//
کدخبر: ۱۶۰۷۵۸ //

کاهش مبادلات اقتصادی چین، بروز نشانه های جنگ تجاری

اعمال تعرفه های سنگین آمریکا بر روی کالاهای وارداتی از چین به ارزش 250 میلیارد دلار و ورود دو کشور به جنگ تجاری، بتدریج آثار خود را بر اقتصاد و تجارت چین نمایان تر می کند و نشانه هایی از زیان های فزاینده به پکن مشاهده می شود.

 کاهش مبادلات اقتصادی چین، بروز نشانه های جنگ تجاری
به گزارش فرتاک نیوز،

صادرات و واردات چین در آخرین ماه سال 2018 میلادی کاهش یافته و بسیاری آن را نشانه ای بارز از آثار منفی جنگ تجاری چین و آمریکا می دانند همین موضوع و فشار فزاینده بر تجارت خارجی و پایین آمدن حجم این تجارت در پایان سال جاری میلادی، این موضوع را برجسته تر کرده است که چین بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند بسته های محرک اقتصادی است.

اگرچه حجم این تجارت در سال 2018 میلادی بالاترین رقم در هفت سال گذشته برای چین بوده و مازاد تجاری این کشور هم رکورد زده است اما کاهش آن در پایان سال نشان می دهد که اثرهای جنگ تجاری بتدریج بروز می کند.

ارزش کل صادرات چین در دسامبر سال قبل به 221 میلیارد و 250 میلیون دلار رسید که 1.4 درصد از ماه نوامبر و 4.4 درصد از ماه مشابه سال 2017 میلادی کمتر بوده است.

با این حساب آمارهای رسمی نشان می دهد که حجم تجارت خارجی چین در دسامبر سال 2018 میلادی پایین ترین رقم از همین ماه در سال 2016 میلادی بوده و کندترین مسیر رشد تجارت خارجی کشور از سال 1990 بوده است.

در همین حال کل واردات در این ماه در سال 2018 میلادی 164 میلیارد و 190 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با ماه نوامبر نزدیک به 10 درصد کاهش نشان می دهد و 7.6 درصد از ابتدای سال پایین تر آمده است.

این آمارها ثابت می کند که رشد اقتصادی چین بتدریج در حال ضعیف شدن است و دسامبر نقطه آغازین تاثیرات منفی تعرفه های تجاری آمریکا و جنگ تجاری این کشور با چین در یک سال گذشته است.

البته مازاد تجاری چین هنوز در برابر آمریکا بالا است و برای کل سال 2018 میلادی بالاتر از 323 میلیارد بوده و در ماه دسامبر از پیش بینی ها بیشتر بوده و به 57 میلیارد و 60 میلیون دلار رسیده است.

'لوییس کویجی' اقتصاددان برجسته بین المللی می گوید آمارهایی که ضعف تجارت را نشان می دهد مشخصا آسیب پذیر تر شدن اقتصاد چین را درجنگ تجاری برابر آمریکا معنا می کند.

وی خاطر نشان کرد اقتصاد چین همان گونه که پیش بینی می شد بتدریج در حال ضعیف تر شدن است و در سال 2019 میلادی نشانه های بارزتری مشاهده خواهد شد مگر اینکه دو کشور در مذاکرات تجاری پیش رو توافقاتی بدست آورند.

کارشناسان از کاهش فروش خودروهای جدید چین در سال ۲۰۱۸ به عنوان یکی از نشانه های آسیب پذیری اقتصاد چین در جنگ تجاری نام می برند، که نخستین کاهش سالیانه در ۲۸ سال گذشته است.

تحلیلگران می گویند این وضعیت نشانه ای مبنی بر از دست رفتن شتاب مصرف این کشور در بحبوحه اختلافات تجاری با ایالات متحده آمریکا است.

انجمن خودروسازان چین می گوید که تعداد کمی بیش از ۲۸ میلیون خودروی جدید در سال گذشته فروخته شد این میزان نسبت به سال پیش از آن 2.8 درصد کمتر است و اولین افت سالیانه از سال ۱۹۹۰ است.

فروش خودرو در پایان سال گذشته به طرز چشمگیری آهسته شد و در ماه دسامبر نسبت به همین ماه در سال پیش از آن ۱۳ درصد کاهش داشت.

این اتفاقات در حالی می افتد که قرار است 'لیو خه' مشاور اقتصادی رییس جمهوری و معاون نخست وزیر چین در راس هیاتی راهی واشنگتن شود تا با مقام های آمریکایی مذاکرات تجاری را در جریان آتش بس تا ماه مارس دنبال کند.

'لیو لی'و از شرکت سرمایه بین المللی چین می گوید این فقط جنگ تجاری نیست که مشکل ایجاد می کند بلکه رشد تجارت بین المللی در سراسر جهان در حال کاهش است و این بیشتر به پکن لطمه می زند و شاخصه های مصرفی نیز در حال تغییر است.

او افزود احتمالا رشد تجارت خارجی چین کم می شود وضعیت صادرات و واردات کشور در سال 2019 میلادی به خوبی 2018 نخواهد بود و اوضاع در جهان هم مطلوب نیست و میزان سفارش ها برای کالاهای چین کاهش نشان می دهد.

اما 'لیو کویی ون' سخنگوی وزارت بازرگانی چین می گوید بخش خصوصی توانسته با حمایت هایی که صورت گرفته است نزدیک به 50 درصد از ارزش تجارت خارجی را به خود اختصاص دهد و سهم شرکت های دولتی کمی بیش از 17 درصد بوده است و این نشان می دهد که دولت به وعده خود برای به بازی گرفتن بخش خصوصی در تجارت خارجی بخوبی عمل کرده است.

در مجموع می توان دید که ارزش کل تجارت چین در سال 2018 میلادی با 12.6 درصد افزایش در مقایسه با سال 2017 میلادی به 4 هزار و 620 میلیارد دلار رسیده است که در این میان میزان صادرات 2 هزار و 460 میلیارد دلار و واردات 2 هزار و 140 میلیارد دلار بوده است که به ترتیب در مقایسه با سال 2017 میلادی نشانگر 9.9 درصد و 15.8 درصد رشد بوده است.

همین آمار نشان می دهد که مازاد تجاری چین در سال 2018 میلادی 16.2 درصد کاهش یافته و به 351 میلیارد و 760 میلیون دلار رسیده ولی در برابر آمریکا با 17.2 درصد به 323 میلیارد و 320 میلیون دلار رسیده است.

به هر صورت اوضاع برای تجارت چین و آمریکا خوشایند نیست و نمی توان به این نتیجه رسید که این نبرد فقط یک قربانی دارد و همانطور که پکن هشدار داده است در این نبردهای تجاری شرایط باخت - باخت است.

در همین راستا 'رابرت زولیک' نماینده سابق تجارت آمریکا و رییس سابق بانک جهانی به واشنگتن هم هشدار داده است که هرگز در اندیشه محدود کردن تجارت چین نباشد زیرا در این کار موفق نخواهد شد.

وی پیش بینی کرده است که با این روندی که شکل گرفته است بتدریج شرکت های چینی از آمریکا و شرکت های آمریکایی از چین خارج خواهند شد و یک گسست تجاری میان طرفین شکل خواهد گرفت و این برای هر دو طرف و کل دنیا زیان زیادی به دنبال خواهد داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۷۵۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان