//
کدخبر: ۱۵۳۰۴۵ //

جنگ تجاری چین و آمریکا، آتش بس شکننده

دستگیری خانم 'منگ وانژو' رییس مالی شرکت هوآوی چین در بحبوحه توافقات آمریکا و چین برای کاستن از تنش های تجاری، نشان می دهد که دو کشور در روزهای آینده به رغم گفت و گوهای تجاری موفق به حل اختلافات خود نخواهند شد و حتی پیش بینی می شود موارد مشابهی رخ دهد.

 جنگ تجاری چین و آمریکا، آتش بس شکننده
به گزارش فرتاک نیوز،

 این اقدام از سوی کانادا اما به خواست آمریکا صورت گرفت و البته اوتاوا برای اینکه اجازه ندهد روابطش با چین بیش از این تنش آلود نشود تصمیم گرفت با یک وثیقه سنگین این فرد را آزاد کند.

با این حال به نظر می رسد که اختلافات آمریکا و چین برسر جای خود باقی است و همانطور که انتظار می رفت دیدار سران دو کشور در ماه جاری میلادی در حاشیه اجلاس گروه بیست به تنهایی برای پایان جنگ تجاری کافی نخواهد بود.

برایند حوادث فوق در روزهای گذشته این را تایید می کند که آمریکا و چین کماکان دچار اختلافات فزاینده ای هستند که با یک دیدار، موفق به پایان دادن به آنها نخواهند شد.

کارشناسان پیش بینی می کنند که باز هم چنین اتفاقاتی تکرار خواهد شد زیرا دیدار سران دو کشور با یک توافق سه ماهه برای پایان دادن به یک جنگ بزرگ تجاری کافی نیست.

منازعات دو کشور بر سر تعرفه ها و بر سر موانع غیرتعرفه ای، ارزش یوان پول ملی چین و حق مالکیت معنوی موضوعاتی نیست که به آسانی برای طرفین قابل حل و فصل باشد افزون بر این، موضوعات سیاسی مانند مساله تایوان و فروش های تسلیحاتی آمریکا به این جزیره و کره شمالی و خلع سلاح اتمی این کشور هم بر روابط سایه انداخته است.

'لیان پنگ' اقتصاددان بانک ارتباطات چین می گوید سران دو کشور یک توافق انجام دادند و گفت و گوها نیز در جریان است اما اختلافات بر سر تعرفه ها و حق مالکیت معنوی و برخی از مسایلی اقتصادی دیگر و همچنین رقابت شدید دو کشور باعث می شود تا آنها نتوانند به مناقشات پایان دهند.

وی گفت فرقی نمی کند که چند دور گفت و گو میان طرفین برگزار شد، مهم این است که دو کشور «در حال جنگ و ضربه زدن به یکدیگر» هستند و از طرق مختلف این ضربات را وارد می کنند.

این کارشناس چینی بر این باور است که جنگ تجاری دو کشور نه تنها پایان نمی یابد بلکه کشمکش ها و منازعات اقتصادی و تجاری آنها برای درازمدت ادامه خواهد یافت.

لیان می گوید که گفت و گوی تلفنی که «لیو خه» معاون نخست وزیر چین با استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا انجام داد نشان از نگرانی های دو کشور دارد و اینکه آنها می خواهند زمان بندی برای مذاکرات داشته باشند.

با این حال این کارشناس تاکید می ورزد که اختلافات زیاد است عرصه های متنوعی برای مناقشه وجود دارد و متغیرهای زیادی هست که می تواند هر آن باعث بروز یک چالش دیگر میان چین و آمریکا گردد.

نباید فراموش کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای انتخابات دور بعدی سال 2020 میلادی آماده می شود و از اینکه برای ماندن در قدرت فشار بیشتری بر چین وارد آورد ابایی ندارد و آتش بس بین این کشور و چین بی معنا است.

از سوی دیگر احتمالا رشد اقتصادی چین در نیمه اول سال 2019 میلادی کاهش چشمگیری خواهد داشت زیرا این کشور همچنان زیر تعرفه های سنگین آمریکا قرار دارد در سه ماهه سوم سال 2018 میلادی هم رشدی بیش از 6.5 درصد نداشته است با این حال پیش بینی می شود که رشد اقتصادی چین برای سال آینده میلادی بیش از 6 درصد نخواهد بود.

پایین ترین رشد اقتصادی چین در 10 سال گذشته در سال 2009 میلادی به ثبت رسیده که معادل 6.4 درصد بوده است و اگر این رقم به شش درصد در سال 2019 میلادی برسد می تواند پایین ترین نرخ از سال 1992 میلادی باشد.

به هر صورت هر دو کشور همچنان درگیر هستند و شاید برای برون رفت از این وضعیت مقام های چین در کنفرانس قریب الوقوع اقتصادی که سیاست های اقتصادی و تجاری کشور را برای سال آینده میلادی تدوین می کند، این موضوع را به طور گسترده مورد رایزنی قرار دهند و آنها در اندیشه راه هایی برای بیرون رفتن از این وضعیت باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۳۰۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان