//
کدخبر: ۱۸۲۹۹۳ //

وزیر تعاون پیش از خطبه‌های نماز جمعه تاکید کرد: اصلاح نظام دستمزد را جدی بگیرید

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اگر می‌خواهیم به سمت رونق تولید برویم و مشکلات معیشت کارگران را حل کنیم، باید اصلاح نظام مزدی را در دستور کار قرار بدهیم.

وزیر تعاون پیش از خطبه‌های نماز جمعه تاکید کرد: اصلاح نظام دستمزد را جدی بگیرید
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد شریعت‌مداری در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه و در دومین روز از هفته کار و کارگر، با بیان این‌که کارگران ستون فقرات کشورند و در پیروزی انقلاب اسلامی در کنار انقلاب بودند، اظهار کرد: علیرغم آنکه نظام سلطه تلاش داشت در صفوف ملت رخنه ایجاد کند اما کارگران همواره در کنار انقلاب بودند و با حداقل‌ها قناعت کردند و هیچ‌گاه نگذاشتند رخنه‌ای در صفوف ملت از طریق این طبقه اصیلبوجود آید.

وی ادامه داد: در بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه‌ای که اخیراً در محضرشان بودیم، بر لزوم توجه به فرهنگ کار تأکید شد و مضرات بیکاری مورد اشاره قرار گرفت. امسال سال رونق تولید است و قوام تولید به وجود کارگر وابسته است لذا باید ارزش کار را در شکلی که به زبان مردم قابل دریافت باشد، نشان بدهیم و امیدواریم همه رسانه‌ها به این امر مهم توجه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار را یک منزلت است و دارای جایگاه معنوی دانست و گفت: ما امیدواریم تکریم کارگران در سراسر کشور جدی گرفته شود و کارگر و کارفرما محترم شمرده شود، چون کارفرمایی که مورد تکریم قرار گیرد، به سمت کارآفرینی حرکت می‌کند و در جهت اشتغال بیشتر گام برمی‌دارد و کارگری هم که تکریم شود، کیفیت کارش را بالا برده، عشق را با کارش ممزوج و خلق ارزش افزوده و ثروت می‌کند که در نهایت رغبت مصرف‌کننده ایرانی به خرید کالا را به اختیار خودش بالا می‌برد.

شریعت‌مداری دنیای امروز را دنیای رقابت عنوان کرد و گفت: بین فرصت‌های شغلی موجود در کشورهای جهان رقابت است و اگر ما می‌خواهیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم باید برنامه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال رونق تولید، صیانت از اشتغال موجود، از مهمترین وظایف است و در این راستا نیازمند اتخاذ سیاست‌های مالیاتی حامی تولید و بازنگری تصمیمات شورای پول و اعتبار در تخصیص منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش واحدهای تولیدی هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: امسال باید هر چه بیشتر به سمت بهبود قوانین کسب و کار برویم. طی سال‌های گذشته ۱۴۰۰ قانون اصلاح شده و مقررات زائد برداشته شده است. به همین دلیل امسال باید سیاست‌های تجاری مناسبی را اتخاذ کنیم.

شریعت‌مداری خاطر نشان کرد: سال گذشته که مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را داشتم، ۱۴۰۰ قلم گروه کالایی که در کشور تولید می‌شد، ممنوع کردم و معتقدم فرصت شغلی ایرانی با خرید و تولید کالای ایرانی به‌وجود می‌آید و غیر از این باشد فرصت شغلی در اختیار رقیب قرار می‌گیرد.

به گفته شریعت‌مداری، مهمترین رکن رونق تولید توجه به معیشت کارگران است و در همین راستا وزارت کار طی روزهای پایانی سال گذشته در قالب سه‌جانبه‌گرایی تلاش کرد فاصله بین سبد معیشت و حداقل دستمزد کارگران را ثابت نگه دارد.

وی گفت: اگر امسال می‌خواهیم تولید را جدی بگیریم و مشکلات بنگاه‌های تولیدی را حل کنیم، باید به معیشت کارگر بیش از پیش توجه کنیم و این امر مستلزم آن است که اصلاح نظام مزدی با جدیت در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اگر کارگران از سود واحدهای تولیدی در حد کارآفرینی خود بهره‌مند شوند، با علاقه بیشتری به کار می‌پردازند و کالای با کیفیت تولید می‌کنند.

شریعت‌مداری افزود: فقر، طراوت را از کار و تولید می‌گیرد و باعث حوادث ناشی از کار می‌شود.

سهیم کردن کارگران در مالکیت بنگاه‌ها به شکل تعاونی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روند خصوصی‌سازی در کشور گفت: امسال بنا داریم موضوع سهیم کردن کارگران در مالکیت بنگاه‌ها به شکل تعاونی را دنبال کنیم و معتقدیم اگر کارگران سهامدار بنگاه‌ها شوند و در مالکیت تولید و مشارکت آن نقش داشته باشند هم در بهره‌وری بنگاه و هم کیفیت کار تولیدی اثرگذار است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر لزوم تأمین مسکن کارگران تأکید کرد و گفت: مسکن مهر قدم‌های خوبی برای تأمین مسکن ارزان برداشت ولی در خصوص مسکن کارگران هنوز اقدام مؤثری صورت نگرفته است و ما در سال ۹۸ در حوزه اجتماعی، مسکن کارگران را به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جامعه کارگری در دستور کار قرار خواهیم داد.

شریعت‌مداری همچنین با تأکید بر تأمین کالاهای ضروری و مورد نیاز کارگران از طریق تعاونی «امکان» اظهار کرد: امروز که ارز نیمایی داریم، باید کالاهای مصرفی کارگران از طریق تعاونی «امکان» با قیمت تمام شده معقول در اختیار کارگران قرار بگیرد. تعاونی امکان موظف است بر اساس نظام نیمایی در جهت تأمین اقلام مورد نیاز کارگران گام بردارد.

وی در عین حال به موضوع فقر مهارتی در کشور اشاره کرد و گفت: در شرایطی که با فقدان مهارت روبرو هستیم، باید به سمت مهارت‌آموزی برویم و با فقر مهارتی مبارزه کنیم. خوشبختانه شورای عالی فنی و حرفه‌ای را در کشور تشکیل دادیم و درخواست کردیم که ۵۰۰ میلیون یورو منابع ارزی در اختیار واحدهای اقتصادی برای افزایش مهارت جوانان و کارگران قرار گیرد تا مهارت‌افزایی به عنوان یک مفهوم جدی مورد توجه واقع شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه دولت در سال جاری به سمت اشتغال پایدار خواهد رفت، گفت: دولت با مجوز مقام معظم رهبری، ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی را برای طرح اشتغال پایدار روستایی برداشت کرد که ۷۵۰ میلیون دلار آن به میزان هفت هزار میلیارد تومان در اکثر روستاهای کشور برای فعالیت‌های تولیدی اختصاص یافته و ۱۲ هزار میلیارد تومان آن در سال جاری اختصاص داده خواهد شد.

شریعت‌مداری گفت: امسال برنامه ما در جهت اشتغال پایدار حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان، مشاغل خانگی، طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و استفاده از ظرفیت زنان سرپرست خانوار خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۲۹۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان