//
کدخبر: ۳۷۰۹۰۸ //
ترشی | ترشی لیته | ترشی لیته بادمجان

می خوای ترشی لیته بادمجان خوشمزه درست کنی؟ این طوری که من میگم درست کن

ترشی لیته یکی از ترشی های جذاب و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف با دستورهای متفاوتی درست می شود.

می خوای ترشی لیته بادمجان خوشمزه درست کنی؟ این طوری که من میگم درست کن
به گزارش فرتاک نیوز،

ترشی لیته در واقع یک ترشی مخلوط است که از ترکیب بادمجان که ماده اصلی این ترشی می باشد به همراه سبزیجات دیگر مانند هویج، گل کلم، خیار، کرفس و سبزیجات معطر و … درست می شود و در تمام فصول سال قابل تهیه و مصرف می باشد.

در ترشی لیته معمولا تمام مواد را ریز خرد و با مخلوط سرکه و آب ترکیب و این ترشی لذیذ را درست می کنند.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته

بادمجان ۲ کیلو

هویج متوسط ۵ عدد

سیر ۱ بوته

سبزی معطر خرد شده یک پیاله سوپ خوری

سرکه قرمز یا سفید به میزان لازم

سیاه دانه ۲ قاشق غذا خوری

نمک، گلپر، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم

طرز تهیه ترشی لیته

مرحله اول: خرد کردن بادمجان

ابتدا بادمجان ها را با آب سرد تمیز بشویید و داخل آبکش بریزید، بعد بادمجان ها را با یک دستمال تمیز خشک کنید. کلاهک بادمجان را جدا کنید و پوست بادمجان را بگیرید، سپس بادمجان ها را روی تخته کار قرار دهید و در اندازه های درشت برش دهید. اگر می خواهید رنگ ترشی روشن باشد بادمجان را پوست بگیرید ولی اگر می خواهید رنگ ترشی لیته تیره شود بادمجان ها را با پوست داخل ترشی استفاده کنید. خردکن یا غذا ساز را آماده و بادمجان ها را داخل خردکن بریزید و ریز خرد کنید.

مرحله دوم: خرد کردن هویج

هویج ها را با آب سرد تمیز بشویید، بعد هویج را با یک دستمال تمیز خشک و سر و ته هویج را جدا کنید و پوست هویج را بگیرید. سپس هویج را در اندازه های کوچکتر برش بزنید و داخل خردکن ریز خرد کنید.

مرحله سوم: خرد کردن سبزیجات و سیر

سبزیجات معطری که شامل نعنا، ترخون، مرزه، شوید و ریحان می باشد را پاک کنید و چند دقیقه ای در مخلوط آب و نمک قرار دهید و سپس با آب سرد آبکش کنید. آب سبزی که کشیده شد آن را روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شود. سبزی را با کمک چاقو یا خردکن، در اندازه دلخواه خرد کنید. حبه های سیر را هم پوست بگیرید و بعد از شستن با چاقو یا خردکن ریز خرد کنید.

مرحله چهارم: ترکیب مواد خرد شده با ادویه

داخل یک ظرف یا کاسه، بادمجان، هویج و سبزی خرد شده را بریزید و با هم مخلوط کنید. سیر خرد شده را به همراه مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز به مواد اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید. اگر دوست داشتید می توانید ۲ قاشق غذا خوری سیاه دانه نیز داخل ترشی لیته بریزید و با مواد ترکیب کنید.

مرحله پنجم: اضافه کردن سرکه

در این مرحله سرکه سفید یا قرمز هر کدام را که دوست داشتید و یا در دسترس بود، کم کم به مواد ترشی اضافه و مخلوط کنید. سرکه را تا جایی بریزید که روی مواد را کامل بپوشاند. اگر تندی سرکه را دوست ندارید می توانید ۱/۳ سرکه، آب را با سرکه مخلوط و به مواد ترشی اضافه کنید تا تندی ترشی کمتر شود.

مرحله ششم: نگهداری ترشی

شیشه های تمیز و خشک را که برای ترشی در نظر گرفتید آماده کنید، بعد از مواد ترشی داخل شیشه تا جایی که پر شود بریزید، درب شیشه را محکم ببندید و در جای خنک و خشک نگهداری کنید. ترشی لیته بعد از ۴ روز الی یک هفته آماده می شود.

طرز تهیه ترشی لیته

نکات کلیدی برای تهیه ترشی لیته

می توانید بادمجان را بعد از خرد کردن با مقداری سرکه به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و زمانی که کمی نرم شد داخل خردکن بریزید و خرد کنید.

اگر خردکن یا غذاساز ندارید همه مواد را داخل چرخ گوشت بریزید و چرخ کنید.

مواد را داخل خردکن در حدی خرد کنید که آب نیندازند.

اگر دوست داشتید می توانید بادمجان ها را کبابی و در ترشی استفاده کنید.

به جای سبزی تازه از سبزی خشک هم می توانید استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۰۹۰۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان