//
کدخبر: ۸۵۱۷۷ //

شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در ایران

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: سرطان پستان، شایع ترین سرطان در میان خانم های ایرانی است و حدود یک سوم بانوان مبتلا به سرطان، درگیر این نوع سرطان هستند، اما سرطان پستان در میان مردان از شیوع چندانی برخوردار نیست و کمتر از یک درصد است.

 شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر ایرج حریرچی در جمع خبرنگاران افزود: دو سرطان شایع در کشور وجود دارد که در بعضی سال ها آمار سرطان معده و در بعضی سال ها آمار سرطان پستان بر دیگری غلبه دارد.

وی ادامه داد: در دنیا می گویند راه اصلی برای مقابله با سرطان پستان، غربالگری است، اما از طریق آموزش و افزایش آگاهی بخشی به افراد نیز می توان تا حدودی آن را کنترل کرد.

قائم مقام وزارت بهداشت همچنین در خصوص پرونده الکترونیک سلامت گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت های وزارت بهداشت، ایجاد پرونده الکترونیک است که در همین راستا هماهنگی های لازم با وزارت ارتباطات انجام شده است.

حریرچی چی ادامه داد: سطح اول اجرای پرونده الکترونیک این است که افراد شناسایی شده داشته باشیم. در سطح دیگر، مراقبت های انجام شده برای افراد ثبت می شود و در نهایت در سطح سوم، نظام ارجاع ایجاد می شود. در مجموع هر یک از سطوح یاد شده پیش زمینه هایی دارند و ثبت فرآیند نیز به صورت مکتوب خواهد بود.

وی گفت: زمانی که در مورد سرماخوردگی صحبت می کنیم، با یک معاینه و تجویز دارو، همه چیز تمام می شود، اما وقتی از پرونده الکترونیک برای یک فرد ۶۰ ساله صحبت می کنیم، باید موارد بسیاری نظیر فشار خون، قند خون، کم خونی و موارد دیگر بررسی شود.

حریرچی در مورد آمار مراجعه به پزشکان ایرانی در سال ۹۴ خاطرنشان کرد: در همکاری های مشترک میان وزارت بهداشت و مرکز آمار ایران مشخص شد سالانه به طور متوسط هر ایرانی ۴/۶۸ بار برای دریافت خدمات سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده است که البته این رقم در کشورهایی با درآمد بالاتر  تا ۱۲/۷ درصد کاملا متغیر است، زیرا شاخص های ایران از بعضی کشورهای با درآمد بالا پایین تر و از برخی کشورهای مشابه تا حدودی بیشتر است.

قائم مقام وزارت بهداشت ادامه داد: ۲/۲۵ بار از این بار مراجعه مربوط به پزشک عمومی است و ۱/۸۶ بار آن به پزشک متخصص اختصاص دارد، اما در مورد مراجعه به دندانپزشک شرایط چندان مطلوب نیست و این میزان در سال برای هر ایرانی ۰/۲۲ بار است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: بدین ترتیب، بخشی از مراجعات سرپایی به بخش خصوصی و نیمی دیگر به بخش دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۱ درصد مراجعه به پزشک متخصص مربوط به بخش خصوصی بوده است.

حریرچی در مورد آمار مراجعه زنان و مردان به مراکز درمانی گفت: در سال ۹۴، بالاترین میزان مراجعه مربوط به سنین ۶۵ سال بوده است که در میان افراد بدون بیمه نیز به طور متوسط ۵/۸ بار به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده اند.

قائم مقام وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت های خود به  حضور چشمگیر دولت و بیمه ها در پوشش هزینه های حوزه سلامت اشاره کرد و افزود: طی سال های ۸۰ تا ۹۰ و ۹۱، مجموع پرداختی دولت و بیمه ها در حوزه سلامت بین ۳۳ تا ۳۹ درصد متغیر بوده است، اما از سال های ۹۳ و ۹۴ این رقم برای اولین بار در ۵۰ سال گذشته به بیش از ۵۰ درصد رسیده است که پیش بینی می کنیم این سهم در سال ۹۶ به ۵۱/۵ درصد برسد. ضمن این که پرداختی ها از جیب مردم تا سال ۹۱، بیش از ۵۰ درصد بود اما در سال ۹۳ این رقم به حدود ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۵۱۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان