//
کدخبر: ۴۴۷۴۸ //

چرخ اقتصاد داروخانه‌ها با فروش محصولات آرایشی بهداشتی می‌چرخد

مدیر کل اداره نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو گفت: وضع اقتصادی داروساز‌ها اصلا خوب نیست و چرخ مالی داروخانه‌ها با فروش محصولات آرایشی بهداشتی می‌چرخد.

چرخ اقتصاد داروخانه‌ها با فروش محصولات آرایشی بهداشتی می‌چرخد
به گزارش فرتاک نیوز،

اکبر عبدالهی اصل مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که برخی داروخانه‌ها از شکل فروش دارویی عملا خارج شده اند و به محلی برای فروش محصولات آرایشی بهداشتی تبدیل شده اند، ؛ گفت: بازار دارویی کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان با قیمت مصرف کننده است و ۲۰ درصد این میزان ماژین داروخانه در دارو‌های تولید داخل است و اگر این ۱۵ درصد را کم کنیم این میزان حدود ۱۲ هزار ملیارد تومان قیمت خرید داروخانه می‌شود.

 

وی ادامه داد:ما اکنون ۱۲ هزار داروخانه داریم، ولی مشکل این است که ۵۰ درصد دارو‌های کشور در در ۳۰۰ داروخانه دولتی، شبه دولتی و نظامی مانند داروخانه بیماران خاص، سیزده آبان، هلال احمر به فروش می‌رسد و با این احتساب از ۱۲ هزار میلیارد تومان، فقط  ۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی ۱۲ هزار داروخانه خصوصی است.

 

مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اصل ادامه داد: اگر ۶ هزار میلیارد را بین این ۱۲ هزار داروخانه تقسیم کنیم سالیانه ۵۰۰ میلیون تومان فروش دارویی هر داروخانه است به شرطی که همه داروخانه‌ها شرایط یکسانی داشه باشند که ندارند، زیرا یک داروخانه در روستا و یک داروخانه در بهترین نقطه شهری مانند تهران قرار داشته و این بر درآمد آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

 

مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: به طور حدودی ماهی ۴۰ میلیون تومان به فرض یکسان بودن شرایط، فروش دارویی هر داروخانه است.

 

عبداللهی اصل با بیان اینکه  ۵ درصد کسری بیمه‌ای داروخانه‌ها است، افزود: علاوه بر این داروخانه‌ها ۵ درصد دارو‌های تاریخ انقضا گذشته دارند و به عبارتی ۱۰ درصد از ۴۰ میلیون فروش دارویی هر داروخانه در ماه کسر می‌شود.

 

مدیر کل اداره نظارت و ارزیابی بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو به هزینه‌های یک داروخانه اشاره کرد و گفت: هر داروخانه ۲ نسخه پیچ و یک مسئول فنی دارد و اجاره محل داروخانه را نیز داروساز پرداخت می‌کند و اگر خوب نگاه کنیم می‌بینم که جز فروش محصولات آرایشی بهداشتی و دریافت حق فنی داروخانه‌ها راه چاره‌ای برای گردش چرخ اقتصادی خود و کسب درآمد ندارند.

 

عبداللهی اصل با بیان اینکه فروش مصولات آرایشی بهداشتی در داروخانه ها تنها راه کسب درآمد داروسازان است،  تاکید کرد: اگر همه هزینه‌های داروخانه را کم کنیم و از ۴۰ میلیون فروش دارویی در ماه ۲۰ درصد سود باشد و فروش محصولات آرایشی بهداشتی را  نیز بخواهیم از داروخانه ها بگیریم می‌بینیم که داروخانه‌ها حتی نمی‌توانند حق فنی مسئولان خود را در بیاورند و باید بگویم که وضع اقتصادی داروساز‌ها در کشور ما اصلا خوب نیست  و از نظر سازمان غذا و دارو  فروش محصولات آرایشی بهداشتی در داروخانه ها هیچ اشکالی ندارد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۷۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان