//
کدخبر: ۳۹۹۵۲۲ //

شبکه‌های اجتماعی با ذهن انسان چه می کند؟

این روز‌ها تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی رفتار کاربر‌ها به موضوعی قابل تأمل تبدیل شده‌است.


شبکه‌های اجتماعی با ذهن انسان چه می کند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این روزها تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی رفتار کاربرها به موضوعی قابل تأمل تبدیل شده‌است. افراد متأثر از بار ذهنی القاء شده به آنها در تعاملات مجازی واکنش‌های متفاوتی به تبلیغات نشان می‌دهند. شبکه‌های اجتماعی می‌توانند ذهن کاربرها را خسته و به هم ریخته کنند. در چنین حالتی، احتمال زیادی وجود دارد که تحت تأثیر تعداد بالای لایک‌ها و پست‌ها قرار بگیرند؛ به حدی که حتی گاهی روی تبلیغات کالاهایی که اصلاً نیازی ندارند و خوششان هم نمی‌آید کلیک می‌کنند. پژوهشگرها نام این خستگی ذهنی را «اضافه بار شناختی» گذاشته‌اند.

حضور در شبکه های اجتماعی این وضعیت را ایجاد می‌کند؛ چون کاربرها مدام در حال ارزیابی انواع متون، عکس‌ها و پست‌های افراد بسیاری هستند. یک کاربر ممکن است در عرض چند ثانیه، پیام یا نظری از دوستش بگیرد، عکسی از همکارش ببیند، ویدئویی از یک چهره مشهور یا ستاره اینترنتی تماشا می‌کند یا یک میم (meme)از برادرش دریافت می‌کند. منظور از میم موضوع، عقیده، تصویر یا سبکی است که از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود. همه این پیمایش‌ها یا اسکرول کردن‌های پی در پی و ارزیابی‌ها کاربر را در حالت آشفتگی همراه با بی‌حوصلگی و خستگی ذهنی قرار می‌دهند.

اگر مشتری‌های فضای مجازی به این واقعیت پی ببرند که شبکه‌های اجتماعی به شیوه‌های مختلف و بدون آن‌که خودشان متوجه شوند روی مغزشان کار کرده و آنها را خسته می‌کنند، بیشتر در استفاده از این دسترسی ملاحظه خواهند کرد و به متعادل کردن مدت حضور خود در این صفحه‌ها فکر می‌کنند. اگر چنین اتفاقی در رفتار آنها بیافتد، به‌عنوان مثال دیگر بطری تزیینی یا کفشی که تبلیغش را می‌بینند، اما نیازی به آن ندارند را نمی‌خرند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۹۵۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان