//
کدخبر: ۹۶۹۸۸ //

آسیب هایی که کم خوابی به بدن وارد می کند

کمبود خواب به راحتی می‌تواند عملکرد مغز را با مشکل مواجه کند.

 آسیب هایی که کم خوابی به بدن وارد می کند
به گزارش فرتاک نیوز،

کم خوابی خواسته یا نا خواسته تاثیرات منفی بسیاری بر بدن می گذارد. بعضی از افراد به طور ژنتیکی نیاز کمتری به خواب دارند و اصلا اثر این کم خوابیدن دچار مشکل نمی شوند. اما روی این بحث به افرادی است که به دلیل مشغله خواب کافی ندارند و یا افرادی که قصد خوابیدن دارند اما نمی توانند بخوابند است پس با خواندن این مقاله و دانستن تاثیرات منفی بی خوابی بر بدن هر چه سریعتر نسبت به درمان آن اقدام کنید.

مضرات کم خوابی

-کم‌خوابی به طور تدریجی سبب بروز مشکلات بسیاری همچون اختلالات قلبی عروقی می‌شود و کیفیت زندگی را پایین می‌آورد.

-کمبود خواب به راحتی می‌تواند عملکرد مغز را با مشکل مواجه کند. علاوه بر این، کم‌خوابی به طور تدریجی حافظه کوتاه‌مدت را کند می‌کند و همچنین باعث بروز مشکلاتی در حافظه بلندمدت می‌شود.

-کم‌خوابی شما را بی‌حوصله، خسته، دمدمی مزاج، حساس، زودرنج و بدخلق می‌کند به طوری که بر اثر عوامل کم‌اهمیت و جزئی کنترل خود را از دست می‌دهید.

-کم‌خوابی یکی از مهم‌ترین دلایل تصادف‌های رانندگی است و احتمال وقوع تصادفات مهلک را افزایش می‌دهد.

-هنگامی که شما کمبود خواب دارید، تمرکز شما کاهش می‌یابد و در نتیجه قدرت خلاقیت و مهارت‌های کنترل مشکلات در شما کاهش می‌یابد.

-اگر به مدت طولانی خوب و به طور کافی نخوابیده باشید کم‌کم دچار برخی توهم‌ها می‌شوید.

-بر اثر کم‌خوابی سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و به‌راحتی بیمار می‌شوید. گاهی اوقات علت یک سرماخوردگی ممکن است بی‌خوابی باشد. از طرف دیگر، بی‌خوابی خطر ابتلا به افسردگی و احتمال خودکشی را افزایش می‌دهد.

کم خوابی باعث افسردگی می شود.

با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شود.

در یک نظرسنجی معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند.مرض بی خوابی که شایع ترین نوع اختلال خواب است، ارتباط قوی با بروز افسردگی دارد.

بررسی ده هزار نفر در سال 2007 نشان داد افراد مبتلا به مرض بی خوابی پنج برابر افراد سالم دچار افسردگی می شوند. در حقیقت، مرض بیخوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است.بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می کنند، یعنی کم خوابی علائم افسردگی را بدتر می کند و افسردگی به خواب رفتن را سخت تر می کند.از طرفی باید بگوییم درمان مشکلات خواب مثل کم خوابی به بهبود افسردگی و علائم آن کمک می کند و بالعکس.

کم خوابی، پوست را پیر می کند.

بیشتر افراد بعد از چند شب کم خوابی، دچار پوست زردرنگ و چشم های پف کرده می شوند. کم خوابی طولانی مدت منجر به ایجاد پوست غیر شاداب، خطوط ریز و سیاهی زیر چشم ها می شود. وقتی که شما به اندازه کافی نمی خوابید، بدنتان مقادیر بیشتری از هورمون استرس به نام کورتیزول را تولید می کند. مقادیر زیاد هورمون کورتیزول، کلاژن پوست را تجزیه می کند. کلاژن، پروتئینی است که پوست را صاف و کشیده و جوان نگه می دارد.

همچنین کم خوابی باعث می شود بدن مقادیر خیلی کمی از هورمون رشد را آزاد کند.

وقتی که جوان هستیم، هورمون رشد باعث ارتقای رشد بدن می شود. وقتی مسن می شویم، این هورمون به افزایش توده عضلانی، ضخیم شدن پوست و استحکام و تقویت استخوان ها کمک می کند، هورمون رشد در طی خواب عمیق آزاد می شود که به عنوان بخشی از ترمیم طبیعی بافت ها عمل می کند (ترمیم و وصله کردن ساییدگی ها و پارگی ها).

درمان بی خوابی با این خوراکی ها

سیب زمینیشیرین، کاهو و سالاد کیوی:

سیب زمینی شیرین، یک وعده مغذی بسیار مفید برای زمان شام است . از آنجایی که غنی از کربوهیدرات های سالم، پروتئین گیاهی، فیبر، ویتامین a، b، c، e و و مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، کلسیم و روی میباشد.یک سالاد گرم خوشمزه با سیب زمینی شیرین، کاهو و کیوی درست کنید. کاهو دارای خواص آرامبخش است و کیوی کمک می کند غذا به درستی در سیستم گوارش شما حرکت کند. سالاد را با یک انگور خردلی شده و ترشی خرد شده بپوشانید

سیب با گردو:

سیب آب پز یا پخته شده دارای اثرات آرام بخش است که وقتی شما عصبی هستید، میتواند آرامتان کند. حتی زمانی که این اعصاب روی معده شما تاثیر می گذارد ، سیب برای تمام بدن مفید است.

اگر سیب را با برخی از آجیل و دانه ها مخلوط کرده اید، می توانید پروتئین اضافی، آنتی اکسیدان ها و فیبر را نیز دریافت کنید. با این حال، آن را ب بیش از حد با دانه ها و آجیل مخلوط نکنید. فقط هم زدن ساده کافی است.

آووکادو و سالاد مغز و دانه

آووکادو غنی از پروتئین، چربی، فیبر و اسید های چرب ضروری است. شما می توانید این غذای فوق العاده را در هر زمان از روز بخورید و به دلیل هضم آسان آن، بسیار مناسب برای وعده شام است. این وعده غذایی سریع، ساده و مغذی میتواند شامل برش های آووکادو و مخلوط آن با انواع مختلف دانه  کدوتنبل آفتابگردان، کتان، کنجد، دانه چیا) باشد که همچنین حاوی مواد مغذی هستند. این سالاد با برنج و بیسکوییت های ذرت بسیار عالی میشود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۶۹۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان