//
کدخبر: ۳۹۲۸۹۲ //

چند توصیه ساده و خانگی برای رفع حساسیت بهاره/از بخور گرفته تا مصرف عسل!

تا حد امکان آب بنوشید یا از مواد خوراکی پرآب، مانند میوه‌ها و سبزیجات، مصرف کنید. آب می‌تواند ترشحات موجود در بدن را رقیق کند و همچنین جلوی خشکی و خارش غشاهای مخاطی را بگیرد.

چند توصیه ساده و خانگی برای رفع حساسیت بهاره/از بخور گرفته تا مصرف عسل!
به گزارش فرتاک نیوز،

در فصل بهار، با شروع گرده‌افشانی درختان و گیاهان گوناگون، هوا پر از گرده شده و برخی از افراد با استنشاق این گرده‌ها، دچار واکنش‌های حساسیتی می‌شوند. اما چه باید کرد؟

روش‌های خانگی موثری، از بخور گرفته تا مصرف عسل و ویتامین C برای درمان حساسیت‌های بهاره وجود دارد:‌

۱. بخور

بخور می‌تواند از التهاب مخاط بینی بکاهد و آن را در شرایط آرام قرار دهد. نعناع، یکی از بهترین گیاهان برای باز کردن راه‌های هوایی بدن است. برای این کار ظرفی را پر از آب جوش کنید و سپس درون آن در حالی که در حال جوشیدن است، نعناع بریزید. کمی که گذشت ظرف را از روی حرارت برداشته و صورت‌تان را بالای آن نگهدارید. البته باید روی سرتان حوله یا روسری بکشید تا در میان بخار تنفس کنید. با بینی بخار هوای حاوی اسانس نعناع را به درون کشیده و سپس از راه دهان بیرون کنید. با این روش پس از مدتی از حساسیت‌هایتان کاسته می‌شود.

۲. شستشو با نمک

محلول نمک، به‌ویژه نمک دریا، یکی از بهترین مواد برای برطرف کردن احتقان است. در واقع محلول نمک، مخاط را از راه‌های هوایی بینی خارج کرده و بینی‌ و سینوس‌ها از مواد الرژی‌زا پاک می‌کند. بنابراین بینی‌تان را با این محلول کاملا شستشو دهید.

۳. طب سوزنی

بررسی‌ها نشان داده است که طب سوزنی می‌تواند برخی از علایم ابتلا به حساسیت را درمان کند و کیفیت زندگی فرد مبتلا به حساسیت را بهبود بخشد. البته این روش درمان را باید زیر نظر متخصص طب سوزنی انجام دهید.

۴. عسل

عسل یکی از بهترین ضدحساسیت‌هاست که بسیاری از افراد را از شر این واکنش‌های سیستم ایمنی بدن نجات می‌دهد.

۵. ویتامین C

این ویتامین، نوعی آنتی‌هیستامین، آنتی‌اکسیدان و آنتی‌توکسین طبیعی است که به‌راحتی در مواد خوراکی همچون پرتقال، گریپ فروت، لیموترش، پاپایا، فلفل دلمه ای، بروکلی و دیگر کلم‌ها، توت‌فرنگی، آناناس، کیوی و طالبی یافت می‌شود. همچنین مکمل‌های این ویتامین در داروخانه‌ها فروخته می‌شود.

۶. گزنه

این گیاه گزنده، آنتی‌هیستامینی طبیعی است و با استفاده از دمنوش آن می‌توانید از شر حساسیت بهاره نجات پیدا کنید.

۷. ادویه‌های ضدحساسیت

برخی از ادویه‌ها مانند زردچوبه، دارچین و شیرین‌بیان ضدالتهاب هستند و می‌توانند مشکلات تنفسی ناشی از حساسیت را درمان کنند. درضمن پیاز، سیر، زنجبیل، ریشه خردل و فلفل تند هم ویژگی‌های ضدالتهاب دارند.

۸. اسیدهای چرب امگا۳

این اسیدهای مفید که بیشتر در غذاهای دریایی مانند ساردین، سالمون، دانه کتان و گردو یافت می‌شود، ضدالتهاب‌های طبیعی هستند و از حساسیت‌های بهاره می‌کاهند.

۹. نوشیدن آب کافی

تا حد امکان آب بنوشید یا از مواد خوراکی پرآب، مانند میوه‌ها و سبزیجات، مصرف کنید. آب می‌تواند ترشحات موجود در بدن را رقیق کند و همچنین جلوی خشکی و خارش غشاهای مخاطی را بگیرد.

۱۰. سرکه سیب

سرکه سیب هم یکی دیگر از مواد خوراکی است که مصرف آن در درمان حساسیت‌های فصلی عالی است.

۱۱. قارچ ریشی

قارچ ریشی یا گانودرما، نوعی قارچ قهوه‌ای مایل به ارغوانی با ساقه بلند، هاگ‌های قهوه‌ای و کلاهکی به شکل بادبزن است. بنابر بررسی‌ها، این نوع قارچ، خلط‌آور، ضدویروس و ضدالتهاب است و با پیشگیری از ترشح هیستامین در بدن و بهبود عملکرد کبد، از حساسیت‌های بهاره می‌کاهد.

۱۲. پرهیز غذایی

از مصرف غذاهای آلرژی‌زا پرهیز کنید. این مواد خوراکی با تولید مخاط بیشتر، علایم حساسیتی را وخیم‌تر می‌کنند. از برخی از این مواد خوراکی می‌توان به محصولات لبنی، غلات حاوی گلوتن، تخم‌مرغ، شکر، سیب‌زمینی و دیگر سبزیجات ریشه‌ای نشاسته‌ای و خوراکی‌های سرخ‌ و فرآوری‌شده اشاره کرد.

اگر با درمان‌های خانگی نتوانستید حساسیت بهاره‌تان را به‌درستی کنترل کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۸۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان