//
کدخبر: ۲۸۰۲۲۴ //

محصولات تراریخته برای مصارف انسانی خطرناک است

رئیس مرکز تحقیقات پنبه گفت: در ارتباط با استفاده از محصولات تراریخته برای مصارف انسانی ممکن است خطراتی وجود داشته باشد و آمریکایی ها حتی کاه تراریخته را جلوی گاو نمی ریزند.

محصولات تراریخته برای مصارف انسانی خطرناک است

 قربانعلی روشنی رئیس مرکز تحقیقات پنبه کشور امروز در نشست خبری اظهار کرد: متاسفانه زمانی که اسم استفاده از انرژی هسته ای در ایران مطرح می شود برخی از کشورها یاد سلاح های هسته ای می افتند در حالیکه انرژی هسته ای در موارد متعددی از جمله اصلاح بذور کشاورزی استفاده می شود بطوریکه به تازگی دو رقم پرتو و تابان با استفاده از انرژی هسته ای اصلاح شده است.

وی گفت: در ارتباط با استفاده از محصولات تراریخته برای مصارف انسانی ممکن است خطراتی وجود داشته باشد و آمریکایی ها حتی کاه تراریخته را جلوی گاو نمی ریزند.

روشنی با بیان اینکه مدتی در آمریکا زندگی کرده است گفت: اما در این کشور برخی دیگر از کشورها نظیر آرژانتین، هندوستان و چین پنبه تراریخته کشت می کنند که این امر موجب کاهش مصرف سموم خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه ادامه داد: اروپایی ها به هیچ وجه از محصولات تراریخته استفاده نمی کنند و آنها دیسیپلین و روش خاصی برای تغذیه خود دارند.

وی تصریح کرد: تراریخته به عنوان یک علم مورد اهمیت است و انجام تحقیقات علمی درباره آن به طور کامل باید انجام شود و نباید از آن جلوگیری شود اما برخی از افراد به این علم حمله می کنند.

وی گفت: در علم اصلاح نباتات از تراریختگی برای اصلاح ارقام زراعی استفاده می شود و ما نیز پیشنهاد داریم که ارقام تراریخته مانند پنبه که مصرف انسانی ندارد کشت شود هر چند که برخی معتقدند همین کشت پنبه تراریخته نیز موجب ایجاد جهش ژنتیکی می شود.

به گزارش فرتاک نیوز؛ روشنی افزود: با این وجود کشت پنبه تراریخته در کشورهای زیادی نظیر هندوستان به طور صددرصدی و همچنین کشورهای دیگری مانند بنگلادش، آرژانتین، آمریکا و چین پنبه های تراریخته کشت می شود. هندوستان یک سوم کل پنبه دنیا را تولید می کند و در بنگلادش تولید پنبه و نساجی صنعت اول این کشور است.

رئیس مرکز تحقیقات پنبه گفت: در حالیکه محصولات تراریخته حتی به صورت خوراکی در بخش هایی مانند روغن و کنجاله ها به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می گیرند اما کشت پنبه تراریخته در کشور مورد هجمه قرار گرفته است!

وی با تاکید بر این ادعا که کاشت پنبه تراریخته موجب کاهش مصرف سموم کشاورزی می شود گفت: مصرف سموم کشاورزی باعث وارد شدن آن به سفره های آب زیرزمینی می شود که مردم آن را استفاده می کنند به  همین منظور لازم است برای کشت پنبه که در آن چند مرحله سمپاشی انجام می شود از روش هایی استفاده کرد که نیاز به سمپاشی کمتری دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۲۲۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان