//
کدخبر: ۹۷۹۷۳ //

آسیب های جبران ناپذیر ناشی از استفاده ی زیاد هندزفری

زمانی که از هندزفری استفاده می‌کنیم، منشأ انتشار صدا به گوش خیلی نزدیک است، شدت صدایی که به گوش می‌رسد قطعا بالا است و صدای بلند برای گوش آسیب رسان است.

 آسیب های جبران ناپذیر ناشی از استفاده ی زیاد هندزفری
به گزارش فرتاک نیوز،

هندزفری وسیله ای است که امروزه کمتر کسی پیدا می شود که از آن استفاده نکند. اما استفاده ی بیش از حد آن قطعا آسیب های جدی به گوش و شنوایی می زند. در این مقاله بیشتر در مورد هندزفری بخوانید.

مدت زمان مناسب در استفاده از هندزفری

رئیس انجمن گوش، حلق و بینی با بیان اینکه استفاده از هندزفری عوارض بسیاری در گوش دارد، افزود: زمانی که از هندزفری استفاده می‌کنیم، منشأ انتشار صدا به گوش خیلی نزدیک است، شدت صدایی که به گوش می‌رسد قطعا بالا است و صدای بلند برای گوش آسیب رسان است.

خواجوی با اشاره به اینکه اگر استفاده از هندزفری با صدای بلند باشد ضررهای جبران ناپذیری دارد، گفت: زمانی که صدا بیشتر از حد مجاز باشد، به دلیل انتقال صدا به صورت مستقیم و بی‌واسطه، روی سیستم شنوایی و حلق تاثیر می‌گذارد و سلول‌های گیرنده صدا را در گوش میانی دچار آسیب‌های غیرقابل جبران می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان مناسب در استفاده از هندزفری اهمیت دارد، خاطر نشان کرد: به طور متوسط صدای بالای ۸۰ و ۸۵ دسیبل اگر ۸ ساعت در روز به گوش انسان برسد، شنوایی گوش از فرکانس‌های بالا و فرکانس‌های زیر کم کم شروع به افت کردن می‌کنند که حساسیت در گوش ایجاد کرده و به مرور زمان این رویه پیشرفت می‌کند و به گوش آسیب جدی می‌رساند.

رئیس انجمن گوش حلق و بینی با اشاره به اینکه صدای بالاتر از 120 دسیبل برای شنوایی گوش بسیار خطرناک است، اظهار کرد: استفاده از هندزفری و گوش دادن به این صداها می‌تواند در زمان کوتاه‌تری آسیب شنوایی گوش را به دنبال داشته باشد.

خواجوی با اشاره به اینکه استفاده از هندزفری عوارض بسیاری برای گوش دارد، مطرح کرد: کم‌شنوایی، کاهش حساسیت گوش به صداهای بلند، پیرگوشی، افزایش عفونت گوش و آسیب پذیری عصب شنوایی از عوارض استفاده از هندزفری است.

بروز عفونت‌های گوش در پی استفاده بیش از اندازه از هندزفری

وی با اشاره به اینکه استفاده از هندزفری نه تنها سلامت گوش بلکه گاهی زندگی فرد را به خطر می‌اندازد، بیان کرد: پوست گوش بسیار حساس است و وقتی یک جسم خارجی مانند هندزفری درون گوش قرار بگیرد، با تحریک پوست آن را دچار ورم می‌کند و جرم طبیعی گوش را که یک لایه محافظتی است دگرگون می‌کند.

رئیس انجمن گوش حلق و بینی با تاکید بر اینکه شنوایی عامل اخطار دهنده به ادامه زندگی است، مطرح کرد: وقتی هندزفری را در گوش قرار می‌گیرد، ممکن است صدای اتومبیلی که به سمت او می‌آید را متوجه نشده و آن هشدار به فرد نرسد و همین استفاده از هندزفری عامل حوادثی می‌شود که ممکن است غیر قابل جبران باشد .

خواجوی با اشاره به اینکه افراد به منظور حفظ سلامت شنوایی خود از استفاده طولانی مدت هندزفری و گوش دادن به اصوات بلند باید اجتناب کنند، گفت: افراد باید سعی کنند میزان صدا را طوری تنظیم کنند که شنوایی آنها دچار آسیب نشود.

وی با بیان اینکه هندزفری را نباید به هیچ عنوان محکم به داخل گوش فشار داد، یاد آور شد: هندزفری را باید تمیز نگه داشت و درست از آن استفاده کرد؛ اگر هندزفری بزرگ‌تر از مجرای گوش باشد و آن را محکم در گوش قرار داد، مجرای شنوایی ورم خواهد کرد و این ورم زمینه‌ای برای بروز عفونت‌های گوش در دراز مدت خواهد بود.

هشدارکارشناسان

کارشناسان هشدار می‌دهند که با تداوم این وضعیت در دهه آینده شاهد افزایش شدید تعداد افرادی خواهیم بود که از مشکلات متنوع شنوایی رنج میفبرند. نکته بسیار جالب آن که به اعتقاد متخصصان پزشکی، استفاده ازگوشی حتی برای جلوگیری از شنیدن صداهای مزاحم محیطی هم کار غلطی است و ممکن است در نهایت منجر به کاهش میزان شنوایی شود.

مشکل مهمی که در اینجا پیش می‌آید، آن است که ماه‌ها و حتی چند سال پس از استفاده از گوشی عوارض این کار مشخص نمی‌شود و شاید یک دهه طول بکشد تا جوانان و نوجوانان بفهمند با استفاده مداوم از هدفون چه آسیب شدیدی به سلامتشان وارد کرده‌اند.

پیشرفت فناوری به ضرر انسان!

یکی از نشانه‌های آسیب رسیدن به گوش به علت گوش کردن زیاد به موسیقی از طریق هدفون آن است که وقتی شما یک محل پر سر و صدا را ترک می‌کنید، گوشتان تا مدتی زنگ می‌زند. اگر مدتی به گوشتان استراحت دهید احتمالا وضعیت بهبود خواهد یافت، اما اگر مرتبا از هدفون استفاده کنید، گوش داخلی شما هم آسیب می‌بیند که در این صورت ممکن است قدرت شنوایی شما برای همیشه کاهش یابد. متاسفانه به علت تولید باتری‌های پرقدرت با عمر بالا کمتر کسی به گوشش استراحت می‌دهد و این از مواردی است که پیشرفت فناوری در عمل به ضرر انسان تمام شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۷۹۷۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان