//
کدخبر: ۴۳۱۹۹۹ //

علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید

عضو هیأت علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: علائم اصلی بیماری دیابت شامل پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن بوده و در کنار آن می‌توان به مواردی همچون احساس خستگی، تاری دید، تأخیر در بهبود زخم‌ها، گزگز دست و پا به عنوان علائم همراه این بیماری اشاره کرد.

علائم شایع ابتلا به دیابت را بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سلماز حسنی اظهار کرد: براساس تعاریف قراردادی سازمان بهداشت جهانی قند خون ناشتای بالای ۱۲۶ میلی‌گرم و میانگین قند خون ۳ ماهه بیشتر ۶.۵ درصد معادل دیابت در نظر گرفته می‌شوند.
فوق تخصص غدد بالغین با بیان اینکه ما انواع مختلف دیابت داریم که شایع‌ترین آن نوع ۲ با حدود ۹۰ درصد مبتلاها است که این نوع  دیابت در افراد مستعد و پرخطر با غربالگری ، اصلاح سبک زندگی و تشخیص به موقع تا ۵۰ درصد قابل پیشگیری است. اما دیابت نوع ۱ قابل پیشگیری نیست؛ همچنین نوع دیگر این بیماری، دیابت بارداری است که در مادران باردار دیده می‌شود و این گروه باید دست کم ۳ ماه بعد از زایمان و سپس مادام العمر هر یک تا ۳ سال پس از ختم بارداری بر اساس میزان قند خون ویزیت شوند و تحت نظر باشند تا  مبتلا به دیابت نوع ۲ نشوند.

 
 
 
 

دکتر حسنی افزود: در کشور ما بین 6 تا ۱۱ درصد مادران باردار مبتلا به دیابت بارداری هستند و این عدد در کل دنیا بین ۴ تا ۱۰ درصد بوده و اختلاف آن هم در کشورهای مختلف و نیز مناطق مختلف یک کشور بسته به ژنتیک، سبک زندگی، سن بارداری و نوع تغذیه آن فرد بوده است.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در دیابت نوع ۲ به دنبال شناسایی به‌موقع، آن هم قبل از علامت‌دارشدن فرد هستیم که تا حد امکان جلوی عوارض ناشی از آن گرفته شود، بیان کرد: پیشنهاد ما این است که از سن ۳۵ سال به بعد قند خون بصورت مستمر هر 3 سال چک شود، همچنین فارغ از سن، هر فرد با bmi بالای ۲۵، که فاکتور خطر دیگری مانند سابقه خانوادگی دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، سندروم تخمدان پلی کیستیک و سبک زندگی غیرفعال دارد هم باید تحت غربالگری دیابت هر ۳ سال یک بار قرار گیرد و  اگر پره‌دیابت بود سالی  یک بار این غربالگری انجام شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۱۹۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان