//
کدخبر: ۳۷۳۲۶۸ //
ترشی لیته

ترشی لیته رو این طوری درست کن/ فوری با طعم فوق العاده عالی

در ادامه مطلب قصد داریم طرز تهیه ترشی لیته خوشمزه را به شما کاربران عزیز آموزش دهیم با ما همراه باشید.

ترشی لیته رو این طوری درست کن/ فوری با طعم فوق العاده عالی
به گزارش فرتاک نیوز،

ترشی‌ها ازجمله مخلفات خوشمزه‌ای هستند که در کنار وعده‌های غذایی سرو می‌شوند و تنوع بالایی دارند.. فصل اصلی تهیه ترشی معمولا پاییز است؛ ولی برخی از ترشی‌ها هستند که می‌توان مواد مورد استفاده آن‌ها را در همه فصول سال تهیه کرد.

طرز تهیه ترشی لیته فوری و با طعم فوق العاده عالی 11

ترشی لیته یکی از ترشی‌های خوشمزه و محبوب ایرانی است که معمولا در کنار غذا‌هایی مانند آبگوشت سرو می‌شود و بسیار خوشمزه و اشتها برانگیز است. شما می‌توانید با روشی آسان در منزل یک شیشه ترشی لیته خوشمزه و سالم را تهیه کنید و از خوردن آن در کنار انواع غذا لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه ترشی لیته همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه آن همچنین آموزش ادویه مخصوص ترشی تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته

بادمجان: ۲ کیلو

هویج: ۱ کیلو

سیر: ۳ بوته

ترکیب سبزی معطر تازه (ترخون، مرزه، نعناع و جعفری): ۱۵۰ گرم

نمک: به میزان لازم

فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد

فلفل سبز ترشی: ۵ عدد

سرکه: ۶ لیوان

آب جوش: ۲ لیوان

ادویه مخصوص ترشی: ۱ قاشق غذاخوری

سیاه دانه: ۱ قاشق غذاخوری

نکات مربوط به مواد اولیه

طرز تهیه ترشی لیته فوری و با طعم فوق العاده عالی 14

طرز تهیه ادویه مخصوص ترشی

ادویه ترشی مخلوطی از چند ادویه است که عطر و طعم بی‌نظیری به ترشی می‌دهند. ادویه ترشی را می‌توانید از عطاری‌ها و یا فروشگاه‌های مواد غذایی معتبر تهیه کنید؛ همچنین می‌توانید ادویه ترشی را خودتان در منزل تهیه کنید. برای تهیه ادویه مخصوص ترشی همه ادویه‌های زیر را با هم مخلوط کنید:

پودر تخم گشنیز: ۵ قاشق چای‌خوری

پودر گلپر: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر دارچین: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر زیره سبز: ۲ قاشق چای‌خوری

پودر جوز هندی: نصف قاشق چای‌خوری

فلفل سیاه: ۱ قاشق چای‌خوری

فلفل قرمز: ۱ قاشق چای‌خوری

پودر رازیانه: ۱ قاشق چای‌خوری

ترکیب پودر مرزه، ترخان، گشنیز و نعناع خشک: ۲ قاشق چای‌خوری

نکات مربوط به فلفل ترشی

طرز تهیه ترشی لیته فوری و با طعم فوق العاده عالی 13

فلفل سبز سرشار از مواد مغذی و ویتامین c است که در تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از گرفتگی رگ‌های قلب، کنترل دیابت، پاک‌سازی ریه و افزایش اشتها نقش مهمی دارد. فلفل هالوپینو یکی از خوشمزه‌ترین انواع فلفل سبز است که طعم تند و طبع گرمی دارد و برای تهیه انواع ترشی گزینه بسیار مناسبی است. برای تهیه ترشی لیته می‌توانید از هر نوع فلفل تند یا شیرین که مطابق ذائقه شما باشد، استفاده کنید.

نکات مربوط به سرکه

طرز تهیه ترشی لیته فوری و با طعم فوق العاده عالی 12

سرکه‌ها انواع گوناگونی دارند و بهترین نوع سرکه برای تهیه ترشی سرکه انگور است. رنگ سرکه انگور قرمز است و طعم ملایم‌تری نسبت به سرکه سفید دارد.

نکات مربوط به بادمجان

طرز تهیه ترشی لیته فوری و با طعم فوق العاده عالی 18

هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند. همچنین موقع خرید بادمجان حتماً بادمجان‌های براق، کشیده و سنگین را انتخاب کنید. حواستان باشد که بادمجان زخمی نباشد. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که کلاهک بادمجان هرچه کشیده‌تر باشد، نشان از شیرین بودن آن است. برای تهیه ترشی لیته بهتر است از بادمجان‌های کوتاه و گوشتی استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی لیته

طرز تهیه ترشی لیته فوری و با طعم فوق العاده عالی 19

۱ ـ برای شروع کار بادمجان‌ها را خوب بشویید؛ سپس پوست کنید. بادمجان را به صورت خیلی ریز و نگینی خرد کنید و یا داخل دستگاه مخلوط کن بریزید و چند دقیقه بزنید تا بادمجان کاملا ریز و پوره شود.

۲ ـ هویج را به صورت جداگانه و سیر را همراه با فلفل دلمه‌ای، فلفل ترشی و سبزی‌های معطر به همین شیوه کاملا خرد و یا پوره کنید.

۳ ـ مخلوط بادمجان و هویج پوره شده را داخل قابلمه بریزید و ۵ لیوان سرکه و یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. قابلمه را روی اجاق گاز بگذراید و حرارت را کم کنید. اجازه بدهید مواد کم کم به جوش بیاید. حدودا ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا بادمجان و هویج همراه با سرکه بجوشد و پخته شود.

۴ ـ در مرحله آخر پوره سیر، فلفل دلمه‌ای، فلفل ترشی و سبزی‌های معطر را همراه با نمک، ادویه مخصوص ترشی و سیاه دانه به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله احتمالا ترشی سفت شده است؛ بنابراین یک لیوان سرکه را همراه با یک لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید و ۵ دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید. اجازه بدهید ترشی لیته شما کاملا خنک شود؛ سپس داخل شیشه‌های خشک و تمیز بریزید و توی یخچال نگهداری کنید. نوش جان.

نکاتی که باید در تهیه انواع ترشی رعایت کنید

۱- ترشی را در ظرف شیشه‌ای بریزید. ظرفی که برای ترشی در نظر گرفته‌اید، باید کاملاً تمیز و خشک باشد. در غیر این صورت ترشی کپک می‌زند. در ظرف را هم محکم ببندید تا هوا نکشد. اگر هوا بکشد، ترشی خراب می‌شود.

۲- ترشی را حتماً در جای خنک به دور از نور خورشید و ترجیحاً در داخل یخچال نگهداری کنید.

۳- در ریختن ادویه ترشی و نمک زیاده‌روی نکنید. بعضی‌ها در تهیه ترشی به قدری ادویه را زیاد می‌ریزند که تمام مواد ترشی عطر و طعم اصلی خودشان را از دست می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۳۲۶۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان