//
کدخبر: ۷۷۶۷۷ //

نکاتی در مورد بیش فعالی کودکان

برخی عادت‌های رفتاری در نوزادان، زنگ خطر وجود اختلال بیش فعالی بوده که به راحتی قابل تشخیص است.

نکاتی در مورد بیش فعالی کودکان
به گزارش فرتاک نیوز،

در خصوص اختلال بیش فعالی در کودکان گفت: با توجه به نام این اختلال، بروز آن با فعالیت بیش از حد همراه است. به طور معمول جریانات و فرآیندهای ذهنی و رفتاری فراتر از حد طبیعی انجام می‌شود .

وی با اشاره به تجربیات خود ادامه داد: این اختلال در سه سالگی قابل تشخیص است .از طرفی به علت اهمیت وجود تمرکز و توجه در محیط تحصیل و نبود قابلیت انطباق رفتار این کودکان با چارچوب‌های رفتاری و انضباطی مدرسه، دوران تحصیل بهترین زمان بروز و شناسایی است. به عبارت دیگر، وجود قوانین و فضاهای محدود آموزشی در برابر آزادی‌های محیط خارج موجب تشخیص آسان‌ تر این اختلال است.

 

وی افزود : درحال حاضر تعدادی از والدین به علت فعالیت بیش از حد کودکانشان در فضای محدود منازل نگران ابتلا فرزندانشان به بیش فعالی هستند. درحالی که در خیلی از موارد فعالیت های این کودکان طبیعی است و در فضاهای وسیع تر این اشکال در رفتار احساس نمی‌شود.

 

عسگری بیان کرد: ازجمله نشانه های بیش فعالی در کودکان علاوه بر فعالیت بیش از حد، حواس‌پرتی، تمرکز پایین، کمبود توجه، بی ثباتی دررفتار، تحریک پذیری و رفتارهای انفجاری و ناگهانی و در دوران شیرخوارگی حساسیت زیاد به نور، سرو صدا، دما، پرتحرکی و بی قراری همراه با گریه شدید است.علاوه بر این بیشتر کودکان در این سن کم خواب و پرتحرک بوده و تعداد کمی از آنان کم تحرک و بی حال هستند.

 

کارشناس ارشد روانشناسی اظهار داشت: با ورود این کودکان به فضاهای آموزشی، عوارض اختلال بیش از پیش خود را نشان می دهد.از جمله این عوارض ایجاد بی‌نظمی و اختلال درفرایند آموزشی کلاس درس است.

 

وی ادامه داد: اززمان تشخیص این اختلال درکودکان والدین می توانند برای درمان فرزندانشان اقدام کنند.درکنار دارو درمانی، درمان‌های روان شناختی با تمرکز بر رفتار درمانی و آموزش والدین است. هدف این روش درمانی افزایش میدان توجه، تمرکز، دقت و جلوگیری از کاهش اعتماد به نفس کودکان مبتلا است. در اصلاح رفتار این کودکان از روش‌های تشویقی یا محرومیت استفاده می شود.

 

عسگری با بیان اینکه والدین نقش اساسی در ایجاد رفتارهای اصلاحی دارند، گفت: بیشتر آموزش ها متمرکز بر نحوه مقابله اطرافیان با رفتارهای نا مناسب و مهارت آموزی کودکان است.پایین بودن اعتماد به نفس،سرخوردگی، عزت نفس پایین این کودکان و احساس ناتوانی درمقابله صحیح با محرک های محیطی و مهارت های پایین رفتاری واجتماعی ،آنان را در معرض ابتلا به سایر اختلالات روانی و رفتاری از جمله افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی قرار می دهد.

 

کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: این کودکان باید با ضوابط و رفتارهای مناسب آشنا شوند، آنها را به کار ببندند ودر انجام رفتارها مهارت کسب کنند. بسیاری از این تغییرات توسط والدین واطرافیان کودک که درجلسات متعدد آموزشی مشاوران و روانشناسان راه های ایجاد رفتارهای مناسب در این کودکان را آموخته اند،ایجاد می شود.

 

وی یادآور شد: بیش از ۸۰درصدکودکان بیش فعال در فاصله ۲۰-۱۲ سالگی بهبود می یابند.بیش فعالی نخستین و حواس‌پرتی آخرین نشانه ای است که از بین می رود. با وارد شدن به جامعه بزرگتر واشتغال، از علائم اختلال در بسیاری از مبتلایان کاسته می شود. برخی از آن ها با فعالیت در رشته های ورزشی ، پرتحرکی و انرژی خود را به سمت ورزش های مورد علاقه خودهدایت می کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۷۶۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان