سرعت رطوبت خود را از دست می‌دهد و به همین خاطر، مرطوب نگه داشتن آن بسیار مهم است. بهترین زمان برای استفاده از مرطوب کننده‌ها، 3 تا 10 دقیقه بعد از حمام است. در این بازه، می‌توانید با استفاده از لوسیون مناسب، پوست کودکتان را هیدراته کنید و از آن محافظت نمایید. اگر کودک شما پوست خشکی دارد، بهتر است هر چند ساعت یک‌بار، مرطوب کننده‌ را تمدید کنید. این کار سد محافظتی پوست را تقویت می‌کند و احتمال انواع آسیب های محیطی پوستی را به حداقل می‌رساند.

  • کودک را در معرض آفتاب قرار ندهید

پوست کودکان در این سن، بسیار حساس است و می‌تواند کوچکترین آلودگی‌ها را به خود جذب کند. به همین دلیل است که  کارشناسان و متخصصان پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب را برای کودکان زیر 6 ماه توصیه نمی‌کنند. در این بازه برای محافظت از پوست ظریف و حساس کودک در برابر آسیب نور آفتاب، می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • به دنبال سایه باشید و از قرار دادن کودکتان در معرض نور آفتاب، جدا خودداری کنید.

  • از کلا‌ه‌های نقاب‌دار مخصوص کودکان استفاده نمایید.

  • پوست بدن را با لباس‌های لطیف و مناسب بپوشانید.

  • بعد از 6 ماهگی، موادی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم دیگر باعث تحریک پوست کودک نمی‌شوند و می‌توانید از ضد آفتاب‌ها برای محافظت از پوست استفاده نمایید.

روتین پوستی کودکان در 3 تا 6 سالگی

در این سن، شما باید اصول اولیه بهداشت را به فرزندانتان آموزش دهید و زمینه استقلال بهداشتی آنها را فراهم کنید.

روتین پوستی کودکان

  • روند استقلال بهداشتی را پیش بگیرید

وقتی فرزندتان به سنین 4-5 سالگی نزدیک می‌شود، به او فرصت دهید تا به تنهایی شستشوی بدنش را تمرین کند.

برای جلوگیری از هرگونه مشکل، توصیه می‌شود محصولات شوینده ایمن و مناسبی را در اختیار فرزندتان قرار دهید. شامپوها و شوینده‌های بدن فرموله شده برای کودکان، باعث سوزش چشم و حساسیت پوستی نمی‌شوند و به خوبی از پوست آنها محافظت می‌نمایند.
همچنین برای جلوگیری از هر گونه مشکل احتمالی، زمان حمام کودک را کوتاه نگه دارید و اجازه ندهید بیش از 15 دقیقه طول بکشد.

  • مرطوب کننده‌ها را فراموش نکنید

درست است که سدهای محافظتی پوست کودک در این سن کامل شده است. اما نباید حساسیت و نیازهای مراقبتی پوست ظریف آنها را نادیده بگیرید. برای جلوگیری از خارش و خشکی پوست، مرطوب کننده مناسبی تهیه کنید و روش استفاده صحیح از آن را به کودکتان بیاموزید.

  • از ضد آفتاب استفاده کنید

کودکان در این سن جنب و جوش بیشتری دارند و مدت زمان زیادی در معرض آفتاب قرار می‌گیرند. به همین خاطر، باید روتین منظم و جدی برای استفاده از ضد آفتاب داشته باشند. بهترین محصولات ممکن در این بازه، ضد آفتاب‌هایی با طیف محافظت بالا و فاکتور SPF 30 هستند.

اگر استفاده از لوسیون و کرم ضد آفتاب برای کودکانتان دشوار است، می‌توانید ضد آفتاب‌های رولی و اسپری را امتحان کنید.

روتین پوستی کودک

روتین پوستی کودکان در 6 تا 12 سالگی

کودکان در این سن مستقل‌تر هستند و به زمان شروع مدرسه نزدیک‌ می‌شوند. عادت‌های شخصی و بهداشتی که در این سالها شکل می‌گیرند، به جزئی از شخصیت آنها در سنین بزرگسالی تبدیل می‌شوند. پس ایجاد روتین مراقبت پوستی ساده در این بازه، می‌تواند پایه و اساس خوبی برای سلامت پوست آنها به وجود بیاورد.
در مورد اهمیت روتین پوستی بچه ها با آنها صحبت کنید و مراحل مراقبتی را برایشان توضیح و به آنها آموزش دهید. همچنین می‌توانید مشوق‌هایی را برای فرزندانتان در نظر بگیرید.

برخی از بچه‌ها از 10-12 سالگی علائم اولیه بلوغ را تجربه می‌کنند و ممکن است با مشکلاتی مانند آکنه‌ و جوش در قست‌های مختلف پوستشان مواجه شوند. چنانچه کودک شما هم با چنین علائمی مواجه شده، بهتر است از همین حالا روتین ضد جوش مناسبی را برای او در نظر بگیرید. 

  • پاک کننده ملایم

پاک کننده‌های ملایم و ضد جوش، بهترین انتخاب برای این بازه سنی هستند. بهتر است از پاک کننده‌های کرمی، ژلی یا روغنی برای کودکان استفاده نمایید. به علاوه، از انتخاب پاک کننده‌های صابونی خودداری کنید؛ چرا که این دست شوینده‌ها، باعث تحریک خشکی و حساسیت پوستی می‌شوند.

  • مرطوب کننده

بعد از شستشوی پوست صورت با پاک کننده‌ها، استفاده از مرطوب کننده را جدی بگیرید. مرطوب کننده‌ها مواد مغذی را در پوست نگه می‌دارند و مانع از تبخیر رطوبت از منافذ پوستی‌ می‌شوند.

  • ضد آفتاب‌ها

در این سن، ضد آفتاب‌ها اهمیت زیادی دارند و توصیه می‌شود استفاده و تمدید آن را به فرزندانتان آموزش دهید. همچنین در نظر داشته باشید که پوست پشت گوش و گردن را فراموش نکنید.

  • محصولات تحریک کننده را استفاده نکنید

بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی که برای کودکان در بازار عرضه می‌شوند، مملو از مواد رنگی، براق کننده‌ها و رایحه‌های مصنوعی هستند. متاسفانه این مواد، می‌توانند پوست حساس کودکان را در این بازه تحریک نمایند.

روتین پوستی نوجوانان در 13 تا 19 سالگی

مراقبت از پوست در سال‌های نوجوانی، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. نوجوانان معمولا تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار می‌گیرند. غدد چربی دچار بیش فعالی می‌شوند و جوش‌های کوچک و بزرگ در قسمت‌های مختلف پوست آنها خودنمایی می‌کنند. نوجوانان از نظر جسمی و روحی، تغییرات زیادی را تجربه می‌کنند و باور داشته باشید که پوست سالم و بی‌نقص، تاثیر شگرفی بر اعتماد به نفس آنها دارد.

  • پاکسازی تخصصی

پوست کودکان شما در این سن، آماده پذیرش مواد شوینده تخصصی و پاک کننده‌های قدرتمند است. پس می‌توانند از شوینده‌های کف‌دار مانند فوم‌ها استفاده نمایند. این محصولات قدرت چربی‌زدایی و پاک کنندگی بیشتری دارند و می‌توانند تا حدودی آکنه‌های دوران نوجوانی را تعدیل کنند.

  • تونر

تونر را وارد روتین پوستی فرزندانتان کنید. این محصول شگفت انگیز، PH  پوست را تعدیل می‌کند و در تنظیم فعالیت غدد چربی نقش دارد. برای بهره بردن از مزایای تونر در دوران نوجوانی، توصیه می‌شود تا حد امکان از پدهای بهداشتی یا تونرهای اسپری استفاده کنید. با رعایت این نکته، میزان حساسیت پوستی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

  • سرم‌ها

از قدرت ضد جوش، آبرسانی و ضد لک سرم‌ها، برای درمان و رفع مشکلات پوستی در دوران نوجوانی بهره بگیرید. سرم‌های ویتامینه نیز، می‌توانند در تامین مواد مغذی پوست موثر باشند.

  • مرطوب کننده

اگر پوست فرزندتان در نوجوانی دچار خشکی و التهاب شدیدی شده است، توصیه می‌شود استفاده از مرطوب کننده‌ها را جدی بگیرید.

  • ضد آفتاب‌ها

در دوران نوجوانی، پوست حساسیت بیشتری دارد و معمولا با مشکلاتی مانند التهاب، حساسیت و قرمزی مواجه می‌شود. به همین خاطر است که استفاده صحیح و اصولی از ضد آفتاب‌ها، بیش از همیشه اهمیت دارد.

نکات مهم برای انتخاب محصول مراقبت پوستی کودکان

پوست کودکان از همان دوران نوزادی تا نوجوانی، حساسیت بالایی دارند. به همین خاطر است که انتخاب محصولات ، کمی سخت و تخصصی است. حتی توصیه می‌شود برای انتخاب محصول مناسب، به متخصص پوست مراجعه نمایید. اما به طور کلی، بهتر است نکات زیر را هنگام خرید لوازم بهداشتی و مراقبتی کودکان در نظر داشته باشید: 

به ساختار و فرمولاسیون محصولات توجه کنید

هنگام خرید محصولات پوستی برای کودکان، حتما لیست مواد تشکیل دهنده را با دقت بخوانید و از عدم وجود مواد شیمیایی و مضر مانند: الکل، پارابن، رنگ، عطر و اسانس‌های مصنوعی اطمینان حاصل نمایید.

تست پچ انجام دهید

انجام تست پچ در روتین‌های پوستی کودکان، امری بسیار مهم و ضروری است. به یاد داشته باشید، همیشه قبل از استفاده از هر محصول جدید برای کودکانتان، تست پچ انجام دهید. برای انجام تست پچ، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • با استفاده از خودکار، محدوده کوچکی از پوست پشت گوش یا قسمت داخلی آرنج کودکتان را مشخص کنید.

  • دستتان را بشویید و مقدار کمی از محصول را روی نوک انگشت خود قرار دهید.

  • محصول را روی پوست کودک بمالید و 24 ساعت صبر کنید.

  • اگر نشانه‌ای از التهاب، قرمزی، خارش و سوزش پوست مشاهده کردید، سریعا پوست کودک را با آب و شوینده ملایم بشویید. اما در صورت عدم مشاهده این عوارض بعد از گذشت 24 ساعت، می‌توانید با خیال راحت از محصولات مورد نظرتان برای مراقبت پوستی او استفاده نمایید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۶۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان