//
کدخبر: ۹۵۲۰۶ //

راه هایی که کمک می کند تا زانوهای سالمی داشته باشیم

یک متخصص ارتوپد شایع ترین دردهای زانو، دلایل و راه های پیشگیری برای داشتن زانوهایی سالم را در سنین مختلف تشریح کرد.

راه هایی که کمک می کند تا زانوهای سالمی داشته باشیم
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر محمد فکور اظهار کرد: از جمله شایع ترین مشکلات زانو بیماری کندرومالاسی کشکک زانو (نرمی غضروف کشکک زانو) است که بیشتر در سنین میانی و جوانی اتفاق می افتد.

وی افزود: از مهمترین دلیل آن می توان به ضعف عضلات چهار سر ران و بیماری های مفصلی مانند روماتیسم مفصلی و نقرس، بیماری های التهابی و عفونی، شکستگی داخل و مجاور مفصل که کجی در سطح مفصل ایجاد کرده باشند، و یا دررفتگی کشکک به سمت بیرون به صورت مادرزادی اشاره کرد.

فکور ادامه داد: این نوع درد زانو در هنگام نشستن و بلند شدن، بالا و پایین رفتن از پله ها، استفاده از توالت ایرانی و یا طولانی شدن راهپیمایی بروز می کند.

این متخصص ارتوپد بیان کرد: پس از بررسی بیمار، اگر دلیل مربوط به ضعف عضله جلوی ران (چهار سرران) و پشت ران باشد برای درمان باید این عضلات ضعیف به خوبی تقویت شوند.

وی بیان کرد: همچنین باید زانو را در دامنه صفر تا 40 درجه قرار دهیم که کشکک با خود استخوان ران در زانو درگیر نشود و قدرت عضلات ضعیف به قدرتی برسند که کنترل حرکات زانو را انجام دهند، در این صورت جابجایی و سایش کشکک درد ایجاد نمی کند.

فکور اضافه کرد: این بیماری در سنین میانی با تقویت عضلات برگشت پذیر است اما باید تمرینات ادامه یابد.

** انحراف زانو در سنین بالا شایع است

این متخصص ارتوپد ادامه داد: در سنین بالاتر انحراف زانو و پرانتزی شدن پا شایع تر است و سایش قسمت داخلی زانو افزایش و مینیسک ها دچار فرسودگی می شود بنابراین در حرکات چرخشی در حالت نشسته و بلند شدن زانو درد می گیرد و دلیل آن فرسودگی غضروف و مینیسک داخلی است.

مینیسک یک صفحه هلالی فیبری - غضروفی که قسمتی از فاصله مفصلی بین استخوان درشت نی و ران را پر می کند؛ مینیسک مفصل زانو را در تمام دامنه حرکتی پایدار نگاه می دارد و نقش فعالی در محدودیت چرخشی خارجی و داخلی مفصل زانو و نیز خم و باز شدن زانو دارد.

وی افزود: همچنین با افزایش سن وقتی پروسه پیری غالب می شود و زایندگی سلولی در بدن کمتر از خراب شدن سلول ها باشد این نوع مشکل ایجاد می شود.

فکور بیان کرد: تقویت عضله چهار سر ران، گرما درمانی، بانداژ معمولی، مصرف داروی مسکنی مانند دیکلوفناک و ناپروکسن برای کاهش التهاب توصیه می شود.

وی افزود: در غیر این صورت فیزیوتراپی و عصا توصیه می شود و در صورت تخریب مفصلی، باید مفصل تعویض شود.

** صدا دادن زانو بدون درد خطرناک نیست

این متخصص ارتوپد گفت: صدا دادن زانو اگر همراه با درد نباشد به ویژه در جوانان و سنین میانه خطری ندارد اما همراه با درد بودن نیاز به بررسی و درمان دارد.

وی با اشاره به اینکه اطراف زانو کیست و بورس وجود دارد بیان کرد: بورس ها به صورت طبیعی برای انجام حرکات مالشی و سایشی زانو هستند که گاهی مایع درون آنها جابجا و کم و زیاد شده و صدا ایجاد می کند.

فکور ادامه داد: گاهی تاندون ها روی برجستگی استخوانی جابجا می شوند و صدا ایجاد می کند.

بورس‌های زیادی در اطراف زانو شناخته شده‌اند که در تسهیل حرکت بخش‌های مجاور خود نقش دارند.

** راه های پیشگیری از زانو درد

این متخصص ارتوپد افزود: تغذیه مناسب، فعالیت ورزشی کافی و انجام فعالیت ها متناسب با تقویت و میزان قدرت عضلات یعنی وارد نکردن بار بیشتر از حد به مفاصل از جمله راه های پیشگیری از زانو درد است.

وی بیان کرد: خودداری از قرار دادن زانو در موقعیت های نامناسب به صورت طولانی مدت و قرار گرفتن در معرض آفتاب و تامین ویتامین دی به میزان کافی نیز توصیه می شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۹۵۲۰۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان