//
کدخبر: ۲۶۴۷۱ //

۳۲ درمان خانگی شوره سر

اگر به دنبال بهترین راه‌حل برای از بین بردن شوره‌ی سر و علائم آن هستید، پس باید حتما این نوشتار ۳۲ درمان خانگی شوره سر را بخوانید.

۳۲ درمان خانگی شوره سر
به گزارش فرتاک نیوز،

 در این نوشتار بهترین درمان‌ها را برای حذف و همچنین جلوگیری از اختلال شوره سر می‌بینید. این درمان‌ها از منابع قابل اعتمادی گردآوری شده‌اند. با این حال، فراموش نکنید که این نوشتار تنها به منظور اطلاع‌رسانی است و هدف آن ارائه‌ی توصیه‌های پزشکی نیست. خواندن این مطلب را ادامه بدهید تا این ۳۲ درمان خانگی شوره سر را با جزییات بیش‌تر بشناسید.

۱. روغن زیتون

شوره سر یا خشکی پوست سر را می‌توان با استفاده‌ی منظم از روغن زیتون درمان کرد. روغن زیتونی که به شما برای بهبودی پوست‌تان کمک می‌کند، در درمان خانگی شوره سر نیز تاثیرگذار است. این روغن به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی فوق‌العاده برای افرادی که از خشکی پوست سر و شوره سر رنج می‌برند، شناخته شده‌است. در ادامه دستورالعمل‌های دقیق را برای استفاده‌ی درست و مناسب از روغن زیتون جهت درمان خانگی شوره سر می‌بینید:

– کمی روغن زیتون بکر را تا حدی حرارت می‌دهید که کمی گرم شود.

– سپس پوست سرتان را با این روغن گرم، ماساژ می‌دهید.

– درمرحله‌ی بعد موهای‌تان را در یک حوله‌ی گرم بپیچید.

– به مدت ۵۰ دقیقه یا حتی یک شب تا صبح صبر کنید تا روغن زیتون کاملا جذب پوست سرتان شود.

– صبح روز بعد، موهای‌تان را با شامپو بشوئید و روی موهای‌تان نرم‌کننده بزنید.

– شما باید این روش درمانی را حدود ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

۲. روغن درخت چای

خواص ضد قارچ قدرتمند روغن درخت چای سبب می‌شود که این روغن یک داروی فوق‌العاده برای مشکلات شایع پوست و موی سر از جمله شوره سر باشد. در زیر دستورالعمل‌های دقیق را برای استفاده‌ی درست و مناسب از روغن درخت چای جهت درمان خانگی شوره سر می‌بینید:

– خیلی راحت چند قطره از روغن درخت چای را به شامپو‌ی‌ همیشگی‌تان قبل از شستن موهای‌تان اضافه کنید. یا می‌توانید به ازای هر ۳۰ میلی‌لیتر شامپوی همیشگی‌تان، ۱ قطره روغن درخت چای اضافه کنید.

– سپس مثل همیشه موهای‌تان را با شامپو شستشو دهید و از نرم‌کننده استفاده کنید.

– یک روش دیگر این است که می‌توانید روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون ترکیب کنید و به این ترتیب آن را رقیق کنید.

– سپس این ترکیب رقیق شده را روی موها و پوست سرتان بمالید.

– سپس به مدت حدود ۴۰ دقیقه یا حتی یک شب تا صبح صبر کنید تا روغن حسابی جذب پوست سرتان شود.

– سپس صبح روز بعد، موهای‌تان را مثل همیشه بشوئید.

– شما باید این روش درمانی را ۱ یا ۲ بار در هفته انجام بدهید.

۳. گیاه چریش

چریش دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است که به شما در درمان خانگی شوره سر و بسیاری دیگر از مشکلات مو مانند خارش پوست سر، آکنه‌ی پوست سر، و ریزش مو به طور موثر کمک می‌کند. در زیر دستورالعمل‌های دقیق را برای استفاده‌ی درست و مناسب از گیاه چریش جهت درمان خانگی شوره سر می‌بینید:

– ابتدا باید یک مشت برگ چریش تهیه کنید.

– سپس به آنها ۴ فنجان آب جوش اضافه کنید.

– مدتی صبر کنید تا خنک شود و سپس آن را صاف کنید.

– در نهایت می‌توانید این محلول را برای آبکشی موهای‌تان ۲ تا ۳ بار در هفته استفاده کنید.

 ۴. روغن نارگیل

یکی دیگر از درمان‌های خانگی سالم برای شوره سر استفاده از روغن نارگیل است. این روغن به لطف خواص ضد قارچی که دارد، می‌تواند به شما در از بین بردن شوره سر کمک کند. علاوه بر این، این روغن پوست خشک سرتان را مرطوب می‌کند و به سرعت سبب تسکین خارش پوست سر می‌شود. در زیر دستورالعمل گام به گام استفاده از روغن نارگیل را جهت درمان خانگی شوره سر می‌بینید:

– چند قطره روغن نارگیل بردارید.

– سپس مقدار کمی آب لیمو به این روغن اضافه کنید.

– مخلوط به‌دست آمده را بر روی پوست سرتان بمالید.

– سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پوست سرتان را ماساژ بدهید.

– سپس موهای‌تان را خوب بشوئید.

– شما باید این روش درمانی را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام بدهید.

۵. سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی برای درمان پوست سر بسیار مفید است. این ماده می‌تواند به شما کمک کند که از شر مشکل شوره سر به سرعت و در عرض چند هفته خلاص شوید. علاوه بر این، سرکه سیب می‌تواند به شما در بازگرداندن تعادل pH در پوست سرتان کمک کند، و به این ترتیب می‌تواند از رشد قارچ جلوگیری کند. به علاوه، سرکه مانند یک تمیزکننده‌ی طبیعی مو عمل می‌کند، بنابراین می‌تواند منافذ مسدود و فولیکول‌های مو را تمیز کند. در زیر دستورالعمل گام به گام استفاده از سرکه سیب را برای مقابله با شوره سر می‌بینید:

– ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب بردارید.

– حدود ۱۵ تا ۲۰ قطره از سرکه سیب را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید.

– سپس این مخلوط را در همه‌ی قسمت‌های پوست‌سرتان بمالید.

– پوست سرتان را ماساژ دهید.

– در نهایت موهای‌تان را بعد از چند دقیقه ماساژ، آبکشی کنید.

– شما باید این روش درمانی طبیعی را ۲ یا ۳ بار در هفته انجام دهید.

 ۶. جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل می‌کند که می‌تواند به حذف سلول‌های مرده‌ی پوست‌تان و جذب چربی اضافی کمک می‌کند. علاوه بر این، جوش شیرین می‌تواند به شما در حفظ تعادل سطح pH در پوست سرتان و همچنین کاهش توسعه‌ی قارچی که باعث شوره سر می‌شود، کمک کند. در زیر مراحل آسان استفاده از جوش شیرین را برای درمان خانگی شوره سر می‌بینید:

– موهای‌تان را خیس کنید.

– سپس حدود یک مشت جوش شیرین را در سراسر پوست سرتان مالش دهید.

– بعد از چند دقیقه با استفاده از آب گرم موهای‌تان را خوب آبکشی کنید.

– شما باید این روش درمانی را ۱ یا ۲ بار در هفته و به مدت چند هفته تکرار کنید.

توجه: پس از استفاده از این درمان، موهای‌تان را شامپو نکنید.

۷. سرکه‌ی سفید

یکی از درمان‌ها خانگی عالی برای شوره‌ی سر استفاده از سرکه‌ی سفید است. سرکه‌ی سفید حاوی اسید استیک است که به شنا کمک می‌کند که از توسعه‌ی قارچ در پوست‌ سرتان جلوگیری کنید، و خارش ناشی از شوره‌ی سر را از بین می‌برد. در زیر مراحل آسان استفاده از سرکه‌ی سفید را برای درمان خانگی شوره سر می‌بینید:

– ۱/۲ پیمانه سرکه‌ی سفید را به ۲ فنجان آب سرد اضافه کنید.

– پس از شستن موهای‌تان با شامپو، با استفاده از این آب موهای‌تان را آبکشی کنید.

– شما باید این روش درمانی را ۱ یا ۲ بار در هفته انجام بدهید.

– روش دیگر این است که می‌توانید پوست سر با مخلوط کردن دو قسمت سرکه‌ی سفید، ۱ قسمت روغن زیتون، و ۳ قسمت آب ماساژ دهید.

– بعد از گذشت ده دقیقه پوست و موی سرتان را آبکشی کنید.

– سپس با استفاده از یک شامپوی ملایم موهای‌تان را شستشو دهید.

– شما باید این روش درمانی را ۱ یا ۲ بار در هفته انجام دهید.

۸. آبلیمو

آبلیمو هم یکی از داروهای خانگی موثر برای خلاص شدن از شر شوره سر است. آب لیمو ترش اسیدهایی دارد که با قارچی که باعث بروز شوره‌ی سر می‌شود، مبارزه می‌کند. علاوه بر این، آبلیمو به تسکین خارش پوست سرتان نیز کمک می‌کند. در زیر مراحل استفاده از آبلیمو را به منظور مقابله با شوره‌ی سر می‌بینید:

– آب نصف یک لیمو را یا ۱/۴ فنجان ماست ساده مخلوط کنید. سپس ترکیب حاصل را روی پوست سر و موهای‌تان بمالید. اجازه بدهید به مدت ۲۰ دقیقه بماند. در نهایت، ترکیب را از روی پوست سرتان آبکشی کنید و سپس موها‌ی‌تان را شامپو کنید.

– روش دیگر این است که پوست سرتان را با آب لیموی (چند قاشق چای خوری) مخلوط شده با مقدار کمی آب ماساژ بدهید. اجازه بدهید به مدت حدود ۵ دقیقه بماند و سپس آن را آبکشی کنید و موهای‌تان را با شامپو بشوئید.

– توصیه می‌شود که هر کدام از این درمان‌ها را چند بار در هفته انجام بدهید.

داروهای خانگی سالم و موثر دیگری نیز برای درمان خانگی شوره سر وجود دارد که در این مقاله ارائه شده‌است، بنابراین به خواندن ادامه بدهید!

۹. آسپرین

آسپرین می‌تواند شوره‌ی سر را با لایه برداری پوست سرتان به دلیل وجود اسید سالیسیلیک کنترل کند. برای استفاده از آسپرین جهت از بین بردن شوره‌ی سر، دستورالعمل‌های دقیق را در زیر ببینید:

– ۲ آسپیرین را له کنید و آنها را به صورت یک پودر یکدست دربیاورید و سپس این پودر را با مقداری شامپو ترکیب کنید. بعد موهای‌تان را با این مخلوط بشویید، و آن را روی پوست سرتان ماساژ بدهید. اجازه بدهید که ترکیب به مدت چند دقیقه روی سرتان بماند و سپس موهای‌تان را به خوبی آبکشی کنید. شما همچنین می‌توانید موهای‌تان را دوباره با شامپوی همیشگی‌تان بشوئید تا خیال‌تان راحت شود که به طور کامل پودر آسپرین از سرتان زدوده شده‌است.

– روش دیگر این است که، می‌توانید ۳ آسپیرین را له کنید و سپس پودر حاصل را در سرکه (یک قاشق غذاخوری) حل کنید. این محلول را روی پوست سرتان ماساژ دهید. اجازه بدهید که محلول به مدت ۳۰ دقیقه بماند و سپس موهای‌تان را به طور کامل شستشو دهید.

۱۰. تخم شنبلیله

گیاه شنبلیله دارای خواص تسکین دهنده و ضد قارچ است که می‌تواند به مبارزه با شوره‌ی سر تا حد زیادی کمک کند. در ادامه چند دستورالعمل را برای استفاده‌ی درست از تخم این گیاه برای درمان خانگی شوره سر می‌بینید:

– تخم شنبلیله (دو تا سه قاشق غذاخوری) را شب تا صبح در آب خیس بگذارید. صبح که شد تخم‌ها را له کنید و یک خمیر صاف و یکدست آماده کنید. شما همچنین می‌توانید ماست ساده (چند قاشق چایخوری) به آن اضافه کنید.

– این خمیر را در تمام قسمت‌های پوست سر بمالید و سپس اجازه بدهید به مدت چند ساعت بماند.

– بعد آن را آبکشی کنید و موهای‌تان را با شامپو بشوئید.

– توصیه می‌شود که این درمان را یک یا دو بار در هفته انجام بدهید.

۱۱. ماست و فلفل

مخلوط ماست و فلفل یکی از داروهای خانگی بسیار عالی برای شوره سر است. ماست یکی از منابع موثر باکتری‌های خوب است. به خصوص این‌که ماست می‌تواند مانع از پوسته پوسته شدن پوست سر شود و فلفل ضد قارچ است. برای رسیدن به نتایج مطلوب، می‌توانید این دو را مطابق با مراحل زیر استفاده کنید:

– مقداری فلفل سیاه (دو قاشق) بردارید و آنها را حسابی ریز کنید.

– پودر حاصل را به ماست (یک فنجان) اضافه کنید.

– این دو را به طور کامل مخلوط کنید و سپس ترکیب حاصل را روی پوست سرتان (و نه روی موها) بمالید.

– اجازه بدهید که به مدت یک ساعت روی سرتان بماند و سپس آن را آبکشی کنید. پس از آن، موهای‌‌تان را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

۱۲. سیب

استفاده از سیب نیز یکی از راه‌حل‌های خانگی عالی برای درمان خانگی شوره سر است. سیب نارس حاوی پروآنتوسیانیدین بی‌۲ است، یک ترکیب طبیعی که می‌تواند به ترویج رشد مو کمک کند. علاوه بر این، سیب تاثیر زیادی در سالم نگه داشتن موهای‌تان دارد. برخی از دستورالعمل‌ها برای استفاده از سیب جهت مقابله با شوره‌ی سر عبارتند از:

– مقداری آب سیب (دو قاشق غذاخوری) را به مقدار مساوی آب اضافه کنید و سپس ترکیب حاصل را روی پوست سرتان بمالید.

– به مدت حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست سرتان را با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

۱۳. زنجبیل

زنجبیل می‌تواند یک ماده‌ی موثر برای بهبود سلامت مو و درمان خانگی شوره سر باشد. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است. برای رسیدن به نتایج مطلوب، زنجبیل را برای درمان خانگی شوره سر مطابق با مراحل زیر استفاده کنید:

– زنجبیل را پوست بکنید و آن را رنده کنید.

– مقداری روغن کنجد (در حدود ۱۱۳ گرم) را در یک فنجان کوچک بریزید.

– زنجبیل رنده شده را در توری بریزید و فشار بدهید تا عصاره‌ی آن خارج شود.

– روغن روغن کنجد و عصاره‌ی زنجبیل را مخلوط کنید.

– پوست سرتان را با این روغن ماساژ بدهید.

– اجازه بدهید ترکیب مدتی روی سرتان بماند و در نهایت آن را بشوئید و موهای‌تان را شامپو کنید.

۱۴. حنا

ترکیب حنا با چای، آب لیمو، آمله و روغن مو نه تنها در از بین بردن شوره‌ی سر موثر است، بلکه عمیقا موهای‌تان را نرم می‌کند. برگ حنای خشک شده به طور گسترده‌ای در درمان بسیاری از اختلالات مو از جمله شوره‌ی سر استفاده می‌شود. ترکیبات فعال حنا مانند لوسون، تانیک اسید و گالیک اسید و موسیلاژ (لیزاب) نقشی کلیدی در اثر رنگرزی حنا بازی می‌کنند. علاوه بر این، حنا همچنین به عنوان یک نرم‌‌کننده عمل می‌کند و باعث کاهش چربی پوست سرتان می‌شود. این ویژگی حنا می‌تواند به کاهش شوره‌ی سر کمک کند.برخی از مراحل آسان استفاده از حنا برای درمان خانگی شوره سر عبارتند از:

– چای، حنا و پنیر کورد را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای با هم مخلوط کنید و بعد به آنها آب لیمو اضافه کنید.

– اجازه بدهید این ترکیب به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت بماند و سپس آن را روی مو و پوست سرتان بمالید و بگذارید مدتی بماند.

– بعد از گدشت حدود ۱-۲ ساعت، مخلوط را آبکشی کنید و سرتان را با یک شامپوی ملایم به طور کامل بشوئید.

– برای رسیدن به نتایج مطلوب بهتر است این درمان را یک بار در هفته دنبال کنید.

خواندن این مقاله را برای کشف دیگر داروهای خانگی جهت درمان خانگی شوره سر ادامه دهید.

۱۵. برگ ریحان

برگ ریحان یکی از داروهای خانگی بسیار عالی برای از بین رفتن شوره سر است. این گیاه استحکام پوست سر را افزایش می‌دهد و شوره سر را نیز درمان می‌کند، به این دلیل که به شدت ضد قارچ است و خواص ضد باکتری دارد. دستورالعمل‌های دقیق استفاده‌ی درست و مناسب از برگ ریحان جهت مبارزه با شوره‌ی سر، عبارتند از:

– مخلوط پودر آمله (انگور فرنگی هندی) و برگ ریحان می‌تواند یک درمان بسیار عالی برای شوره سر باشد.

– هر دوی این مواد را با هم مخلوط کنید و یک خمیر آماده کنید.

– به دقت ترکیب حاصل را روی موهای‌تان بمالید و اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند.

– سپس موهای‌تان را با آب شستشو دهید.

۱۶. صابون دانه‌ای

صابون دانه‌ای می‌تواند موها را قوی و سالم نگه دارد. برای استفاده از آن جهت درمان خانگی شوره سر شما باید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید.

– در حدود ۱۰-۱۵ صابون دانه‌ای، ۱ قاشق غذاخوری آب یا پودر آمله و ۳/۲ فنجان آب آماده کنید.

– صابون دانه‌ای را شب تا صبح خیس بگذارید.

– آنها را صبح له کنید و بعد آن را در آب بجوشانید. سپس ترکیب را صاف کنید.

– در مرحله‌ی بعد پودر آمله یا آب آن را به ترکیب آب و صابون دانه‌ای اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. در صورت نیاز، با استفاده از آب بیش‌تر آن را تبدیل به خمیر کنید.

این مخلوط را به مدت نیم ساعت روی پوست سرتان بگذارید و سپس موهای‌تان را آبکشی کنید و با یک شامپوی ملایم بشوئید.

۱۷. استفاده از محلول لیسترین

لیسترین نیز با توجه به الکل و خواص ضد قارچی‌اش مثل آسپرین می‌تواند برای مقابله با شوره سر استفاده شود. خیلی ساده لیسترین را برای شستشوی موهای‌تان یک بار در هفته استفاده کنید. علاوه بر این، لیسترین

به مبارزه با قارچی که سبب به وجود آمدن شوره سر می‌شود، کمک می‌کند. برای رسیدن به نتایج مطلوب، می‌توانید آن را به صورت زیر استفاده کنید:

– ۱ قسمت لیسترین را با ۲ قسمت آب مخلوط کنید.

– پس از شستن موهای‌تان با شامپو، مخلوط را روی پوست سرتان بریزید یا اسپری کنید.

– خوب سرتان را ماساژ بدهید و سپس اجازه بدهید به مدت نیم ساعت روی سرتان بماند و بعد آبکشی کنید.

۱۸. نمک

استفاده از نمک نیز یکی از ساده‌ترین درمان‌های خانگی برای شوره‌ی سر است. نمک به عنوان یک کرم لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند که روغن اضافی و همچنین پوستک‌های مرده‌ی پوست را از بین می‌برد. برای استفاده‌ی درست از نمک جهت رفع شوره‌ی سر مراحل زیر را دنبال کنید:

– ۳ قاشق غذاخوری نمک آماده کنید.

– سپس به آرامی نمک را روی پوست سرتان به مدت حدود ۲-۳ دقیقه ماساژ بدهید. پس از آن، بلافاصله موهای‌تان را با شامپو بشوئید.

۱۹. پنیر کورد

یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر برای شوره سر استفاده از پنیر کورد است. این نوع پنیر شامل خواص اسیدی است که می‌تواند به درمان مشکل شوره‌ی سر کمک کند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، می‌توانید آن را مطابق با مراحل زیر استفاده کنید:

– به مدت حدود ۲-۳ روز مقداری پنیر کورد کنار بگذارید (پنیر را فریز نکنید).

– سپس پنیر کورد تخمیر شده را روی مو و پوست سرتان بمالید.

– اجازه بدهید که مدت یک ساعت روی سرتان بماند و سپس با یک شامپوی ملایم آن را آبکشی کنید.

– گزینه‌ی دیگر این است که می‌توانید فلفل سیاه (۲ قاشق چایخوری) و پنیر کورد را (۱ فنجان) با هم مخلوط کنید. بعد ترکیب به‌دست آمده را روی پوست سرتان بگذارید و اجازه بدهید به مدت یک ساعت بماند. سپس با شامپو موهای‌تان را بشویید.

– به جای روش‌های بالا، همچنین می‌توانید پوست سرتان را با مخلوطی از آب آهک، آمله و پنیر کورد قبل از خواب ماساژ دهید.

۲۰. گل سرشور

چنان‌چه می‌دانید، گل سرشور برای مراقبت از پوست بسیار خوب است. اما این ماده‌ی مفید برای مراقبت از مو و پوست سرتان نیز معجزه می‌کند. اثر خنک‌کننده‌ی گل سرشور چربی اضافی را حذف می‌کند، پوست سر را نرم می‌کند و با تحریکات پوستی می‌جنگد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، با استفاده از گل سرشور و آب خمیری آماده کنید و سپس کمی آب لیمو به آن بیفزایید. ترکیب حاصل را روی مو و پوست سرتان بمالید و اجازه بدهید در حدود ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب بشوئید.

۲۱. ماسک پوست پرتقال

ویتامین C و اسید سیتریک موجود در پرتقال به درمان رنگ و بافت پوست کمک می‌کند. اما پوست پرتقال برای مراقبت از مو نیز مزایای موثری دارد. خواص اسیدی موجود در پوست پرتقال می‌تواند به کاهش اختلالات مو کمک کند و چربی اضافی را از بین ببرد. برای استفاده‌ی درست از پوست پرتقال جهت درمان خانگی شوره سر، دستورالعمل‌های زیر را در خانه به راحتی دنبال کنید:

– آب لیمو و پوست پرتقال را در یک مخلوط‌کن بریزید و آنها را مخلوط و تبدیل به خمیر کنید.

– خمیر به‌دست آمده را روی پوست سرتان بگذارید، به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را با یک شامپو آبکشی کنید.

– توصیه می‌شود که این درمان را حدود ۲ تا ۳ بار در هفته برای رسیدن به نتایج مورد انتظار انجام بدهید.

۲۲. آبلیمو و پنیر کورد

لیمو خواص ضد قارچ دارد و پنیر کورد نیز دارای خواص ضد باکتریایی و همچنین تعادل PH پوست‌تان را حفظ می‌کند. برای استفاده‌ی درست از این دو جهت از بین بردن شوره سر ، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

– آب نصف یک لیمو برش با نیم فنجان پنیر کورد مخلوط کنید. آنها را خوب هم بزنید و سپس ترکیب به‌دست آمده را روی پوست سرتان بمالید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس ان را آبکشی کنید.

– شما باید این ترکب را به طور منظم استفاده کنید تا موهایی نرم و پوست سری سالم داشته باشید.

۲۳. زرده تخم‌مرغ

یکی دیگر از درمان‌های خانگی سالم برای شوره سر استفاده از زرده‌ی تخم‌مرغ است. پروتئین‌های موجود در زرده‌ی تخم‌مرغ به سلامتی پوست سرتان کمک می‌کند. برای استفاده‌ی درست از زرده‌ی تخم‌مرغ جهت از بین بردن شوره‌ی سر، دستورالعمل‌های دقیق زیر را دنبال کنید:

– دو زرده‌ی تخم‌مرغ بردارید و یک خمیر صاف و یکدست آماده کنید.

– این خمیر را روی پوست سرتان بمالید، اجازه بدهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند و سپس آن را آبکشی کنید.

– بسیار مهم است که موهای‌تان را خوب آبکشی کنید چرا که زرده‌ی تخم‌مرغ بدبو است.

۲۴. ترکیب حنا با آبلیمو و آمله

مهم‌ترین خاصیت حنا نرم کردن پوست و موی سرتان است. هنگامی که شما حنا را با چند قطره لیمو و پودر آمله مخلوط کنید، این مخلوط نه تنها کمک می‌کند که یک لایه‌ی محافظ روی هر تار موی‌تان شکل بگیرد، بلکه باعث درخشان شدن موهای‌تان می‌شود. مواد تشکیل دهنده‌ی لیمو همراه با آمله نیز از پوست سر مراقبت خواهد کرد. در زیر چند مرحله‌ی آسان را برای استفاده از ترکیب حنا، آب لیمو و آمله جهت درمان خانگی شوره سر می‌بینید:

– موادی مانند تانیک اسید و گالیک اسید موجود در حنا قابلیت رنگ‌دهی را به آن می‌دهند. حنا (۲-۳ قاشق غذاخوری) و پودر آمله را (۲-۳ قاشق غذاخوری) به نسبت مساوی همراه با روغن زیتون (یک قاشق) و آب یک لیمو ترکیب فوق‌العاده‌ای را برای استفاده روی مو و پوست سر تشکیل می‌دهد. این ترکیب را روی سرتان بگذارید و اجازه بدهید به مدت حدود ۴-۵ ساعت بماند تا خشک شود و سپس آن را آبکشی کنید.

– استفاده‌ی منظم از این ترکیب نه تنها شوره‌ی سر را کاهش می‌دهد بلکه ریزش موی ناشی از شوره‌ی سر را متوقف می‌کند و کیفیت مو را بهبود می‌دهد.

اگر شما همچنان دوست دارید دیگر داروهای خانگی موثر برای شوره سر را بشناسید، خواندن این مقاله را ادامه دهید!

۲۵. ترکیب روغن نارگیل و آبلیمو

روغن نارگیل حاوی خواص ضد قارچی و آب لیمو دارای خواص ضد باکتریایی است. ترکیب این دو با هم پوست سر را درمان و آبرسانی می‌کند و کمک می‌کند تا خارش پوست سرتان تقریبا بلافاصله حذف شود. برای رسیدن به تاثیرات فوری این ترکیب، مراحل زیر را دنبال کنید:

– روغن نارگیل (چهار قاشق غذاخوری بزرگ) را با آب نیمی از یک لیمو مخلوط کنید.

– این مخلوط را به خوبی هم بزنید و پس از آن پوست سرتان را با استفاده از آن ماساژ بدهید و اجازه بدهید مدتی روی سرتان بماند.

– به مدت ۳۰ دقیقه استراحت کنید و اجازه دهید که ترکیب جذب پوست سرتان شود، پس از گذشت این مدت، مو را به طور کامل آبکشی کنید.

– به منظور رسیدن به نتایج مورد نظر، پیشنهاد می‌شود که این روند را هر هفته دنبال کنید.

۲۶. دهان شویه

یکی دیگر از داروهای خانگی ساده برای رفع شوره‌ی سر دهان‌ شویه است. برای استفاده‌ی درست از دهان شویه جهت درمان خانگی شوره سر باید دستورالعمل‌های زیر را در خانه به راحتی دنبال کنید:

– مقداری دهان شویه (۱ فنجان) و آب معمولی (۹ فنجان) بردارید.

– آن را با هم مخلوط کنید.

– پس از آن‌که موهای‌تان را شامپو کردید، مو و پوست سرتان را با مخلوط دهان شویه و آب شستشو دهید.

– پس از آن دیگرموهای‌تان را با آب شستشو نکنید. فقط موها را مثل همیشه آرایش کنید.

– توصیه می‌شود که این روش درمانی را حدود یک بار در ماه انجام بدهید.

۲۷. چغندر

چغندر نیز داروی دیگری برای شوره‌ی سر است. برای استفاده‌ی درست از چغندر جهت درمان خانگی شوره سر مراحل زیر را دنبال کنید:

– مخلوطی از سرکه، آب زنجبیل و آب چغندر آماده کنید و آن را روی پوست سرتان بمالید.

– همچنین می‌توانید چغندر را در آب بجوشانید.

– با استفاده از نوک انگشتان‌تان آب آن را روی پوست سرتان در هنگام شب ماساژ بدهید.

روش دیگراین است که می‌توانید با له کردن چغندر و ریشه‌ی زنجبیل یک خمیر تهیه کنید. این خمیر را روی مو و پوست سرتان هر شب ماساژ دهید و صبح بشویید. این درمان به کاهش شوره سر در طول مدت حدودا ۴ تا ۵ روز کمک خواهد کرد.

۲۸. آرد نخودچی

استفاده از آرد نخودچی نیز به عنوان یکی از درمان‌های خانگی محبوب برای شوره سر در نظر گرفته می‌شود. برای رسیدن به نتایج مطلوب، می‌توانید آن را طبق دستورالعمل‌های زیر استفاده کنید:

– از آرد نخودچی (۴ قاشق غذاخوری) و پنیر کورد (۴ قاشق غذاخوری) خمیری تهیه کنید.

– خمیر را روی پوست سرتان بگذارید و یک ساعت صبر کنید.

– سپس آن را بشویید.

– این روش درمانی کمک می‌کند تا شوره‌ی سر و کثیفی پوست سر از بین برود.

– شما همچنین می‌توانید کمی آب لیمو به این خمیر اضافه کنید.

۲۹. موز و سرکه سیب

برای استفاده از ترکیب سرکه سیب و موز جهت درمان خانگی شوره سر، باید دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

– یک موز رسیده را پوست بکنید و آن را داخل یک کاسه له کنید.

– حالا، سرکه سیب (دو فنجان) به آن اضافه کنید.

– آنها را خوب مخلوط کنید تا زمانی که هر دو به خوبی به خورد هم بروند.

– سپس مو را تقسیم‌بندی کنید و این خمیر را روی پوست سر بمالید.

– به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را روی سرتان ماساژ بدهید و اجازه بدهید نیم ساعت تا یک ساعت بماند.

– سپس آن را با آب شستشو دهید.

– بهتر است این درمان را هر روز به مدت یک هفته تکرار کنید.

– زمانی که شوره‌ی سر از بین رفت، می‌توانید این درمان را یک بار در هفته استفاده کنید. این درمان خانگی شوره سر بسیار عالی و موثر است و تاثیر شگفت‌انگیزی روی موها دارد.

۳۰. عسل

استفاده از عسل نیز یکی از درمان‌های خانگی محبوب و آسان برای شوره‌ی سر است. برای استفاده‌ی درست از عسل جهت درمان خانگی شوره سر ، دستورالعمل‌های زیر را به دقت دنبال کنید:

– عسل، روغن زیتون، ماست و روغن نارگیل را به نسبت ۲: ۲: ۲: ۳، مخلوط کنید و یک خمیر یکدست و غلیظ آماده کنید.

– این مخلوط را روی سر بمالید و سپس به آرامی آن را روی پوست سر تانوک موهای‌تان ماساژ دهید.

– این کار را در حمام پر از بخار انجام دهید.

– اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند.

– سپس با شامپو موهایتان را بشوئید.

– زیاد از حد پوست سرتان را مالش ندهید چرا که ممکن است تمام رطوبتی را که عسل فراهم می‌کند حذف کنید.

۳۱. روغن درخت کاج

روغن درخت کاج یکی دیگر از داروهای خانگی بسیار عالی برای شوره‌ی سر است. برای رسیدن به نتایج مطلوب، می‌توانید آن را به صورت زیر استفاده کنید:

– روغن درخت اُرس (۱۰ قطره)، درخت کاج (۷ قطره)، سرو (۱۰ قطره)، و هر روغن حاملی را که می‌خواهید (۵۰ میلی‌لیتر) با هم مخلوط کنید.

– ترکیب حاصل را به طور مستقیم روی پوست سرتان بریزید و سپس به آرامی آن را مالش دهید.

– اجازه بدهید به مدت یک ساعت بماند و سپس آن را با استفاده از آب گرم و یک شامپوی ملایم آبکشی کنید.

– روش دیگر این است که می‌توانید همان مقدار روغن را در یک کاسه ۶۰۰ میلی‌لیتری آب گرم اضافه کنید. سپس موهای خود را با آن بشویید. به این ترتیب می‌توانید مشکل شوره‌ی سر را از بین ببرید.

۳۲. آویشن

آویشن نیز به لطف ضد قارچ و ضد عفونی‌کننده بودن‌اش، یکی از داروهای خانگی و طبیعی بسیار عالی برای شوره‌ی سر است. تمام آن‌چه باید باید انجام دهید این است که:

– مقداری آب (دو فنجان) در یک کاسه بریزید و آویشن خشک (۴ قاشق غذاخوری) به آن اضافه کنید.

– آب را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید.

– سپس محلول را صاف کنید و اجازه دهید که خنک شود.

– محلول را روی سرتان بریزید و اجازه بدهید ۳ ساعت بماند.

– سپس آن را با آب گرم شستشو دهید.

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۴۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان