//
کدخبر: ۲۶۲۴۱۰ //

مراجعه ۱۰ تا ۱۵ درصدی دانش آموزان به مدارس

با انتشار خبر شیوع ویروس کرونا از هفته آخر بهمن، بیشتر والدین ترجیح دادند فرزندانشان را به مدرسه نفرستند و از هفته اول اسفندماه نیز مدارس تمام مقاطع تعطیل شد.

مراجعه ۱۰ تا ۱۵ درصدی دانش آموزان به مدارس
به گزارش فرتاک نیوز،

آموزش دانش آموزان در این مدت اما به صورت غیرحضوری از طریق تلویزیون، فضای مجازی و در نهایت شبکه شاد ادامه داشت، تا اینکه در هفته آخر اردیبهشت ماه اعلام شد مدارس برای رفع اشکال دانش آموزان به صورت اختیاری  و با نظر والدین دوباره بازگشایی می شود.

بازگشایی مدارس اصفهان در این هفته و پس از حدود سه ماه با استقبال والدین و دانش آموزان اصفهانی همراه نبود و بیشتر والدین همچنان ترجیح دادند فرزندانشان را به مدرسه نفرستند، درحالی که واگذاری ارزیابی عملکرد دانش آموزان به مدارس باعث شد برخی والدین از حضور اجباری و گرفتن امتحان از فرزندانشان گلایه مند باشند.

در این هفته اگرچه تمام معلمان و کادر آموزشی نیز در مدرسه حضور داشتند، اما با توجه به ارائه تمام محتوای آموزشی به دانش آموزان و عدم استقبال دانش آموزان برای حضور در مدارس، حضور آنها هم در این شرایط چندان مفید نبود.

مراجعه روزانه ۱۰ دانش آموز برای رفع اشکال

خانم هاتفی که معلم مقطع چهارم دبستان در ناحیه ۵ آموزش و پرورش اصفهان است، می گوید: بازگشایی مدرسه در این هفته به منظور رفع اشکال دانش آموزانی بود که دسترسی به شبکه شاد نداشتند. در این چند روز با وجود اطلاع رسانی که به دانش آموزان شد ولی اقبالی به حضور در مدرسه نداشتند، به طوری که از شش پایه مدرسه ای که من در آن شاغل هستم می توان گفت به طور متوسط روزانه تنها ۱۰ دانش آموز برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کردند. بیشتر اولیا هم با آموزگاران تماس گرفته و تاکید کردند همچنان نگران ابتلای فرزندان خود به کرونا هستند و اجازه حضور فرزندانشان را در مدرسه نمی دهند.

این معلم با اشاره به عدم گندزدایی مدرسه و نبود امکانات ضدعفونی، می گوید: این درحالی است که آموزش و پرورش قبل از بازگشایی مدارس، از ضدعفونی مدارس و تجهیز آنها به امکانات بهداشتی خبر داده بود.

او این نکته را هم یادآور می شود که حتی اگر دانش آموزان از بازگشایی مدارس استقبال می کردند، در این بازه زمانی عملا نمی شد کمک قابل توجهی به لحاظ آموزش و یا رفع اشکال به این دانش آموزان کرد. امتحان گرفتن از دانش آموزان هم اختیاری است و به شورای مدارس واگذار شده است.

روز اول تنها ۲ دانش آموز به مدرسه آمدند

معاون یکی از مدارس متوسطه ناحیه ۴ اصفهان هم با اشاره به اینکه از ۴۱۰ دانش آموز این مدرسه در روز اول فقط ۲ دانش آموز سر کلاس آمدند، می گوید: یکی از این دانش آموزان برای رفع اشکال با دبیر شیمی هماهنگ کرده بود و نفر دوم سر خود به مدرسه آمده بود.

او با بیان اینکه در روزهای بعدی تقریبا هیچ دانش آموزی به مدرسه نیامد، اضافه می کند: قرار شد برای دانش آموزانی که به شبکه شاد و یا فضای مجازی و اینترنت دسترسی نداشتند جلسه ای بگیریم تا اگر دبیران هیچ نمره ای از آنها ندارند، در یک روز مشخص به صورت حضوری به مدرسه بیایند و از آنها امتحان گرفته شود، اما اگر دبیر از دانش آموز نمره دارد و او را ارزیابی کرده و از وضعیت تحصیلی اش اطلاع دارد نیازی به حضور در مدرسه و گرفتن امتحان نیست. البته این موضوع در هر مدرسه متفاوت است و مدیر مدرسه و شورای دبیران می توانند طبق برنامه ای که درنظر می گیرند عمل کنند، اما به صورت کلی نباید خیلی به بچه ها سخت گرفته شود.

کادر آموزشی در مدرسه بودند، اما هیچ دانش آموزی نیامد

خانم فروغی معاون یک مدرسه ابتدایی غیرانتفاعی در ناحیه ۳ اصفهان هم می گوید: در این هفته هیچ کدام از دانش آموزان به مدرسه نیامدند، چون مقطع ابتدایی هستند و تمام دروس را به صورت غیرحضوری آموزش دیده اند و کتاب هایشان تمام شده است، البته به دانش آموزان و اولیا هم گفته بودیم که لزومی به حضور در مدرسه نیست، اگرچه همه کادر آموزشی و معلمان در مدرسه حضور داشتند.

یک دفعه اعلام کردند بچه‌ها باید در مدرسه امتحان بدهند!

خانم قاسمی که دخترش مقطع اول ابتدایی است، می گوید: من از مادرانی بودم که به شدت با بازگشایی مدارس مخالف هستم، چون اغلب بچه‌ها فهم درستی از ابعاد خطرناک کرونا ندارند و با شنیدن پیشنهاد یک گرگم به هوا، به سادگی فاصله اجتماعی و تاکید بر دست نزدن و دوری و دوستی را فراموش می‌کنند.

او با بیان اینکه از روزی که اعلام شد مدارس برای رفع مشکل باز است دخترم را به مدرسه نفرستادم، ادامه می دهد: اگر چند روز پیش یک دفعه اعلام نمی‌کردند بچه‌ها باید به نوبت در مدرسه حضور پیدا کنند و امتحان بدهند، باز هم دخترم را به مدرسه نمی فرستادم. اما عصر یکشنبه معلم در گروه کلاس دخترم در شاد اعلام کرد که فردا باید امتحان گرفته شود و به ترتیب حروف الفبا ۸ تا ۱۰ نفر تا پایان هفته هر روز باید به مدرسه بیایند.

او ادامه می دهد: فردای آن روز ساعت ۱۰ صبح به مدرسه رفتیم، در بزرگ راهروی مدرسه را بسته بودند تا از ورود والدین به محیط کلاس‌ها جلوگیری شود، اما با تجمع والدین پشت همین در، عملا دانش آموزانی که از لای جمعیت خودشان را به داخل یا خارج می‌کشاندند در معرض خطر بودند. کادر مدرسه هم دستکش و ماسک داشتند، اما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بین والدین کمتر دیده می‌شد و تذکر گاه به گاه ناظم برای رعایت فاصله اجتماعی هم فقط باعث دورتر شدن کانون تجمع از ناظم می‌شد.

خانم قاسمی اضافه می کند: والدینی که فرزند کوچک داشتند آن‌ها را هم با خود به مدرسه آورده بودند و این بچه‌ها مثل دانش آموزان ماسک و دستکش نداشتند.

به دانش آموزی که ضعیف باشد می گویند دوباره بیا!

یکی دیگر از والدین دانش آموزان می گوید: در مدرسه فرزند من گفته اند امتحان اجباری است، به خاطر همین هر روز بچه ها باید به مدرسه بروند و هر ساعت ۸ نفر داخل کلاس می روند و معلم از بچه ها امتحان املا و ریاضی می گیرد و به دانش آموزی که ضعیف باشد می گویند دوباره بیا! البته اینقدر دیر اعلام کردند که اصلا فرصت نشد کمی با بچه ها کار کنیم تا برای امتحان آماده باشند.

او با اشاره به اینکه والدین همراه بچه ها در محوطه مدرسه هستند اما اجازه ورود به کلاس را ندارند، می گوید: از یکی دو روز بعد اعلام کردند مادران را حتی به داخل حیاط مدرسه هم راه نمی دهند، شاید به خاطر رعایت بهداشتی و فاصله اجتماعی، اما مادرها نگران هستند که بدون نظارت شان ممکن است بچه دست به جایی بزند و دستش آلوده شود، چون دستکش سایز دست بچه ها هم نیست!

گفتند بچه ها ماسک و دستکش داشته باشند مشکلی نیست

آقای مسعودی که فرزندش در ناحیه ۶ آموزش و پرورش اصفهان تحصیل می کند، می گوید: وقتی از مدرسه اعلام کردند دانش آموزان برای امتحان باید مدرسه بروند، به آموزش و پرورش زنگ زدیم و آنها گفتند ما این موضوع را به عهده خود مدارس و معلمان گذاشتیم. درحالی که مدرسه دختر من لیستی دادند که هر روز ۱۰ نفر از یک کلاس برای امتحان بیایند و گفتند اگر بچه ها ماسک و دستکش داشته باشند مشکلی نیست!

او ادامه می دهد: دیروز همسرم که همراه دخترم به مدرسه رفته بود می گفت مدرسه خیلی شلوغ بود، چون وقتی از هر کلاسی چند نفر بیایند خود به خود مدرسه شلوغ می شود. اما مدرسه اعلام کرده این هفته دروس دوره می شود و هفته دیگر امتحان می گیرند، درحالی که والدین و دانش آموزان دوباره با آموزش و پرورش تماس گرفته اند و آنها هم گفته اند که اجباری برای حضور در مدرسه و امتحان نیست! ما اینهمه هزینه برای اینترنت و شبکه شاد کردیم، چرا باید بچه هایمان به مدرسه بروند!؟

او خاطرنشان می کند: بچه ای که ۳ ماه است پایش را از خانه بیرون نگذاشته و مدرسه نرفته، الان استرس دارد که یک مرتبه باید به مدرسه برود و امتحان بدهد.

مراجعه ۱۰ تا ۱۵ درصدی دانش آموزان به مدارس

محمدرضا ناظم زاده، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مراجعه بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش آموزان در این هفته به مدارس، اظهار کرد: در برخی مدارس هیچ دانش آموزی به مدرسه نرفت و در برخی مدارس هم تعداد کمی برای رفع اشکال دروس پایه رفتند، در مقطع ابتدایی هم همین حدود مراجعه کردند.

وی با بیان اینکه در کل در این هفته استقبال چندانی از حضور در مدارس نداشتیم، افزود: این موضوع نشان می دهد آموزش های مجازی تا حدود زیادی موفق بوده که دانش آموزان نیازی به حضور در مدارس و رفع اشکال نداشتند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: بیشتر حضور دانش آموزان در مدرسه برای رفع اشکال در مناطق کمتر برخوردار شهر و مناطقی بود که کمتر توانسته بودند از آموزش های غیرحضوری استفاده کنند.

مدارس می توانند آزمون آنلاین بگیرند و یا اصلا آزمون نگیرند

وی با اشاره به اینکه پایه نهم و پایه دوازدهم باید به صورت حضوری در مدارس امتحان کتبی بدهند، تصریح کرد: امتحانات پایه دوازدهم از ۱۷ خرداد و پایه نهم هم احتمالا از هفته آینده شروع می شود، بقیه پایه ها به عهده مدارس گذاشته شده که می توانند آزمون آنلاین بگیرند و یا اصلا آزمون نگیرند و براساس شناختی که از دانش آموز در طول سال تحصیلی داشته اند و ارزیابی دوره آموزش حضوری و مجازی نمره گذاری کند.

والدین تخلفات را به ما اطلاع دهند

ناظم زاده در پاسخ به گلایه خانواده ها از اجبار برخی مدارس به حضور دانش آموزان در مدارس، گفت: همانطور که پیش تر اعلام شد حضور دانش آموزان برای امتحان و حتی حضور در مدرسه و رفع اشکال اجباری نیست و اگر خانواده ها مدارسی که اجبار به حضور داشته اند را به ما اطلاع دهند حتما پیگیری می کنیم. تصمیم گیری که به عهده مدارس بود برگزاری آزمون آنلاین و یا نمره گذاری براساس ارزیابی و شناخت دانش آموز بود، نه اینکه در اختیار مدارس باشد که دانش آموز به مدرسه بیاید یا نیاید.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان تصمیم گیری برای هفته آینده مدارس را نیز به عهده شورای مدرسه دانست و گفت: مدیر و شورای مدرسه تصمیم گیری می کنند که اگر آموزش ها به حد کافی انجام شده هفته آینده امتحان آنلاین و یا حضوری برای پایه نهم را برگزار کنند.

دانش آموز به مدرسه نیاید نیازی به حضور معلم نیست

ناظم زاده حضور معلمان در مدرسه از هفته آینده را هم در اختیار مدیر اعلام کرد و افزود: اگر دانش آموزی می خواهد برای رفع اشکال به مدرسه بیاید باید معلم هم به مدرسه بیاید، ولی اگر دانش آموزی مراجعه نکند نیازی به حضور معلمان نیست، درحالی که حضور معلمان در مدرسه در این هفته اجباری بود، ولی هفته آینده براساس میزان استقبال دانش آموزان است.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد که فقط امتحانات پایه نهم و دوازدهم حضوری و کتبی است و گفت: امتحانات بقیه پایه ها غیرحضوری است که یا به صورت آنلاین و یا براساس شناخت معلم انجام می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۴۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان