//
کدخبر: ۳۹۵۰۵۲ //

روزه را چطور باید باز کرد؟

یک متخصص طب سنتی گفت: روزه گرفتن در روزهای گرم و بلند کمی با فصل‌های دیگر فرق دارد.

روزه را چطور باید باز کرد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

یداله مرادی در گفت‌وگویی اظهار کرد: روزه گرفتن در روزهای گرم و بلند کمی با فصل‌های دیگر فرق دارد، زود تشنه می‌شوید و اگر شاغل باشید در طول روز با کاهش میزان انرژی و فعالیت‌های جسمی روبه رو می‌شوید.

وی با اشاره به این‌که خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند، بیان کرد: نخوردن غذای مناسب در ماه رمضان خصوصاً سحر، به بدن آسیب می‌رساند و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود.

مرادی تصریح کرد: اگر عادت دارید بدون خوردن سحری روزه بگیرید باید بدانید با دست خودتان باعث آسیب دستگاه گوارش‌تان مخصوصاً معده و روده‌ها می‌شوید.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: زیاد خوردن در روزهای معمولی سال خوب نیست چه برسد به ماه رمضان که سیستم گوارشی بدن ساعت‌هایی را بدون مواد غذایی می‌گذراند، اگر فکر می‌کنید هر چه بیشتر بخورید دیرتر گرسنه‌تان می‌شود اشتباه می‌کنید، در خوردن وعده سحری و افطاری باید حد اعتدال رعایت شود.

وی ادامه داد: غذا و آب را به اندازه‌ای بخورید که بدنتان نیاز دارد، با رعایت نکاتی مانند قدرت هضم، عادت‌های غذایی و داشتن نشاط پس از غذا خوردن و خوردن وعده‌های سحری و افطاری باعث سلامت معده و بدن، رشد بیشتر عقل و سبکی بیشتر جسم‌تان می‌شوید.

مرادی با اشاره به این‌که غذای مناسب برای ماه رمضان و درست آشامیدن در همه حال توصیه می‌شود، اما در این ماه و به‌ویژه در روزهای بلند و گرم سال، اهمیت بیشتری دارد، افزود: دقت کنید از غذاهایی استفاده کنید که با مزاجتان متناسب است، برای شروع ابتدا سراغ غذای لطیف و سبک‌تر بروید و هرگز قبل و بعد از غذا یا بین غذا آب ننوشید.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که برای کاهش عطش و مقابله با خشکی بدن در ساعات روزه‌داری، می‌توانید از ماءالشعیر طبیعی استفاده کنید، تصریح کرد: اگر بر اثر گرمی مفرط مزاج قلب، معده، کبد یا تولید حرارت مفرط در بدن و بر اثر تعب جسمی یا روانی طی ساعات روزه‌داری، دچار تشنگی شدید و کاهش رطوبت بدن می‌شوید، می‌توانید با مصرف ماءالشعیر طبیعی به جای آب و چای در سحر و ساعات پس از افطار، عوارض ناخواسته احتمالی را کاهش دهید.

وی بیان کرد: در روزهای گرم سال به‌ویژه روزهایی‌ که روزه‌ می‌گیرید، از خوردن میوه‌های گرمسیری مانند موز و انبه پرهیز کنید چراکه زیاده‌روی در خوردن آن‌ها موجب افزایش غلظت خون می‌شود، گلاب، هم برای تقویت معده و دهانه آن و همچنین تقویت روح و قوا هنگام افطار بسیار مناسب است.

مرادی ادامه داد: غذای مخصوص ماه رمضان شله‌زرد، فرنی یا شیربرنج بوده و برای شروع افطار خوب است.

این متخصص طب سنتی افزود: اگر معده مرطوبی دارید روی آن‌ها کمی دارچین و سیاه‌دانه بریزید، بد نیست که برای تقویت دهانه معده، همراه با فرنی، شله‌زرد یا شیربرنج‌تان کمی مربا بخورید، البته شاید برای کسانی که گرمی و خشکی زیادی در معده دارند، سوپ‌جو همراه با آلوبخارا مناسب‌تر باشد، البته به شرطی که در آن قارچ نریزند و برای گرم‌مزاجانی که دچار ریزش صفرا به معده هستند، مثلاً احساس سوزش یا درد گزنده‌ای سر معده دارند، دهان‌شان خیلی بدبوست، تحریک‌پذیر و عصبی شده‌اند، شربت سکنجبین ولرم در شروع کار بسیار مفید است تا معده را از صفرا بشوید.

وی افزود: برای کاهش تشنگی و عطش در ماه رمضان می‌توانید از شربت‌های سرکه‌شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده کنید، همچنین نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم برای کاهش عطش در ماه رمضان به شما کمک می‌کند.

مرادی بیان کرد: توصیه می‌کنیم اگر خیلی تشنه می‌شوید، خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک را در وعده سحری فراموش نکنید، در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو، اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق، شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که غذا باید براساس فصل و ماه انتخاب شود، تصریح کرد: یادتان باشد که در فصل گرم سال دستگاه گوارش انسان ضعیف می‌شود و به همین‌دلیل است که ایرانیان از دیرباز در تابستان و روزهای گرم سال غذاهای سبک با مزاج معتدل مایل به خنک مانند آب‌دوغ‌خیار می‌خوردند، روزه‌های بلند تابستانه دستگاه گوارش را ضعیف‌تر می‌کند پس رعایت تدابیر خوردن و آشامیدن در روزه‌داری، بسیار مهم‌ و لازم است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۵۰۵۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان