//
کدخبر: ۳۹۲۹۲۵ //

از عفونت ادراری در زنان چه می‌دانید؟ علل و راه‌های جلوگیری را بدانید

عفونت ادراری نوعی از عفونت است که سیستم ادراری را تحت تاثیر قرار می دهد.

از عفونت ادراری در زنان چه می‌دانید؟ علل و راه‌های جلوگیری را بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی از بیماری‌هایی که بسیاری از زنان و مردان به آن مبتلا می شوند عفونت ادراری است. عفونت ادراری نوعی از عفونت است که سیستم ادراری را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. در مقاله امروز به عفونت ادراری و نکات مهم پیرامون آن خواهیم پرداخت.

عفونت ادراری چیست؟

عفونت دستگاه ادراری به دلیل رشد میکروب هایی مانند باکتری و قارچ در دستگاه ادراری فرد ایجاد می شود. به ندرت عفونت ادراری می تواند بر اثر ویروس ایجاد شود. این عفونت می تواند در هر قسمتی از دستگاه ادراری رخ دهد اما بیشتر دستگاه ادراری تحتانی (مثانه و پیشاب راه) را درگیر می کند.

آیا عفونت ادراری شیوع دارد؟

جواب این سوال مثبت است. سالانه حدود 1/8 میلیون نفر درگیر این بیماری هستند و بیشتر زنان درگیر عفونت ادراری می شوند. بیش از 50 درصد زنان یک بار در طی زندگی خود این عفونت را تجربه می کنند. عفونتی که محدود به مثانه باشد می تواند دردناک باشد اما زمانیکه باکتری ها به مجاری ادراری فوقانی نفوذ کنند عواقب جدی تری برای شخص ایجاد می شود.

در برخی از افراد عفونت ادراری به دلیل باکتری هایی که به آنتی بیوتیک ها و دستگاه ایمنی بدن مقاوم شده اند می تواند مزمن شود. عفونت مزمن در صورت عدم درمان می تواند باعث آسیب دائمی به کلیه ها گردد. همچنین ورود باکتری به خون که به آن “سپتیسمی” گفته می شود، می تواند تهدیدی برای حیات فرد شود.

عفونت ادراری

علائم عفونت ادراری چیست؟

علائم این عفونت می تواند با توجه به جنس، سن، وجود کانتر در مجرای ادراری و ناحیه درگیر شده به عفونت متفاوت باشد. در ادامه به علائم عفونت ادراری اشاره خواهیم کرد:

علائم کلی عفونت ادراری

    میل شدید و مداوم برای ادرار کردن

    احساس سوزش هنگام ادرار

    درد پهلو، شکم یا ناحیه لگن

    فشار در قسمت تحتانی لگن

    دفع مکرر ادرار

    خون در ادرار

    ادرار کدر و تیره

    بوی بد ادرار

    درد آلت تناسلی

    درد هنگام رابطه جنسی

چرا زنان بیشتر به عفونت ادراری مبتلا می شوند؟

همانطور که گفته شد زنان بیشتر از مردان در معرض عفونت ادراری هستند. این مسئله می تواند ناشی از دلایل زیر باشد:

کوتاهتر بودن پیشاب راه

آناتومی بدن زنان به گونه ای است که پیشاب راه خیلی به واژن و مقعد نزدیک است. این مسئله باعث می شود باکتری هایی که در تماس با واژن و مقعد هستند بسیار راحت به مثانه برسند و باعث شکل گیری عفونت در دستگاه ادراری شوند.

عفونت ادراری

رابطه جنسی

بر اثر فشاری که هنگام دخول به دستگاه ادراری زنان وارد می شود باکتری های اطراف مقعد می توانند به مثانه وارد شوند. همچنین رابطه جنسی دهانی نیز می تواند باکتری ها را وارد پیشاب راه کند و به همین دلیل توصیه می شود پس از رابطه جنسی ادرار کنید تا خطر عفونت کاهش یابد.

استفاده از کاندوم در رابطه جنسی

برخی کاندوم ها مانند کاندوم های لاتکس روان نشده می توانند هنگام رابطه جنسی باعث اصطکاک و تحریک پوست شوند. این مسئله می تواند احتمال بروز عفونت ادراری را در زنان بالا ببرد. بنابراین برای جلوگیری از این مسئله از روان کننده های مبتنی بر آب، هنگام رابطه جنسی استفاده کنید.

اسپرم کش ها

اسپرم کش ها نیز می توانند با ایجاد اختلال در میکروبیوم واژن باعث خطر عفونت ادراری شوند.

دیافراگم های ضد بارداری

دیافراگم های ضد بارداری نیز می توانند باعث فشار به پیشاب راه شوند. آنها می توانند باعث کاهش تخلیه مثانه شوند و خطر رشد باکتری ها و بروز عفونت را بالا ببرند.

بارداری

تغییراتی که در طول بارداری رخ می دهد می تواند احتمال عفونت ادراری را بالا ببرد. همچنین رشد جنین با وارد کردن فشار به مثانه می تواند جریان ادرار را کاهش دهد و باعث عفونت شود.

کاهش سطح استروژن

پس از یائسگی میزان استروژن در بدن کاهش می یابد و این مسئله باعث تغییر در باکتری های طبیعی در واژن می شود. کاهش سطح استروژن می تواند در عفونت ادراری نقش داشته باشد.

عفونت ادراری

مشکلات سیستم ایمنی بدن

برخی افراد که به بیماری هایی مانند دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض عفونت ادراری قرار دارند. در اثر ابتلا به این بیماری ها بدن نمی تواند به خوبی با میکروب ها مبارزه کند.

برای جلوگیری از عفونت ادراری چه باید کرد؟

عفونت ادراری بیماری قابل پیشگیری است. برای کاهش درصد ابتلا به این بیماری بهتر است از راهکارهای زیر استفاده کنید:

    از آب و مایعات بسیار استفاده کنید.

    پس از اجابت مزاج ناحیه تناسلی را از جلو به عقب بشویید تا باکتری های مقعد به واژن و پیشاب راه وارد نشوند.

    پس از رابطه جنسی حتما مثانه تان را خالی کنید.

    در دوره قاعدگی باید مکرر پد و تامپون تعویض شود.

    از مصرف محصولات زنانه تحریک کننده و سوزش آور مانند اسپری های خوشبو کننده و سایر محصولات زنانه مانند دوش واژینال خودداری کنید زیرا باعث تحریک پیشاب راه می شوند.

    ادرار خود را برای مدت طولانی نگه ندارید و مثانه خود را کامل خالی کنید.

    لباس های نخی و گشاد بپوشید و ناحیه تناسلی را خشک نگه دارید.

    قبل از رابطه جنسی ناحیه تناسلی را به خوبی تمیز کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۹۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان