//
کدخبر: ۸۲۱۴۹ //

درمان خونریزی شدید قاعدگی با گیاهان دارویی

از اختلالات متداول قاعدگی در خانم ها، که معمولا موجب ناراحتی های جسمی و روحی آن ها می شود، خونریزی بیش از حد معمول در زمان قاعدگی است.

درمان خونریزی شدید قاعدگی با گیاهان دارویی
به گزارش فرتاک نیوز،

از اختلالات متداول قاعدگی در خانم‌ها، که معمولا موجب ناراحتی های جسمی و روحی آن‌ها می‌شود، خونریزی بیش از حد معمول در زمان قاعدگی است. روزانه تعداد زیادی مراجعه به متخصص زنان حکایت از رواج این اختلال در زنان دارد. خونریزی شدید قاعدگی علاوه بر ناراحت کننده بودن موجب ضعف جسمی، اضطراب و ضعف اعصاب می شود.

انواع خونریزی قاعدگی

خونریزی هیپرمنوره

به خونریزی به بیش از ۸۰ میلی لیتر در طی یک دوره پریود هیپرمنوره می گویند.

خونریزی پلی منوره

اگر دوره های قاعدگی کوتاه تر از ۲۱ روز باشد، به آن خونریزی شدید قاعدگی از نوع پلی منوره می گویند.

خونریزی متروراژی

خونریزی متروراژی یا منوراژی به خونریزی های غیر طبیعی در فاصله بین دو دوره قاعدگی گفته می شود.

معمولا مشکلات ناشی از بارداری، اختلالات موجود در کارکرد رحم و مشکلات روحی و روانی به خصوص عوامل عاطفی، می توانند منجر به خونریزی شدید قاعدگی شوند.

به طور خلاصه درمان پرکاری تیروئید، انجام عمل کورتاژ قبل از قاعدگی، مصرف داروهای کم خونی و مصرف داروهای شیمیایی و گیاهی واضح ترین درمان های از بین برنده خونریزی شدید در زمان قاعدگی می باشند.

اما در این مطلب ما به ارائه نسخه های گیاهی و معرفی گیاهان دارویی درمان خونریزی شدید قاعدگی می پردازیم. به طور کلی گیاهان دارویی قابض و کم کننده جریان خون موثرترین روش های درمان گیاهی و سنتی این مشکل هستند. با عنوان مثال مازو، بلوط، گل انار و … از جمله گیاهانی هستند که با خاصیت قابضی که دارند باعث سفت شدن مویرگ ها و بند آمدن خونریزی های شدید قاعدگی می شوند. در ادامه به معرفی نسخه هایی گیاهی برای درمان خونریزی غیر طبیعی و شدید در دوران قاعدگی می پردازیم.

نسخه ها گیاهی برای درمان خونریزی شدید قاعدگی

نسخه ۱٫ برگ خشک تمشک

جهت بند آمدن خونریزی های شدید قاعدگی، ۳۰ گرم برگ خشک تمشک را به همراه ۵۰۰ میلی لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه حرارت دهید. سپس آن را صاف کرده و ۳ وعده در هر روز یک استکان از آن را بنوشید.

نسخه ۲٫ گل درخت انار

گل درخت انار، به دلیل طعم خوب و خاصیت قابضش داروی مناسب و مفیدی برای جلوگیری از خونریزی شدید قاعدگی است. گل درخت انار را نیز به صورت جوشانده و دم کرده می توانید به عنوان محلولی برای شستشوی واژن و یا شیاف از آن استفاده کنید.

نسخه ۳٫ رب انار یا رب به

مصرف این دو نوع رب همراه با غذا می تواند تا حدودی موجب کاهش خونریزی در زمان قاعدگی شود.

نسخه ۴٫ چای ترکیبی گل زوفا و گزنه سفید

گل زوفا، خاصیت قابض دارد و گزنه سفید در جبران کم خونی موثر است. در نتیجه استفاده از ترکیبی شامل ۱۵ گرم گل زوفا خشک، ۱۰ گرم گزنه سفید خشک و ۵ گل همیشه بهار خشک، به صورت دم کرده می تواند اثر مثبتی در کاهش خونریزی قاعدگی و تقویت قوای از دست رفته داشته باشد. سه گیاه نام برده را نیم کوب کرده و برای هر بار مصرف ۲ قاشق چای خوری از آن را دم کنید. سپس صاف نموده و میل نمایید.

نسخه ۵٫ چای ترکیبی نعنا فلفلی و گل غافث

نعنا خاصیت قابض دارد و علاوه بر درمان اسهال و دلپیچه، می تواند دارویی مفید برای خونریزی شدید قاعدگی باشد. گل غافث نیز دارای همان خاصیت است. با ترکیب کردن ۱۵ گرم برگ نعنا فلفلی، ۱۰ گرم گل غافث، ۱۰ گرم گیاه کیسه کشیش و ۵ گرم برنجاسف موادی برای تهیه چای همانند نسخه قبل در اختیار خواهید داشت.

نسخه ۶٫ چای ترکیبی گیاه پای شیر و مریم گلی

پای شیر به تیره گل سرخیان تعلق دارد و دارای طعم قابضی است و به همین دلیل نه تنها در خونریزی های شدید قاعدگی بلکه برای رفع انواع خونریزی در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. مریم گلی نیز از گذشته نقشی همیشگی در درمان قاعدگی های طولانی مدت و با فاصله های کوتاه داشته است. ۲۰ گرم پای شیر خشک، ۱۵ گرم مریم گلی خشک، ۱۰ گرم برگ بادرنجوبه، ۱۰ گرم برگ تمشک خشک و ۵ گرم برنجاسف خشک دستور ترکیب و تهیه این چای مفید است.

نسخه ۷٫ چای ترکیبی زنجبیل و دارچین

شاید شنیده باشید که زنجبیل محرک جریان خون است و موجب افزایش جریان آن می شود. این گفته درست است اما، زنجبیل در تسکین خونریزی های دوران قاعدگی و کاهش دردهای ناشی از آن نقش موثری ایفا می کند. دارچین نیز به دلیل طبع گرمش، تقویت کننده، تحریک کننده رحم و بندآورنده خونریزی شدید  قاعدگی است. ۱۰ گرم زنجبیل خشک، ۱۰ گرم گزنه سرخ خشک و ۱۰ گرم دارچین خشک را نیم کوب کنید. و مانند چای دم کرده و روزانه بنوشید.

نسخه ۸٫ دم کرده زالزالک

۳۰ گرم میوه زالزالک را در یک لیتر آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. جوشانده حاصل را ۳ بار در روز و هر بار به اندازه یک استکان بنوشید.

نسخه ۹٫ جوشانده بابا آدم و گل پنیرک

ترکیبی مساوی از گل بابا آدم و گل پنیرک را به صورت جوشانده آماده کنید و در دو وعده صبح و عصر، تا چند روز به صورت متوالی استفاده کنید. جهت موثر تر شدن این جوشانده می توانید به مقدار مساوی گل شقایق را نیز به آن اضافه کنید.

نسخه ۱۰٫ سیر و روغن زیتون

سیر رنده شده را در روغن زیتون تفت دهید و در نان لقمه کرده، مصرف نمایید. مصرف این خوراکی، در طول چند هفته، خونریزی های شدید قاعدگی را کنترل می کند.

نسخه ۱۱٫ پوست درخت بلوط

پوست خشک شده درخت بلوط را بجوشانید و جوشانده حاصل را برای شستشوی واژن مورد استفاده قرار دهید. این نسخه، در مواردی، اثرات بسیار فوری دارد.

نسخه ۱۲٫ نشاسته

به طور کلی زنانی که دچار قاعدگی های نزدیک به هم می شوند، با اضافه کردن نشاسته و یا غذاهایی که دارای موارد نشاسته ای هستند، به رژیم غذایی خود می توانند مشکل را تا حدود زیادی مرتفع نمایند.

نسخه ۱۳٫ شیاف گل ارمنی

گل ارمنی، نوعی گل سرخ رنگ است و معمولا در جهت نرم شدن پوست و رفع ورم و التهابات پوست استفاده می شود. گل ارمنی را با کمی روغن زیتون به حالت خمیر شده در آورید و به مدت یک هفته به صورت متوالی استفاده کنید.

نسخه ۱۴٫ تخم شنبلیله و نبات

تخم شنبلیله و نبات را پودر کرده و به مدت ۷ روز، روزانه ۲ قاشق مربا خوری، میل نمایید.

نسخه ۱۵٫ خربزه شیرین

به طور کلی خربزه شیرین قبل از غذا، در کم کردن خونریزی شدید قاعدگی مفید و موثر است.

نسخه ۱۶٫ لیمو ترش و آب لیمو ترش

این میوه و آب آن نیز، برای زنانی که دچار خونریزی های شدید قاعدگی هستند، باید در رژیم غذایی دائمی آن ها موجود باشد.

نسخه ۱۷٫ تونیک تخم شوید

تخم شوید، شنبلیله، جعفری و هویج را ( از هر کدام ۵۰ گرم) به همراه ۱۰۰ گرم نبات زرد پودر کرده و روزانه ۳ قاشق مربا خوری از این مخلوط را ظهر و عصر، میل نمایید.

نسخه ۱۸٫ گل طاووسی

شاید شنیده باشید که گل طاووسی مقوی اعصاب و اشتها آور است. اما به جز این خواص، مصرف دم کرده گیاه خشک شده گیاه طاووسی، می تواند در تقویت گلبول های قرمز خون و کاهش کم خونی ناشی از عادت ماهانه موثر باشد. این دم کرده را باید روزانه و به صورت متوالی مصرف کنید. پیشنهاد می شود در روز اول، یک فنجان از این دم کرده مصرف کرده و این مقدار را به مرور تا روزی ۳ فنجان افزایش دهید.

نسخه ۱۹٫ پودر ریشه درخت انار

همانقدر که انار میوه ای قابض است، ریشه درخت انار، به شدتی چند برابر دارای مواد قابض بوده و در جهت کاهش خونریزی قاعدگی موثر است. علاوه بر این ماده، خواص ضد انگلی روده را نیز دارا می باشد.

نسخه ۲۰٫ عدس

عدس نیز به طور عمومی از حبوباتی است که قابض خون و هضمش مشکل است. پیشنهاد می شود عدس را مانند تخمه آفتاب گردان، در یک ماهیتابه و بدون روغن بو دهید سپس آن را پودر کرده و میل نمایید.

نسخه ۲۱٫ پودر سنجد

مصرف روزانه ۳ قاشق مرباخوری پودر سنجد، به دلیل داشتن ویتامین K می تواند موجب کاهش خونریزی شدید قاعدگی شود.

نسخه ۲۲٫ شیاف گل انار

۱۵ گرم پودر گل انار، ۵ گرم پوست انار خشک شده،۵ گرم کندور و مقداری آب جوشانده برگ مورد، مواد لازم برای تهیه این شیاف هستند. در ابتدا گیاهان نام برده را پودر کرده و با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مخلوط حاصل را در جوشانده برگ مورد خمیر کنید. قطعه ای پنبه را به اندازه فندوق گرد کنید و در خمیر حاصل خیس نمایید. و از صبح تا شب پنبه را استعمال نمایید.

نسخه ۲۳٫ کاچی ارزن

کاچی ارزن از جمله غذاهایی است که در طولانی مدت و در صورت مصرف مداوم آن، اثری خوب بر کاهش خونریزی شدید قاعدگی دارد. علاوه بر این، کاچی ارزن غذایی است که به علت دارار بودن مواد مغذی و معدنی فراوان، تاثیری جدی در رفع کم خونی و تقویت رحم زنان دارد.

برای تهیه کاچی ارزن، ۳۵۰ گرم ارزن، ۳۵۰ گرم آرد گندم، ۵۰ گرم شیره انگور، ۳۰۰ گرم روغن ( در صورت امکان کره حیوانی) یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و در صورت علاقه کمی گلاب مورد نیاز است. ارزن کوبیده و پوست کنده را با آرد مخلوط کرده، الک کنید.

سپس آن را در روغن داغ ریخته و با حرارت ملایم تفت دهید. وقتی که ماده حاصل به رنگ طلایی درآمد، شربتی از شیره انگور، گلاب و زغفران را به وسیله آب تهیه نمایید. این شربت را باید کم کم، به مخلوط حاصل اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا به اصطلاح آرد موجود گلوله نشود. در نهایت بعد از این که مواد به طور کامل با هم مخلوط شدند، بگذارید دقایقی روی حرارت بجوشد و روغن بیاندازد و وقتی یک جوش کامل زد، شعله زیر آن را خاموش کنید. کاچی شما برای مصرف آماده است. پیشنهاد می کنیم ۳ روز متوالی خود را به مصرف کاچی اختصاص دهید.

نسخه ۲۴٫ کدو

به طور کلی خورش کدو و یا کدو تفت داده شده در روغن زیتون و حتی کدوی خام دارویی مفید در جهت کم شدن خونریزی شدید قاعدگی هستند.

نسخه ۲۵٫ آب سیب

اگر همین امروز، دچار خونریزی شدید قاعدگی هستید، نوشیدن آب سیب تازه، به صورت ناشتا، می تواند اثری فوری در کم کردن خونریزی شما داشته باشد.

نسخه ۲۶٫ محلول شستشوی گل زالزالک و ختمی

گل زالزالک، گل ختمی سفید، برگ مامیران، تمشک کبود، مریمی و سیر له شده را از هر کدام به اندازه یک مشت، در دو لیتر آب به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشانید. محلول حاصل را صاف کرده و با کمی آب سرد مخلوط کنید. آن را در تشت کوچکی بریزید، حرارت محلول داخل تشت نباید بیشتر از ۲۷ درجه سانتی گراد باشد. سپس با نشستن در تشت واژن و اطراف آن را به خوبی با این محلول بشوید.

نسخه ۲۷٫ انگور سفید

اگر ریتم عادت ماهیانه شما خیلی زود به هم می ریزد. مصرف انگور سفید را به طور مداوم در برنامه غذایی خود قرار دهید.

نسخه ۲۸٫ آب هویج

آب هویج یکی از نوشیدنی های سالم و خوش طعم است. این نوشیدنی نیز، درمان دائمی برای بند آمدن خونریزی های شدید قاعدگی است. مصرف دو وعده آب هویج، ۴ ساعت بعد از غذا، به صورت روزانه علاوه بر کاهش خونریزی های قاعدگی، درمانی موثر برای کم خونی است.

نسخه ۲۹٫ چوب درخت انگور

یک روش به شدت سنتی، پیشنهاد می کند، چوب درخت انگور را سوزانده و خاکستر آن را بکوبید. سپس خاکستر کوبیده شده را در کیسه نازک کتانی ریخته و بر روی واژن ببندید. البته ما این نسخه را پیشنهاد نمی کنیم.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۲۱۴۹ //
ارسال نظر
 
  • ساحره

    من عدس استفاده کردم نتیجه نگرفتم خواهش م یکنم راهنماییم کنید چیکار کنم که خونریزی م قطع بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان