//
کدخبر: ۸۷۰۱۰ //

آیا ممکن است هم چاق باشید و هم قلب سالمی داشته باشید؟

محققان دریافتند که چاقی، خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا را افزایش می دهد و هر چه بیشتر چربی دور کمر تجمع کند و چاق باشید ، این خطر افزایش بیشتری می یابد. افراد چاق نسبت به آن هایی که زندگی طولانی مدت دارند، زودتر به مشکلات متعدد دچار می شوند.

آیا ممکن است هم چاق باشید و هم قلب سالمی داشته باشید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

یک مطالعه جدید در بریتانیا، با بررسی روی حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر از افرادی که ادعا می کنند چاقی، لزوماً خطر مشکلات قلبی را افزایش نمی دهد، نتایج جالبی را نشان داد. در ادامه با نت نوشت همراه باشید تا به شما بگوییم که اگر چاق باشید چه خطراتی سلامتی شما را تهدید می کند!

آیا ممکن است هم چاق باشید و هم قلب سالمی داشته باشید؟

محققان دریافتند که چاقی، خطر ابتلا به حملات قلبی، سکته مغزی و فشار خون بالا را افزایش می دهد و هر چه بیشتر چربی دور کمر تجمع کند و هرچه بیشتر چاق باشید ، این خطر افزایش بیشتری می یابد.

دکتر استاماتینا ایلیودرومیتی، پژوهشگر ارشد و مدرس بالینی زنان و زایمان در دانشگاه گلاسگو در اسکاتلند، گفت: “هرچه چربی کل یا چربی دور شکم افزایش یابد و چاق باشید ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی در افراد بدون سابقه بیماری افزایش می یابد؛ درست برخلاف آنچه که عامه مردم فکر می کنند.”

ایلیودرومیتی همچنین افزود: “هر قدر شاخص توده بدنی خاص (BMI) شما در حد تعادلش باشد، موجب افزایش سلامت شما می شود. و توجه به این نکته الزامی است که کاهش وزن هیچ عیبی ندارد.”

در این مطالعه، محققان دریافتند افراد دارای BMI بین ۲۲ تا ۲۳ کمترین میزان خطر را برای ابتلا به بیماری های قلبی داشته اند. BMI یک مقیاس اندازه گیری بر پایه وزن و قد است.  در صورت افزایش BMI به بیش از ۲۲، این خطرها برای حتی افراد دارای میزان وزن متعادل، ۱۳ درصد افزایش می یابد.

علاوه بر این، یافته ها حاکی از آن است که برای زنان با ابعاد کمر ۲۹ اینچ و مردان با ابعاد ۳۲ اینچ، هر ۵ اینچ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را ۱۶ درصد افزایش می دهد.

ایلیودرومیتی گفت: “همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به علت افزایش درصد چربی بدن و نسبت کمر به ران و کمر به قد دیده شد. این مقیاس ها راه هایی قابل اعتماد برای اندازه گیری مقدار چربی که فرد حمل می کند، می باشند.”

یکی از متخصصان شیوه زندگی گفت: “این آخرین تحقیق، می بایست به هر گونه بحثی پایان دهد.”

دکتر دیوید کاتز، رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری ییل-گریفین در دربی کان، گفت: “محدودیتی برای تعداد میخ های لازم جهت مهر و موم کردن تابوت پارادوکس چاقی وجود دارد. ظهور این پارادوکس به دلیل ارتباط شناخته شده موجود میان بیماری های جدی و کاهش وزن است. اما در واقعیت، پارادوکس چاقی وجود ندارد.”

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که اضافه وزن و چاقی به طور مطمئن خطرات سلامتی بیشتری را در طول زمان منجر می شود.

به عنوان مثال، مطالعه ای در شماره ۲۸ فوریه مجله JAMA Cardiology نشان داد: این یک افسانه است که افراد مبتلا به بیماری قلبی که اضافه وزن دارند یا دچار چاقی می باشند، طولانی تر از افرادی که وزن معمولی دارند عمر کنند.

محققان دریافتند که افراد چاق نسبت به آن هایی که زندگی طولانی مدت دارند، زودتر به مشکلات متعدد دچار می شوند. آن ها بیشتر عمر خود را با بیماری های قلبی سپری می کنند و حقیقتاً زندگی کوتاهی را تجربه می کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۷۰۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان