//
کدخبر: ۴۱۹۰۴۵ //
کلسترول | کلسترول خون بالا

کلسترول خون را با این خوراکی ها پایین بیاورید

اکثر سبزیجات و میوه ها سرشار از فیبر هستند که به کاهش کلسترول خون کمک می کند، غذاهایی مانند سیب، مرکبات، توت ها به ویژه توت فرنگی، هویج، زردآلو، آلو، کلم، سیب زمینی شیرین، بامیه و کلم پیچ. در این دسته قرار می گیرند.

کلسترول خون را با این خوراکی ها پایین بیاورید
به گزارش فرتاک نیوز،

لوبیا و عدس یکی از بهترین منابع فیبرهای محلول کاهش دهنده کلسترول هستند و مطالعات نشان داده است که مصرف حتی نصف فنجان لوبیا در روز به کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

با اشاره به اینکه چربی های غیراشباع، فیبر، استرول ها و سایر ترکیبات موجود در آجیل باعث کاهش کلسترول می شود، گفت: به ویژه زمانی که جایگزین چربی های اشباع شده مانند گوشت و پنیر می شود، تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه 80 گرم آجیل از هر نوعی، باعث کاهش کلسترول می شود. تاثیرات قابل توجهی دارد اما فراموش نکنید که انواع آجیل ها کالری زیادی دارند و بهتر است تا حد امکان از مصرف آجیل های شور خودداری شود. سیلیوم که از خانواده غلات است و معمولا برای درمان یبوست و به عنوان مکمل فیبر مصرف می شود برای کاهش کلسترول خون نیز مفید است که در برخی فرآورده های غلات و برخی نان ها وجود دارد.

ذرت، سویا و سایر روغن هایی که دارای مقدار قابل توجهی چربی غیراشباع حلقوی هستند، چربی بد خون را تا حد زیادی کاهش می دهند، به ویژه اگر به جای غذاهایی مانند کره و روغن حیوانی استفاده شوند، گفت: اما نباید مصرف شود. فراموش نکنید که به طور کلی هر قاشق روغن 120 کالری دارد، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید و از آنجایی که روغن به مقدار زیادی در تهیه غذاهای فرآوری شده و فست فودها استفاده می شود، بهتر است در مصرف این غذاها دقت کنید.

اشاره به اینکه روغن زیتون و کانولا سرشار از چربی های غیراشباع است که در کاهش چربی های بد خون موثر است اما نه به اندازه چربی های غیراشباع حلقوی، گفت: اگرچه نتایج تحقیقات قطعی نیست، اما این روغن ها ممکن است سطح کلسترول خوب را افزایش دهند. . بنابراین روغن زیتون به دلیل داشتن پلی فنول ممکن است اثرات مفیدی بر عروق قلب داشته باشد و اسیدهای چرب موجود در روغن کانولا نیز برای قلب مفید است.

غلاتی مانند جو و جو به عنوان غلات کامل بهترین منبع نوعی فیبر به نام بتا گلوکان هستند و به کاهش سطح کلسترول کمک می کنند، علاوه بر این فرآورده های تهیه شده از این غلات برای سلامت قلب مفید است.

طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، غذاهای تهیه شده از سویا مجاز به استفاده از عنوان «مفید برای قلب» به شرط داشتن حداقل هفت گرم پروتئین هستند، اما تأثیر سویا در کاهش کلسترول به دلیل وجود آن است. پروتئین شناخته شده نیست یا سایر مواد مانند فیبر، چربی غیراشباع یا ترکیباتی به نام ایزوفلاون ها، فواید سویا معمولاً قابل توجه نیست مگر اینکه جایگزین پروتئین حیوانی شود.

برخی مطالعات قدیمی نشان داده است که ماهی چرب باعث کاهش کلسترول می شود اما مطالعات جدیدتر این موضوع را تایید نکرده است، گفت: با جایگزینی گوشت ماهی به جای گوشت قرمز، سطح کلسترول کاهش می یابد. تحقیقات در مورد سیر و مکمل های آن نتیجه قطعی نداشته است اما برخی از آنها تاثیرات ناچیز سیر را در کاهش کلسترول تایید کرده است.

هیچ کدام از این غذاها حتی بهترین آنها تاثیری جادویی در از بین بردن مضرات رژیم های غذایی ناسالم ندارند که با گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی سالم در کنار ورزش بیشترین تاثیر را در کاهش کلسترول و همچنین مشاهده خواهید کرد. اثرات مثبت شما از سلامتی خود بهره مند می شوید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۰۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان