//
کدخبر: ۶۶۰۶۶ //

بهترین خوراکی همراه دانش آموزان

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد: از آنجایی که معمولا اغذیه ای که در بوفه های مدارس توزیع می شود، ارزش تغذیه ای بالایی ندارند، بهترین خوراکی همراه برای دانش آموزان، نان و پنیر است.

 بهترین خوراکی همراه دانش آموزان
به گزارش فرتاک نیوز،

 دکتر علی کشاورز افزود: آنچه که امروزه در بوفه های مدارس تهیه و توزیع می شود، از لحاظ ارزش تغذیه ای در درجات پایین قرار دارد. البته در مدارس دولتی ارزش غذایی تنقلاتی که در بوفه وجود دارد، به مراتب بهتر از مدارس غیرانتفاعی است.

 

مدیرگروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: مدارس در فرهنگ سازی و ایجاد عادات غذایی سالم و صحیح در کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. همچنین سلامتی دانش آموزان نیز تا حد زیادی تحت تاثیر این خوراکی ها قرار می گیرد، به همین علت است که مسئولان باید بیش از هر چیز به این بوفه ها توجه کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: بسیار مواردی پیش آمده که خودم به برخی مدیران مدرسه برای بهبود کیفیت تنقلات بوفه هشدار داده ام، اما متاسفانه به جهت سودآور بودن تنقلات کم ارزش تغذیه ای و همینطور آسانی تهیه آن تغذیه ها، نسبت به توصیه های من بی تفاوت بوده اند.

 

کشاورز ادامه داد: مدیران مدارس هرگز نباید سلامتی محصلان را با سود یا هر چیز دیگری معاوضه کنند.

 

این متخصص تغذیه اظهار داشت: حال که پاییز و زمستان در پیش است، مدارس می توانند انواع غذاهای مغذی مثل فرنی، خوراک لوبیا یا عدسی را در بوفه ها عرضه کنند و کودکان و محصلان را از ارزش غذایی چنین خوراکی هایی بهره مند سازند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد: فست فودهایی که در بوفه های برخی از مدارس دیده می شود، نمک و چربی بسیار بالایی دارند، به همین خاطر لذیذ به نظر می رسند. این در حالی است که در این نوع غذاها، به دلیل ترکیب نیترات با آمین ها و اسیدهای آمینه، بسیار سرطان زا هستند.

 

کشاورز با تاکید بر اینکه قدم اول در ایجاد عادات غذایی سالم، خانواده است توضیح داد: خانواده ها باید بدانند که تنقلاتی مثل کیک و بیسکویت نه تنها غنی نیستند، بلکه حاوی ماده مضری هستند که هم خطر سکته را بالا می برد و هم سرطان زاست. البته بسیاری از خانواده ها برای راحتی خود یا مشغله فراوان، به همین تنقلات آماده روی می آورند.

 

این متخصص تغذیه یادآور شد: در گذشته کوتاهی قد و کم وزنی در جامعه و به ویژه در کودکان نگران کننده بود، اما امروزه جای خود را به افزایش وزن و چاقی داده است. دلیل این مساله را می توان کم تحرکی کودکان امروز دانست که باعث می شود توده های چربی آنها بالا رود و دچار اضافه وزن شوند.

 

مدیرگروه تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، ابراز نگرانی کرد: اگر اکنون ترمز اضافه وزن را نکشیم، در 20 تا 30 سال آینده، بیش از امروز شاهد سرطان، دیابت، سنگ کیسه صفرا و بیماری هایی از این دست، خواهیم بود.

 

وی توصیه کرد: خانواده ها باید سواد تغذیه ای خود را بالا ببرند تا از بروز چنین اتفاق هایی در کانون خانواده خود جلوگیری کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۰۶۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان