//
کدخبر: ۷۷۲۶۰ //

گاردین: غوطه شرقی؛ سربرنیتسای سوریه است

گاردین عصر روز سه شنبه در تفسیری نوشت: 'غوطه شرقی'؛ امروز 'سربرنیتسا'ی سوریه است. هیچ دست عدالتی نیست که بر سر عاملان جنایات ضد بشری غوطه شرقی فرود آید.

 گاردین: غوطه شرقی؛ سربرنیتسای سوریه است
به گزارش فرتاک نیوز،

این روزنامه انگلیسی نوشت: 'غوطه شرقی' امروز ' سربرنیتسا'ی سوریه است. زمانی در سال 1995 'کوفی عنان' دبیرکل وقت سازمان ملل ، سربرنیتسا را صحنه بدترین جنایت انجام شده، در خاک اروپا بعد از سال 1945 یاد کرده بود.

'غوطه شرقی' در حومه دمشق قرار دارد و خانه 400 هزار غیرنظامی است. فقط ظرف سه ماه گذشته بالای 700 نفر در این شهر کشته شده اند. این آمار صرف نظر از کشته شدگان هفته گذشته این شهر است.

'غوطه شرقی' امروز توحش و بربریتی را تجربه می کند که حتی به کودکان هم رحم نمی کند.

درست همانطور که 'بوسنی' در سال 1995 به محاصره درآمد، امروز هم 'غوطه شرقی' در دامنه های دمشق؛ از همان روزهای نخست جنگ سوریه در محاصره نیروهای 'بشار اسد' درآمده است. سالها بمباران و کشتار و ویرانی نتوانسته است غوطه شرقی را از تصرف اپوزیسیونی که کنترل آن را در دست دارد، خارج سازد.

راه ارسال غذا و دارو به شهر بسته شده است و پارسال در کنفرانس ناموفق صلح 'آستانه' که به همت روسیه برگزار شد، غوطه شرقی 'منطقه تشنج زدایی' معرفی شد، اما بی فایده بود.

مذاکرات شکست خورد و حملات به غوطه شرقی را از سر گرفته شد و هیچ کس هم در فکر نجات جان غیرنظامیان در شهر نبود. درست همانند سرنوشتی که بر سر بوسنی آمد.

فقط ظرف 36 ساعت گذشته، آمار کشتار در این شهر از سال 2011 تاکنون به هزاران کشته رسیده است. مردم هیچ راه فراری ندارند. در عرض سه روز در اثر بمبارانهای هوایی شهر بیش از 100 تن کشته شده اند.

در سربرنیتسا حدود 8 هزار مرد و جوان مسلمان تنها در عرض چند روز قتل عام شدند. بین 25 تا 30 هزار زن و کودک بوسنیایی و افراد میانسال بوسنیایی هم هدف تجاوز قرار گرفته و یا وادار به ترک خانه و کاشانه خود شدند. دادگاه جنایات بین المللی در یوگسلاوی سابق بعدها این جنایات را عین 'نسل کشی' معرفی کرد.

در آن هنگام ، جهان در حاشیه ایستاد و نگاه کرد که ارتش صربهای بوسنی به فرماندهی ژنرال ' راتکو ملادیچ' و چریکهای 'اسکورپیون (عقرب) ' که تحت امر این ژنرال کار می کردند حتی به صلح بانان هم رحم نکردند و آنها را هم هدف تاخت و تاز خود قرار دادند.

جامعه بین الملل خوب می دانست که ملادیچ ممکن است دست به چه کاری بزند و پی برده بود که یک قتل عام در پیش است ؛ اما دست روی دست گذاشت و جلوی آن را نگرفت.

امروز هم دنیا غوطه شرقی را فراموش کرده است. غوطه شرقی همان شهری است که خاطره تلخ حمله شیمیایی با استفاده از گاز سارین در سال 2013 را در حافظه خود به خاطر دارد .

اینجا هم همچون سربرنیتسا؛ دوباره این مردم بی گناه هستند که کشته و تعداد انبوهی کودک هم در این راه قربانی می شوند.

باز هم قدرتهای غربی که همه شان در سوریه نیرو پیاده کرده اند؛ دست روی دست گذاشته اند و کاری انجام نمی دهند. باز هم سازمان ملل همچون همیشه به درد نخور است. شورای امنیت که اصلا با حق وتوی روسیه عملا ناکارآمدی خودش را در قضیه سوریه ثابت کرده است.

امروز غوطه شرقی نیز همچون سربرنیتسا در سال 1995؛ صحنه جنایات فجیعی است که دقیقا مصداق 'نسل کشی' است.

نوامبر گذشته؛ ملادیچ سرانجام در دادگاه 'لاهه' متهم به نسل کشی شناخته و به 22 سال زندان محکوم شد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۷۲۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان