//
کدخبر: ۲۱۹۹۷۷ //

در تلاشیم میزان اسیدهای ترانس در روغن مصرفی را به صفر برسانیم/مهمترین چالش در تولید مواد غذایی تقلبات و تخلفات در مواد غذایی فله ای است

نشست خبری معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت هفته جهانی غذا برگزار شد

در تلاشیم میزان اسیدهای ترانس در روغن مصرفی را به صفر برسانیم/مهمترین چالش در تولید مواد غذایی تقلبات و تخلفات در مواد غذایی فله ای است
به گزارش فرتاک نیوز،

در ابتدای این نشست دکتر شهریار مستوفی مدیر نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو اظهار داشت: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در دنیا ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه و ۲ میلیارد نفر از افراد دارای سوء تغذیه هستند و پیش بینی می‌شود تعداد این افراد تا سال ۲۰۵۰ به بیش از ۹ میلیارد نفر برسد.

وی افزود: باید تولیدات مواد غذایی ۶۰ درصد افزایش پیدا کند و این در حالی است که در حوزه محیط زیستی چالش  های عمده ای در بحث غذا وجود دارد و ۳۵ درصد تولیدات غذایی دچار فساد می‌شود هرچند محصولات ما جوابگوی نیاز مردم است ولی بحران فساد غذایی را باید کنترل کنیم.

دکتر مستوفی با اشاره به امنیت غذایی و دسترسی همگان به غذای سالم کافی و مغذی اظهار داشت: سالانه در دنیا شاهد مسمومیت ۶۰۰ میلیون نفر در زمینه مواد غذایی هستیم .

 وی  یکی ازمهمترین چالش ها در بحث مواد غذایی را الگوی مصرف دانست و گفت: ۷۶ درصد بیماری های غیر واگیر که فاکتور تغذیه در آنها نقش دارد مربوط به مصرف بی رویه قند، نمک و چربی است.

مستوفی خاطر نشان کرد: ۷۰درصد مردم در کشور ما وزن متعادل ندارند که از این تعداد ۱۷ درصد مرد و ۳۰ درصد زن هستند.

 وی در ادامه بیان داشت: ۳۰ درصد   سرطان ها مرتبط با چاقی است که باید در این زمینه اقداماتی انجام شود.

 دکتر مستوفی چالش دیگر در زمینه غذا را تقلبات و تخلفات در مواد غذایی و تولیدات زیر زمینی و فله ای دانست و بیان داشت : افزودنی های غیرمجاز جزو مشکلات بزرگ و عدیده در تولید محصولات غذایی است.

وی در ادامه قاچاق مواد غذایی و شرایط نگهداری ،حمل و ایجاد آنها را هم چالش دیگری در زمینه تولید مواد غذایی برشمرد و افزود: باقیمانده سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی را هم میتوان چالش دیگری در تولیدات محصولات غذایی دانست که در زمینه محصولات تراریخته و احترام به مصرف کننده و انتخاب آگاهانه اقداماتی انجام شده است هرچند که محصولات تراریخته موافق و مخالفانی دارد ولی محصولات برچسب گذاری شده است.

مسئول نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه چالش دیگر در تولید محصولات غذایی را  الگوی تغذیه نامناسب برشمرد و افزود:  در زمینه  کاهش ۱۰ درصدی میزان قند،‌ نمک و اسیدهای ترانس در روغن های مصرف خانوار و روغن های صنعت اقداماتی انجام شده است و درصددیم میزان اسیدهای ترانس در روغن مصرفی را به صفر برسانیم که اکنون نیم درصد است.

 این مسئول در ادامه گفت: بر اساس آمار و با اصلاح شیوه زندگی سالم میتوانیم ۵۰ درصد بیماری قلبی ۹۰ درصد دیابت و ۳۰ درصد سرطان را کم کنیم.

 دکتر مستوفی تصریح کرد: در حوزه نظارت بر مواد غذایی در سال جاری ۵۹۵ برند از محصولات غذایی، ۹۲ برند آشامیدنی و ۱۳۹ برند محصولات آرایشی را مورد پایش قرار دادیم و از نظر آلودگی میکروبی شیمیایی و برچسب گذاری مورد بررسی قرار گرفتند  و عدم انطباق آن را به دانشگاههای مربوطه اعلام کردیم.

 وی در ادامه گفت: در زمینه محصولات کشاورزی پر مصرف ۳۴۲ مورد نمونه برداری آزمایش سموم انجام شده ۲۴۲ مورد نمونه برداری فلزات سنگین در محصولات کشاورزی نیز انجام گرفته است.

 دکتر مستوفی همچنین بررسی نشانگر های تغذیه در محصولات تولیدی استان را صد در صد اعلام کرد و بیان داشت: و برچسب گذاری محصولات هم به صورت صد درصد انجام شده و در زمینه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک هم ۸۳ درصد موفقیت کسب شده است که درجه مطلوبی است و در این زمینه ۱۲۰۰ محصول خوراکی و آشامیدنی هم برچسب‌ گذاری و چک شده است.

 دکتر مستوفی گفت:  بر اساس آمار در مدت ۱۸ ماه در زمینه توقیف مواد خوراکی و آشامیدنی یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۴۳۷ مورد محصول توقیف و  ۶۷۹ هزار و ۷۸۰ کیلو گرم هم کشف و معدوم گردیده است .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۹۹۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان