//
کدخبر: ۱۸۸۹۸۶ //

سازمان سینمایی دخالت در شیوه اکران را بر نمی تابد/نظام نامه جدید اکران منتشر می شود

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، در اولین نشست خبری خود به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سازمان سینمایی دخالت در شیوه اکران را بر نمی تابد/نظام نامه جدید اکران منتشر می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

 نشست خبری حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، امروز دوشنبه (۳۰ اردیبهشت ماه) در ساختمان سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حمایت سازمان سینمایی از فیلمسازان غیرتهرانی

در ابتدای این نشست حسین انتظامی درباره اولویت‌های سازمان سینمایی گفت: انتشار برنامه سازمان سینمایی حرکتی بود که در ابتدا سمت و سوی تصمیم گیری‌ها را نشان داد و چارچوب ها را مشخص کرد. این برنامه منجر می‌شود که انظباط مالی در برنامه‌ها به وجود بیاید. یکی از هدف‌های ما توجه به فیلمسازان غیرتهرانی است. شعاری در سازمان سینمایی وجود دارد که ایران فقط تهران نیست. برنامه های ما باید به سمت حمایت از فیلمسازان غیرتهرانی متمرکز شود.

شفافیت اولویت اصلی سازمان سینمایی است

وی افزود: از برنامه‌های دیگر سازمان سینمایی این است که با تجمیع زیرمجموعه‌ها و چابک سازی باعث بشود حضور بخش دولتی در سینما کمتر شود. شفافیت سازمان سینمایی اولویت بعدی ماست و همه بدانند ما چگونه رفتار می‌کنیم. به عنوان یکی از پیشگامان حوزه شفافیت، آقای نجفی (مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی) منشور رسانه‌ای سازمان را منتشر کرد که بر طبق آن پاسخگوی اصحاب رسانه هستیم. طی چندماه گذشته برخی از مواردی که فکر می‌کردیم اطلاعات غیرقابل دسترس است، منتشر شد و مورد استقبال قرار گرفت؛ از جمله انتشار میزان مخاطب و فروش همه سینما‌ها بر اساس هر سانس.

نباید فیلم‌های فرهنگی در نظام خشن اکران از دست بروند

انتظامی درباره رویکرد سازمان سینمایی در حمایت از سینمای فرهنگی و تجربی بیان کرد: در مجموعه‌ سازمان سینمایی تلاشمان این است تا به سمت سینمای محتوایی حرکت کنیم. در حوزه فیلم‌های هنر و تجربه نیز تصمیم داریم نگذاریم در رقابت ناعادلانه دچار ضرر شوند و کمک کنیم این سینما هم رشد کند. اگر ادعا می کنیم که طرفدار سینمای اندیشه و فرهنگی هستیم، باید اثر آن در برنامه‌های‌ ما وجود داشته باشد. رویکرد ما حمایت از سینمای فرهنگی، سینمای مستند، فیلمسازان جوان و ... خواهد بود و قابل ردگیری است. تشکیل گروه هنر و تجربه یکی از سیاست‌های خوب بود که در سال‌های گذشته انجام شد. سازمان نباید اجازه دهد فیلم‌های فرهنگی در نظام خشن اکران از دست بروند. ما باید این سیاست را تقویت و شفاف‌تر کنیم.

رده بندی سنی انتخاب فیلم‌ها برای اقشار آسیب پذیر را راحت‌ می‌کند

رئیس سازمان سینمایی درباره طرح رده بندی سنی فیلم های سینمایی هم اظهار کرد: رده بندی سنی فیلم‌های سینمایی، رویکرد جدید ماست؛ با این هدف که سواد رسانه‌ای بالا برود و انتخاب فیلم‌ها برای اقشار آسیب پذیر راحت‌تر باشد. این برنامه خیلی با قانون گذاری تحکمی همسو نیست و بیشتر جنبه پیشنهادی و فرهنگی خواهد داشت.

وی درخصوص استقلال عمل صنف های سینمایی و کم شدن مدیریت دولتی آنها گفت: سیاست ما درباره صنوف استقلال است؛ به طور کلی یکی از سیاست‌های اصولی دولت عقب نشینی از کار‌هایی است که می‌تواند توسط صنوف مدیریت شود. در روز‌های آینده خبر‌های خوبی منتشر خواهد شد که حاوی برنامه‌های صنوف در سال‌های آینده است. اصلاح ساختار‌ها یکی از برنامه‌های من است و در سازمان سینمایی پیگیری خواهد شد. ما در سال جدید به سمت اصلاح ساختار‌ها خواهیم رفت و این شامل همه زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی می‌شود.

وی افزود: در همین رابطه، مشغول ارزیابی ساختار هر پنج جشنواره سازمان سینمایی هستم. قول داده بودم تا پایان اسفند ماه سال گذشته این کار انجام شود، اما نشد. امروز قول می دهم که امسال با انتشار پیش نویس و کمک‌ گرفتن از اصحاب خرد یک آیین نامه دقیق را برای این جشنواره ها ترسیم کنیم.

تصمیم گیری درباره ادغام یا جدایی جشنواره جهانی و ملی فجر

انتظامی درباره لزوم برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر عنوان کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر در شرایط کنونی باعث می شود سینمای ما در منطقه شناخته شده‌تر و راهگشاتر عمل کند؛ با این حال درباره ادغام و یا جدابودنش از جشنواره ملی تصمیم گیری بهتری خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین درباره تدوین سند جامع سازمان سینمایی اظهار کرد: برنامه جامع سازمان سینمایی تدوین شده است و به زودی منتشر می شود. ما در این برنامه تعاریف مشخصی برای فارابی و وظایف آن داشتیم و همچنین نقش و وظیفه هر یک از زیر مجموعه ها را به طور کامل مشخص کردیم.

حسین انتظامی درباره سیاست‌های تولیدی سازمان سینمایی عنوان کرد: سازمان سینمایی به عنوان یک دستگاه دولتی به جنبه‌های ارزشی نظام اهتمام دارد و مطابق مقررات موظف است کنترل خود را تقویت کند. ما باید کمک کنیم با اولویت‌هایی که وجود دارد، موضوعاتی که نیاز امروز جامعه است یا ژانر‌های مختلف در تولیدات دیده شود.

سازمان سینمایی دخالت در شیوه اکران را بر نمی تابد

وی درباره تشکیل شورای درجه بندی سنی و همچنین رویکرد‌های حوزه هنری درباره اعمال نظر در اکران فیلم‌ها بیان کرد: بستر‌های نمایشی با توجه به اینکه حاکمیت فرهنگی در حوزه سینما در دست سازمان سینمایی است، اجازه ندارند در نمایش فیلم‌های دارای پروانه، چیزی را اضافه یا کم کند. طبعا سازمان سینمایی این موضوع را برنمی تابند. پروانه نمایش سازمان سینمایی نباید کم یا اضافه شود و من هم شنیده ام که این اتفاق خیلی کم روی داده است.

سازمان سینمایی وظیفه بررسی سرمایه مشکوک را ندارد؟

حسین انتظامی درباره سنجش ورود سرمایه‌های پاک یا ناپاک به سینما و اینکه آیا سازمان سینمایی در این باره وظیفه‌ای دارد یا خیر، اظهار کرد: سرمایه‌های مشکوک دقیقا یعنی چه؟ آیا ما ابزاری برای سنجش آن داریم؟ آیا متر و معیاری برای سلامت بودن منابع مالی فیلم‌ها در دست سازمان سینمایی است. متر و معیار آنچه در فیلم نمایش داده می‌شود، برعهده و در اختیار سازمان است و ما مرجع تشخیص آن هستیم.

وی افزود: طبعا ما در سینما باید از سرمایه‌هایی که باعث رشد و گردش چرخه سینما می‌شود، حمایت کنیم؛ اما سرمایه‌هایی که وارد سینما می‌شود و معادلات سینمایی را برهم‌ می زند نگران کننده است. در اینجا ما به عنوان سازمان سینمایی باید ورود کنیم و نگذاریم چارچوب‌های سینمایی برهم بخورد. اگر ما صنوف مقتدر داشته باشیم، خیلی راحت می‌شود در تعامل بین صنف و دستگاه سیاست‌گذار از طریق دستورالعمل‌هایی این موضوع را حل کرد و سیاست‌ها را تنظیم کرد. اطلاع دارم که خانه سینما در حال اتخاذ تدابیر خوبی در این زمینه و برای سطوح حرفه‌ای سینماست.

نظام نامه جدید اکران منتشر می شود

رئیس سازمان سینمایی درباره تدوین نظام نامه اکران و تلاش برای ورود به جشنواره های سینمایی جهان گفت: نظام نامه اکران امسال نسبت به سال قبل خیلی جلوتر بوده است؛ اما هنوز هم جای کار دارد. در یکی دو ماه آینده نظام نامه جدید منتشر و سیاست‌های جدید در آن ابلاغ خواهد شد. نگرش ما در برنامه هشت گانه سازمان سینمایی ورود به دروازه‌های بازار جهانی برای معرفی ظرفیت‌های بالای فرهنگی ایران است. مستحضر هستید در برخی جشنواره‌ها نگاه‌های سیاسی بیشتر است و ما باید به سمت سیاست‌های کشور خودمان حرکت کنیم.

رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه برخی معتقدند نظام رده‌بندی راه اکران فیلم‌های دچار مساله را باز می‌کند، تصریح کرد: کسانی که با روحیه من آشنا هستند می دانند که این نظامنامه قطعا اجرا می‌شود. با توجه به اینکه دو مرجع مختلف پروانه نمایش و درجه‌بندی سنی را بررسی می‌کنند، این مشکل ایجاد نخواهد شد.

به زودی؛ شفاف سازی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر

انتظامی در پاسخ به پرسشی درباره اسپانسر جشنواره جهانی فیلم فجر، بیان کرد: ما حداکثر ۴۵ روز پس از هر رویداد در راستای رویکرد شفافیتی که آقای وزیر تاکید کردند، فهرست دقیق هزینه و درآمد خود را اعلام کنند. درباره جشنواره جهانی فجر هم تمامی موارد به صورت دقیق اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره فرجام ماجرای اکران «رحمان ۱۴۰۰» که نمایش آن با دستور سازمان سینمایی متوقف شد، اظهار کرد: پروانه نمایش که صادر می‌شود، کسی نباید آن را کم یا زیاد کند. در هر صورت ما مسئول حفظ این موضوع هستیم. بر اساس گزارش‌هایی که رسیده بود، این فیلم در بعضی سینما‌ها با نسخه دارای پروانه مغایرت داشت. ما موظف بودیم که بررسی دقیقی انجام دهیم و بازرسان ما این موضوع را پیگیری کردند و در نهایت تصمیم سازمان سینمایی اعلام شد.

همکاری با قوه قضاییه برای صحت سنجی سرمایه گذاری ها در نمایش خانگی

وی درباره سرمایه‌گذاری‌ها در شبکه نمایش خانگی و همکاری با قوه قضاییه برای صحت سنجی آنها، عنوان کرد: درخواست بر اساس نامه رسمی صورت می‌گیرد. طبق نظام دیوانی کشور، هر درخواستی باید مبتنی بر روندی مکتوب و اداری باشد. باید به ما نامه زده شود؛ اینکه من‌ در نشست خبری حرفی را بزنم باعث نمی‌شود که بار اداری پیدا کند.

او درباره آنچه تحت عنوان مافیای اکران نامیده می‌شود، گفت: ما شورای صنفی نمایش و شورای عالی اکران داریم که ترکیب آن مشخص است. در شورای صنفی، اعضا توسط صنف مشخص می‌شوند. این نگاه اخلاقی که افراد در مناصب نباید در اکران ذی‌نفع باشند، باید در مرحله انتخاب هم رعایت شود. مهم این است که اگر مصوبات و تصمیمات را شفاف اعلام کنیم و در معرض افکار عمومی قرار می گیریم، باید پاسخگو باشیم و همین مورد باعث بروز نقد‌ها و اصلاح رویه می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی درباره قوانین پروانه ساخت و نمایش و درخواست بعضی از سینماگران برای لغو پروانه ساخت و عدم تفکیک پروانه ویدئویی و سینمایی گفت: در تغییر ساختاری که در سازمان سینمایی به دنبال آن هستیم، پروانه ساخت و نمایش یکی خواهد شد که آرایش اداری آن به زودی اعلام می‌شود. حذف و تسهیل پروانه ساخت به واسطه اینکه جزو قوانین بالادستی است، ممکن نیست اما باید به وسیله تمهیداتی کارایی آن را به روز کرد. شما طی زمان کوتاهی، تغییرات در این زمینه را مشاهده خواهید کرد.

انتظامی درباره رویکرد دولت دوازدهم در حمایت از سینماگران گفت:‌ ما با سینماگران عهد کرده‌ایم که بودجه‌های حمایتی را نسبت به بودجه پشتیبانی افزایش دهیم. یکی از راه‌های این افزایش، چابک‌سازی در سازمان سینمایی است. از این جهت امیدوارم بتوانیم به این شعار پایبند باشیم. البته همانطور هم که گفتم، ما در این زمینه شفافیت خواهیم داشت و از شما درخواست میکنم که به دقت آن را دنبال کنید؛ چه در پیگیری ضوابط و چه در هزینه کرد.

وی درباره اصلاح رویه صدور مجوزها و مسائل مربوط به ورود سرمایه به سینمای ایران، ‌تصریح کرد: شفافیت یک طرفه نیست. ما اگر از دستگاه های دولتی می خواهیم که فهرست دقیق هزینه درآمد خود را منتشر کنند، طبعا اصحاب رسانه می توانند از صاحبان فیلم ها هم بخواهند که آنها همین امر را اعلام کنند. هزینه‌های یک پروژه خوب است که توسط تهیه کننده اعلام شود اما نمی‌توان آن را به عنوان یک تکلیف برعهده آنها گذاشت. خانه سینما و تهیه کنندگان تدبیری دارند تا از ورود سرمایه‌های شبهه‌برانگیز جلوگیری کنند.

‌تدوین سند سینما اتفاق خوبی بود

رئیس سازمان سینمایی درباره قدرت گرفتن سرمایه در روند تولید آثار سینمایی و همچنین همکاری با مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات سینما، اظهار کرد: ما در زمینه مقررات بالادستی نیازمند روزآمدسازی هستیم. اقدام خوبی که در سال گذشته با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، ‌تدوین سند سینما بود. خیلی از موارد ضرورتا با قانون گذاری حل نمی شود. بلکه باید با توسعه اخلاق حرفه‌ای و مشارکت دادن صنوف آن ها را حل کرد.

در پایان حسین انتظامی از تنوع بیشتر سامانه های فروش بلیت الکترونیک سینماها در آینده نزدیک خبر داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۸۹۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان