//
کدخبر: ۳۹۳۸۱۹ //

پرهیزهای غذایی فصل بهار / این نکات را در تغذیه خود رعایت کنید حتما

یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: در فصل بهار نباید در مصرف غذاهای گرم و تر، گوشت‌ها، شیرینی‌ها و ادویه تند و تیز و نیز ترشی‌ها افراط کرد.

پرهیزهای غذایی فصل بهار / این نکات را در تغذیه خود رعایت کنید حتما
به گزارش فرتاک نیوز،

مریم نواب‌زاده در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که در فصل بهار از چه موادغذایی باید پرهیز کرد، گفت: مضرترین امر برای بدن، خوردن غذای جدید بوده درحالی که هنوز غذای قبلی کامل هضم نشده است.

وی با بیان اینکه در فصل بهار نباید در مصرف غذاهای گرم و تر، گوشت‌ها، شیرینی‌ها و ادویه تند و تیز و نیز ترشی‌ها افراط کرد، افزود: برای این که حجم مواد زائد داخل بدن را افزایش ندهیم بهترین راهکار، پرهیز از پرخوری و درهم خوری است.

متخصص و مدرس طب ایرانی ادامه داد: اگر این درهم خوری و غذا خوردن روی غذای قبلی از غذاهای غلیظی مثل فست‌فودها، ماکارانی، سس مایونز، سالاد الویه، سیب زمینی باشد، باعث بروز بیماری‌هایی مثل درد مفاصل، سنگ کلیه، نقرس و بسیاری از بیماری‌های بلغمی و سوداوی خواهد شد.

نواب‌زاده افزود: بهترین غذاها، آش و سوپ ساده با گیاهان و سبزی‌های هر منطقه، سوپ جو، سبزی پلو، ماءالشعیر طبی، کاهو و سکنجبین، سمنو (مخصوصاً برای افراد مبتلا به کم خونی و ضعف) و میوه در حد متعادل است.

وی با بیان اینکه افرادی که مشکلات معده و مفاصل نداشته می‌توانند سالاد کاهو را در یک وعده با کمی آبغوره و روغن زیتون میل کنند، بیان کرد: افرادی که گرمای بدنشان بالاست و یا این که زیاد از شیرینی‌ها و غذاهای چرب و آجیل استفاده کرده بهتر بوده از شربت‌های خانگی فرونشاننده حرارت مانند شربت ریواس، زرشک، غوره، نارنج و لیمو استفاده کنند.

نواب‌زاده با اشاره به مصرف شیرینی‌ها، افزود: انواع کوچکتر شیرینی‌ را انتخاب کرده تا حجم کمتری از مواد قندی ساده و چربی‌ها را دریافت کرده باشید.

وی با بیان اینکه از تخمه‌های دارای روغن‌های سرد مانند آفتاب گردان و تخمه ژاپنی و امثال آن نباید استفاده کرد و می‌توان انواع مختلف تخمه کدو مصرف کرده که بسیار مفید است، اظهار کرد: میوه را جدا از شیرینی و آجیل مصرف کرده همچنین در هنگام خوردن شیرینی سعی شود با آن آب نخورید که مضر خواهد بود.

این متخصص و مدرس طب ایرانی با اشاره به اینکه گردو و بادام را به صورت باز باشند استفاده نکنید، تصریح کرد: باید در زمان مصرف گردو و بادام شکسته شوند و یا زمان کوتاهی از شکسته شدن آن گذشته باشد.

نواب‌زاده با بیان اینکه بهترین آجیل‌ها به ترتیب بادام درختی، گردو و فندق است، بیان کرد: افرادی که آلرژی فصلی دارند، باید از مصرف غذاهایی که سریعاً در معده فساد می‌پذیرد مانند خیار، گوجه فرنگی و شیر پرهیز کرده و ماءالشعیر طبی را طبق دستور تهیه و مصرف کنند.

وی با بیان اینکه از میان تنقلات، بادام طبع معتدلی داشته و برای اکثریت افراد قابل استفاده است، افزود: کسانی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، نباید آجیل شور مصرف کنند، بیان کرد: مصرف آجیل شور باعث بالا رفتن بیشتر فشار خون و افزایش احتمال گرفتگی‌ قلبی عروقی و سکته در افراد مبتلا به پرفشاری خون هستند، وجود دارد.

این متخصص و مدرس طب ایرانی یادآور شد: افراد مبتلا به کبد چرب، چربی بالای خون و پر فشاری خون سعی کرده از غذاهای فریزری و بسته‌بندی شده، کنسروها، گوشت گاو و گوساله، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز، سس مایونز، حلیم، کله‌پاچه، نان فطیر و خوب پخته نشده حتی المقدور کم‌تر استفاده کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۳۸۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان