//
کدخبر: ۲۷۰۸۹۱ //

آیا جراحی‌های درمان چاقی برای شما مناسب اند؟

جراحی‌های چاقی یکی از سه عامل کاهش وزن موفقیت آمیز است، پس از جراحی‌های چاقی حتی در صورتی که فرد رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی کافی داشته باشد، احتمال موفقیت آمیز بودن جراحی اش ، ۹۵ درصد است.

به گزارش فرتاک نیوز،

   جراحی‌های چاقی شامل طیف مختلفی از عمل‌های جراحی بوده که برروی افراد چاق و به منظور کاهش وزن و لاغر کردن آن‌ها انجام می‌شود. برای رسیدن به هدف جراحی، یعنی لاغر کردن فرد از روش‌های مختلفی شامل حلقه معده، برداشتن بخشی از معده و یا روش بایپس معده  استفاده می‌شود. تحقیقات بلندمدت نشان داده اند که این جراحی‌ها کاهش وزنی چشم گیر، بهبود از دیابت، بهبود در مشکلات قلبی و عروقی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و کاهش مرگ و میر بهمراه دارند.

 

 

 

 


جراحی‌های درمان چاقی برای چه کسانی مناسب است؟

انستیتوی سلامتی آمریکا این جراحی‌ها را فقط برای افراد با BMI بالاتر از ۴۰ و یا افراد با BMI بالای ۳۵ که دچار بیماری‌هایی جدی، در نتیجه چاقیشان شده اند، توصیه می‌کند. بااینحال تحقیقات نشان می‌دهند که این جراحی‌ها ممکن است برای افراد با شاخص توده بدنی (BMI) پایین‌تر یعنی ۳۵ تا ۴۰ که مشکلی ندارند و یا ۳۰ تا ۳۵ که مشکلی جدی دارند نیز مفید باشد. بعضی از گروه‌ها و افرادیکه می‌توانند کاندیدای جراحی‌های درمان چاقی می‌باشند، شامل:

افراد بزرگسال چاق (BMI بالای ۳۰) که دچار بیماری‌های مربوط به اضافه وزن همچون دیابت نوع ۲ هستند.

افرادیکه از خطرات و فواید جراحی‌های چاقی آگاه اند.

افرادیکه آماده تنظیم غذای خود و رپیم غذایی بعد از جراحی هستند.

افرادیکه مصمم به تغییر در سبک زندگی برای لاغر ماندن، هستند.

عموما جراحی‌های چاقی برای نوجوانان استفاده نمی‌شود، مگر اینکه شدیدا چاق بوده (BMI بالای ۳۵) و دچار بیماری‌های مرتبط با چاقی هستند.

چهار نوع از جراحی‌های چاقی

زمانیکه جراحی چاقی انجام می‌دهید، جراح شما تغییراتی در معده شما، یا در روده کوچک شما و یا در هردو ایجاد می‌کند، در پایین سه روشی که جراح می‌تواند استفاده کند، بطور مختصر توضیح داده شده است:

بای پس معده (Gastric Bypass)

در این روش، جراح فقط بخش کوچکی از معده که به آن اصطلاحا کیسه می‌گویند، را باقی می‌گذارد. این کیسه باقی مانده نمی‌تواند مقدار زیادی غذا نگاه دارد، پس در نتیجه شما مجبورید کم‌تر غذا بخورید. غذایی که می‌خورید، از سایر بخش‌های معده رد نشده و مستقیما از این کیسه کوچک به روده کوچک شما می‌رود. پزشکان می‌توانند این جراحی را با روش لاپاروسکوپی هم انجام دهند.

حلقه معده تنظیم پذیر (Adjustable Gastric Band)

در این روش جارح حلقه‌ای کوچک بر دور بالای معده شما می‌گذارد. حلقه بالونی کوچک بر بالای خود دارد که شدت تنگی و گشادی آنرا تنظیم می‌نماید. حلقه میزان غذاییکه از معده شما می‌گزرد را محدود می‌کند. این جراحی بوسیله لاپارسکوپ انجام می‌شود.

کوچک کردن معده (Gastric Sleeve)

در این روش بیشتر بخش‌های معده برداشته شده و قسمتی کوچک در بالای معده که آستین معده نامیده می‌شود باقی می‌ماند.

فرقی نمی‌کند که پزشک از این روش‌ها و یا سایر روش‌ها استفاده کند، در هرحال شما میبایست بعد از جراحی نیز رژیم غذایی سالمی داشته و فعالیت خود را افزایش دهید.

فواید جراحی‌های درمان چاقی

بعد از جراحی درمان چاقی، اکثر افراد برای ۱۸ تا ۲۴ ماه شروع به کاهش وزن می‌کنند، بعد از گذشت این مدت، بعضی از افراد شروع به چاق شدن کرده، اما تعداد کمی به اندازه قبل چاق می‌شود. اگر دچار هر بیماری مرتبت با چاقی هستید، این بیماری‌ها عموما بعد از جراحی چاقی بهبود می‌ یابند. بعضی از این بیماری‌ها همچون دیابت با سرعت بیشتری بهبود می‌ یابد، اما بعضی دیگر همچون فشار خون بالا، مدتی طول می‌کشد تا بهبود یابد.

خطرات و عوارض جانبی جراحی‌های چاقی

شایع‌ترین عوارض جانبی جراحی‌های چاقی شامل تهوع و استفراغ، نفخ و باد شکم، اسهال، تعریق شدید، و سرگیجه می‌باشد.

عوارض جانبی این جراحی‌ها می‌تواند شامل خونریزی، عفونت، ترشح از محل بخیه‌ها و لخته خون در پا‌ها که می‌تواند بطرف قلب و ریه حرکت نماید، می‌ باشد. اکثر افراد دچار این عوارض جدی نمی‌شوند.

مشکلات طولانی مدت جراحی‌های درمان چاقی بسته نوع جراحی شماست. یکی از مشکلات شایع، بخصوص در جراحی بای پس معده، سندرم دامپینگ است که در آن خوراکی‌ها بسرعت در روده کوچک حرکت می‌کنند. علایم این سندرم شامل تهوع، ضعف، تعریق، غش، اسهال بعد از غذا خوردن و عدم توانایی غذا خوردن بدون احساس خستگی زیاد می‌باشد. این سندرم ممکن است در ۵۰ درصد افرادیکه این جراحی را داشته اند، رخ دهد، اما اجتناب از غذا‌های پر شکر و جایگزینی آن‌ها با غذا‌های پرفیبر به افراد برای پیشگیری از ابتلا به این سندرم کمک می‌نماید.

سنگ‌های کیسه صفرا زمانیکه شما سریعا وزن کم می‌کنید، ممکن است ایجاد شوند. برای کمک به پیشگیری از سنگ‌های کیسه صفرا، ممکن است پزشکتان از مکمل نمک‌های صفرا برای ۶ ماه بعد از جراحی استفاده نماید.

می بایست از اینکه موادمغذی لازم را دریافت میدارید، اطمینان حاصل کنید، بخصوص اگر جراحی شما از نوعی بوده که جذب مواد مغذی از خوراکی‌ها را برای شما سخت نموده است.

از آنجاییکه کاهش وزن سریع و اختلالات تغذیه‌ای ممکن است به جنین درون شکم مادر آسیب برساند، پزشکان به زنان قادر به بارداری توصیه می ‌کنند تا زمانیکه به وزنی ثابت و شرایطی ثابت نرسیده اند، از اقدام به بارداری اجتناب نمایند.

منبع: سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۰۸۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان