//
کدخبر: ۹۵۷۸۱ //

علت و علائم سرطان سینه در زنان و مردان

آیا در مورد سرطان پستان التهابی چیزی شنیده‌اید؟ آیا با علائم این نوع سرطان سینه آشنایی دارید؟ سرطان سینه هم در میان زنان شایع است و هم در مردان. شناخت علائم این سرطان، می تواند به تشخیص رودهنگام و همچنین درمان سریع تر بیماری کمک شایانی کند. آیا می دانید چگونه در منزل، خودتان معاینه پستان را انجام دهید؟

علت و علائم سرطان سینه در زنان و مردان
به گزارش فرتاک نیوز،

دانستن علائم اولیه و معاینات منظم، می تواند بهترین راه برای مبارزه با سرطان سینه باشد. وجود توده در پستان، علامتی است که بسیاری از زنان را متوجه وضعیت خود می‌کند. همچنین ایجاد تغییراتی در ظاهر پوست پستان مخصوصا ظاهری شبیه به پوست پرتقال، ترشح مایع از نوک پستان، بثورات و قرمزی پوست و تورم در ناحیه پستان، از علائم این بیماری هستند. حتی مردان نیز باید به این علائم توجه داشته باشند.

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در میان زنان آمریکایی است و این سرطان، زیر مجموعه‌ای از سرطان پوست می‌باشد. خبر خوب این است که اگر به موقع تحت درمان قرار بگیرد، می‌توانید آن را کنترل کنید. بهترین کار این است که از علائم و نشانه‌های آن آگاهی داشته باشید زیرا کمتر درباره تومورهای موجود در سینه بحث و گفتگو می‌شود. این علائم و خط قرمزها را جدی بگیرید و با این سرطان به مبارزه برخیزید. در اینجا علائم هشدار دهنده سرطان پستان را ذکر می‌کنیم:

علائم جسمی سرطان سینه چیست؟

تشخیص سرطان پستان معمولا با علائم جسمی در ارتباط است پس یاد بگیریم که سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کرده و به درمان آن بپردازیم.

وجود توده در پستان

شایع‌‌ترین علامت از علائم سرطان پستان وجود توده در بافت سینه می‌باشد. به یاد داشته باشید توده پستان استاندارد یا غیر استاندارد وجود ندارد. برخی از توده‌ها سخت (بدخیم) و برخی دیگر نرم (خوش خیم) هستند.

توده‌ها اشکال نامنظمی دارند و برخی از آنها گرد می‌باشند. در بعضی از سرطان‌های سینه، هنگامی که سینه را لمس می‌کنیم دردی حس نمی‌شود. جامعه سرطان آمریکا، بر این باور است که بدن خود را باید بشناسید و رشد هر گونه توده ای را مورد بررسی قرار دهید. خبر خوب دیگر اینکه حدود ۹۰% از توده‌هایی که تشخیص داده می‌شوند سرطانی نیستند بنابراین اگر توده‌ای در سینه خود مشاهده کردید، نگران نشوید.

ترشح مایع از نوک پستان

اگر به نوزاد خود شیر نمی‌دهید و در دوران شیردهی به سر نمی‌برید، اما ترشحاتی از نوک سینه دارید، علامت هشدار دهنده‌ای است و باید آن را جدی بگیرید. تحقیقات نشان داده‌اند که ترشحات سینه، علامت هشدار دهنده سرطان سینه است.

خارج شدن خون از نوک پستان نیز نشانه‌ای دیگر است و نباید آن را نادیده بگیرید. ترشح مایع از نوک پستان به خودی خود، نشانه‌ای از سرطان سینه نیست و فقط یکی از علائمی می‌باشد که باید مورد بررسی قرار بگیرد و توسط پزشک معاینه شود.

دلایل متعددی برای ترشحات نوک پستان از جمله تورم غده‌های پستان، اکستازی مجاری و پاپیلوم‌های داخلی وجود دارد. (پاپیلوم داخلی مجرا، رشد بافت غیر سرطانی است که در داخل کانال‌های شیر پستان اتفاق می‌افتد.)

تورم پستان

گاهی اوقات تورم پستان باعث ایجاد سرطان می‌شود. حتی بدون اینکه توموری تشخیص داده شود. تورم ممکن است بخشی از پستان یا تمام پستان را در بر بگیرد. این تورم شامل زیر بغل شما هم می‌شود و در این صورت به غدد لنفاوی ناحیه زیر بغل سرایت می‌کند.

علائم اولیه سرطان سینه

علائم اولیه سرطان سینه می‌توانند در شناسایی مشکل به شما کمک کنند. بررسی و توجه به این تغییرات، علاوه بر آزمایش‌های جسمی روزمره، پیشنهاد می‌گردد. اگر به داشتن علائمی مشکوک شدید، ابتدا خود، این علائم را بررسی کرده و سپس با پزشک مشورت نمائید.

تغییر ظاهر پستان و پوست

علائمی مانند تغییر شکل سینه، پائین افتادن یکی از سینه‌ها، بزرگ بودن یک سینه نسبت به سینه دیگر و همچنین تغییراتی در بافت پوست می‌تواند علائم هشدار دهنده‌ای باشند. از علائم دیگر التهاب، قرمزی و تیره شدن پوست سینه می باشد.

تغییر شکل نوک پستان

اگر نوک سینه فرو رفته شد یا شکل طبیعی خود را از دست داد، باید آن را مورد بررسی قرار دهید. وجود بثورات و قرمزی روی نوک پستان نیز باید معاینه شوند. بنابر تحقیقاتی که بر روی زنان مبتلا به سرطان سینه انجام گرفته شده است، این نتیجه به دست آمده که پوست اطراف سینه هم این علائم را دارند.

آیا درد علامت سرطان سینه است؟

درد نشانه معمولی سرطان سینه نیست. درد ممکن است بخاطر حساسیت یا درد ناشی از دوره قاعدگی باشد و یا می‌تواند به دلیل تورم غده‌های پستان باشد. در این حالت درد ناگهانی اتفاق می‌افتد. با تمام این حرف‌ها، برخی از زنان دردی را تجربه می‌کنند که به دلیل دوره قاعدگی یا تورم غدد پستان نیست. این درد می‌تواند بسیار شدید و مداوم باشد البته گاهی به علت بروز فیبروز یا آدنوز می‌باشد که نیاز به درمان دارد.

علائم سرطان سینه در مردان

در حالیکه بیشترین آمار سرطان پستان در زنان است، اما مردان نیز از این بیماری در امان نیستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در سال ۲۰۱۴، حدود ۲۱۴۱ مورد سرطان سینه در مردان را گزارش کرده است و متاسفانه مرگ و میر ناشی از سرطان سینه در میان مردان نسبت به زنان بیشتر است. هرچند مشخص نیست که دقیقا چه عاملی باعث سرطان سینه در مردان می‌شود، اما برخی از عوامل، احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

خطر ابتلا به سرطان سینه در مردان با افزایش سن بیشتر می‌شود. مردان جوان به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و اغلب موارد در مردان بین ۶۰ تا ۷۰ ساله رخ می‌دهد. سطح بالای استروژن و هورمون زنانه، می‌تواند باعث سرطان سینه در مردان شود. در مردان به علت افزایش هورمون، سرطان پروستات، چاقی یا بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی، ممکن است سطح استروژن در آن‌ها بالا برود. یک وضعیت نادر ژنتیکی به نام سندرم کلاین فلتر (Klinefelter) باعث کاهش سطح هورمون مردانه و افزایش سطح استروژن در مردان می‌شود.

محیط کاری خاص نیز می‌تواند مضر باشد. مردانی که در کارخانه فولاد، کوره‌های ذوب آهن و یا کارخانه‌های تولید ماشین کار می‌کنند، نسبت به کسانی که در محیط کاری خنک‌تری کار می‌کنند، ۲ برابر بیشتر احتمال دارد که به سرطان پستان مبتلا شوند. دمای زیاد این محیط‌های کاری، ممکن است به بیضه‌ها آسیب برساند و سطح استروژن را بالا ببرد. مردانی که در صنعت ساخت صابون و عطر  هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند و نسبت به جمعیت عمومی، ۷ برابر احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها بیشتر است. به نظر می رسد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر، یکی از دلایل ابتلا به سرطان سینه باشد.

قرار گرفتن در معرض اشعه در ناحیه سینه برای درمان سرطان لنف نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد. اگر شما هرگونه نشانه‌ای از سرطان سینه را متوجه شدید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.  درمان این بیماری معمولا عمل جراحی است و سپس مصرف دارو که اثرات هورمون‌ها را تحریک کرده و رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند.

در اینجا برخی از علائم هشدار دهنده سرطان سینه در مردان را ذکر می کنیم:

توده: مردان نیز دچار سرطان سینه می‌شوند. این توده‌ها اغلب دارای چربی و مایعات هستند و می‌توانند برخی هم سرطانی باشند. این توده‌ها فقط در یک پستان، زیر و اطراف نوک پستان پدید می‌آید و یا ممکن است حالت نرم و یا سختی داشته باشند و بطور کلی بدون درد هستند. این توده‌ها حرکت نمی‌کنند اما به مرور زمان رشد کرده و بزرگ می‌شوند.

نوک سینه فرو رفته

تورم، سفتی و قرمزی نوک پستان یا پوست اطراف آن

خارج شدن مایع از نوک پستان یا حتی خونریزی

بثورات یا درد در نزدیکی نوک پستان

برآمدگی زیر بغل بر اثر تورم غدد

علاوه بر این‌ها، اگر سرطان به دیگر اندام‌ها یا استخوان برسد، می تواند باعث خستگی، ضعف، تنگی نفس، زرد شدن چشم و پوست گردد و در کل حس بدی را به شما منتقل خواهد کرد.

علائم سرطان پستان التهابی

این نوع از سرطان پستان بسیار شایع است و باعث مرگ و میر افرادی می‌شود که به این بیماری مبتلا هستند. اگر چه فقط ۱ تا ۵% از این نوع سرطان در آمریکا وجود دارد، ولی باعث مرگ ۱۰% از افراد می‌شود. چون این نوع سرطان در روز‌ها یا هفته‌های اول بسیار سریع پیشرفت می‌کند و باید سریعا هم درمان شود. این سرطان دارای علائم زیر می‌باشد:

تغییر رنگ پوست: زمانی که پوست پستان شما بطور غیر منتظره‌ای قرمز، صورتی، یا تیره می‌شود ممکن است به علت ابتلا به سرطان پستان التهابی باشد.

ظاهر پوست پرتقالی: اگر سینه شما پوستی شبیه پرتقال پیدا کند، باید سریعا مورد معاینه قرار بگیرید. در صورتی که از آنتی بیوتیک استفاده نمی‌کنید، لازم است تا از نظر سرطان پستان التهابی مورد بررسی قرار گرفته  و با آن جدی برخورد نمایید.

ضخیم شدن پوست: در صورتی که پوست پستان شما، در برخی نقاط، برآمده یا ضخیم شده است، فوری توسط پزشک معاینه شوید.

تورم: هنگامیکه پستان متورم می شود، یکی از پستانها به طور قابل توجهی بزرگتر از دیگری می شود و شما باید مورد معاینه قرار بگیرید.

تغییراتی در نوک پستان: اگر نوک پستان پهن شده باشد یا ظاهر نرمالی نداشته باشد، نشانه‌ای از سرطان التهابی پوست می‌باشد.

درد سینه: اکثر کسانی که به این نوع سرطان مبتلا هستند، به لمس یا درد سینه حساسیت دارند.

علائم سرطان سینه التهابی

انجام آزمایش پستان  توسط خود فرد به منظور تشخیص سرطان

معاینه سینه توسط خود شخص، راهی است برای بررسی تمام این علائم و این معاینه باید در حدود ۳ یا ۴ روز بعد از شروع قاعدگی انجام گیرد بنابراین، در همان دوره قاعدگی می‌توانید به طور مرتب و ماهانه، سینه‌های خود را معاینه کنید. زنان یائسه نیز باید هر ماه و در یک روز معین، خود را معاینه کنند.

مراحل زیر را به منظور معاینه سینه های خود انجام دهید:

پستان‌های خود را معاینه کنید: به پشت دراز بکشید. این روش به شما این امکان را می‌دهد تا به درستی تمام قسمت‌های سینه را بررسی کنید و توده‌ها را بهتر تشخیص دهید. دست راست خود را زیر سر بگذارید و با انگشتان میانی دست چپ، حرکات دایره واری را روی سینه بکشید. سینه را به آرامی لمس کنید. این کار را بر روی سینه دیگر خود نیز انجام دهید.

زیر بغل خود را چک کنید: پس از انجام مرحله اول، در حالیکه ایستاده یا نشسته‌اید، زیر بغل خود را معاینه کنید. بافت پستان در تمام زیر بغل گسترش یافته است.

معاینه نوک پستان: نوک سینه‌ها را به آرامی فشار دهید تا ببینید که آیا مایعی از آن ترشح می‌شود یا خیر. به یاد داشته باشید که نوک هر دو پستان را معاینه کنید.

استفاده از آینه برای دیدن تغییرات و علائم: جلو آینه بایستید، بطوری که بتوانید کاملا پستان خود را ببینید. دستان‌تان را در طرفین بدن قرار دهید و به تغییرات سینه خود نگاه کنید سپس دستانتان را به بالای سر خود ببرید و باز هم اگر تغییراتی مشاهده می‌کنید، مورد بررسی قرار دهید. این تغییرات می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

تغییر بافت پوست مانند کم رنگ شدن پوست

بافت پوست پرتقالی

چروکیدگی

فرورفتگی

هرگونه تغییر شکل در ظاهر پستان

تغییر ظاهر نوک پستان از جمله نوک سینه های فرو رفته

به یاد داشته باشید تشخیص زود هنگام و درمان به موقع، می تواند زندگی شما را نجات دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۷۸۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان