//
کدخبر: ۲۳۳۹۳۱ //

اختلاف شورای شهری‌ها بر سر رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی شهرداری

اعضای شورای شهر تهران امروز پیشنهادات لایحه تعیین رشته‌های تخصصی مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران را بررسی کردند و حذف برخی از کدرشته‌ها مورد اختلاف اعضای شورای شهر قرار گرفت.

اختلاف شورای شهری‌ها بر سر رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی شهرداری
به گزارش فرتاک نیوز،

 در دستور جلسه نخست یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه شورای شهر، موضوع بررسی لایحه تعیین رشته‌های تخصصی مراکز علمی و کاربردی شهرداری تهران انجام گرفت که البته در جلسه قبلی طرح، پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده بود و امروز ادامه بررسی‌ها انجام گرفت.

حذف کدرشته کاردانی مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی یا TOD از جمله پیشنهادات بود که محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران درباره این موضوع اظهار داشت: TOD یا توسعه حمل و نقل عمومی جزو موضوعات مهم و با اولویت در شهر است. بسیاری از کشورها در سطح بالاتر حتی دکترا به این رشته توجه کردند اما در ایران بحث کاردانی بوده و حداقل گرفته شده،‌ بنابراین درخواست دارم این رشته حذف نشود.

در ادامه علی اعطا سخنگوی شهر تهران بیان داشت: TOD اولویت شورا و همه اعضا است، ولی موضوعی نیست که با کاردانی فنی مشکلش حل شود بلکه مسئله‌ای تکنیکی و فنی است و رشته TOD تئوریک و نظری بوده که با یکدیگر معادل نیستند.

وی بیان داشت: رشته کاردانی TOD مفهومی ندارد و بحثی نظری بوده و به نظرم مسئله کاردانی آن بلاموضوع است و باید حذف شود.

صحبت‌های اعطا با واکنش علیخانی همراه شد و گفت: اگر رشته شهرسازی هم خوب بود، مشکل شهرسازی تهران تاکنون حل شده بود.

علی اعطا نیز در پاسخ گفت:‌ اگر می‌خواهید کاردانی پارک حاشیه هم راه بیندازید، سرانجام پس از کسب آرای اعضای شورای شهر، حذف کدرشته کاردانی مبتنی بر توسعه حمل و نقل عمومی یا TOD در شورای شهر رأی نیاورد.

در ادامه در مورد کدرشته آتش‌نشانی در فضای باز یا فضای سبز مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت که زهرا نژادبهرام عنوان کرد: آتش‌نشانی رشته عمومی است و همه آتش‌نشانان باید مبانی اولیه را آگاهی داشته باشند. اما اینکه دوره مشخصی برای مواجهه با آتش در فضای سبز داشته باشیم، لازم است، چرا که مهار آتش در فضای باز و بسته دو مهارت متفاوت است و تخصص خاص خودش را می‌خواهد. از طرفی تهران دارای پارک جنگلی زیاد بوده و همه دنیا در مواجهه تغییرات اقلیمی به فضای سبز خود توجه دارند.

صدراعظم نوری در ادامه گفت: هر چند که موضوع آتش‌سوزی و اطفا آن در فضای سبز اهمیت دارد، ولی نمی‌توان صرفا برای این کار کارشناس تولید کرد. آتش‌نشانان باید مدیریت اطفا حریق در همه مکان‌ها را بلد باشند، چه سرپوشیده و چه سرباز و اینکه بخواهیم رشته کاردانی لحاظ کنیم، در واقع تولید کاردان‌هایی بوده که کار برایشان نیست و به نظرم باید این رشته حذف شود.

سرانجام حذف رشته مدیریت بحران آتش‌سوزی در فضای سبز با 14 رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه ابوالحسنی رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران گفت: روال رشته‌ها این چنینی بود که ما نیاز شهرداری را احصا می‌کردیم و براساس آن رشته مطرح می‌شد.

وی بیان داشت: 151 رشته به شورای شهر پیشنهاد دادیم و رئیس شورا به کمیسیون‌ها فرستاد و نظرات را اعمال کرد که سرانجام این 151 رشته به 112 مورد رسید و در کمیسیون بودجه پس از بررسی‌ها، آقای رسولی تنها 34 رشته را باقی گذاشتند، سایر کمیسیون‌ها نیز نظرات خود را نگفتند.

ابوالحسنی تصریح کرد: بنده چند سال به عنوان مدیرگروه دانشگاه تهران فعال بودم، و باید توجه داشت که اگر یک عنوان رشته بخواهد تعیین شود، باید در مورد آن کار علمی و تخصصی صورت گیرد تا اگر ظرفیت وجود داشت به عنوان رشته اعلام شود.

پس از سخنان ابوالحسنی، تعداد دیگری از کدرشته‌ها نیز مورد حذف یا تعیین آن میان اعضای شورای شهر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۳۹۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان