//
کدخبر: ۳۲۳۱۱۶ //

چند راه ساده برای درمان عفونت ادراری

عفونت ادراری یک مشکل شایع است و مقابله با آن می تواند خسته کننده باشد. مواد غذایی ضد عفونت ادراری راه خوبی برای کاهش خطر ابتلا به این عفونت است.

 چند راه ساده برای درمان عفونت ادراری
به گزارش فرتاک نیوز،

عفونت های دستگاه ادراری سالانه میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار می دهد. اگرچه این عفونت ها معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شوند، اما بسیاری از داروهای خانگی نیز در دسترس هستند که به درمان آنها کمک می کند و از بروز مجدد آنها جلوگیری می کند. 

عفونت مجاری ادراری چیست؟

عفونت مجاری ادراری (UTI) عفونتی است که بر روی هر بخشی از دستگاه ادراری از جمله کلیه ها، حالب، مثانه یا مجرای ادرار تأثیر می گذارد. باکتری های موجود در روده شایع ترین علت عفونت ادراری هستند، اما قارچ ها و ویروس ها نیز می توانند باعث ایجاد عفونت شوند. دو گونه باکتری اشریشیا کلی و استافیلوکوکوس ساپروفیتیکوس حدود 80٪ از موارد ایجاد عفونت هستند.

علائم شایع عفونت مجاری ادراری (UTI) عبارت اند از:

    احساس سوزش هنگام ادرار

    تکرر ادرار

    ادرار ابری یا تیره

    ادرار با بوی تند

    احساس تخلیه ناقص مثانه

    درد لگن

اگرچه عفونت ادراری می تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد، اما زنان بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستند. دلیل آن، این است که مجرای ادرار، لوله ای که ادرار را از مثانه منتقل می کند، در زنان کوتاه تر از مردان است. این امر باعث می شود باکتری راحت تر  وارد مثانه شود.

در حقیقت، نزدیک به نیمی از زنان در دوره ای از زندگی خود دچار عفونت ادراری می شوند. از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت ادراری استفاده می شود و گاهی اوقات از دوزهای پایین طولانی مدت برای جلوگیری از عود مجدد استفاده می شود. همچنین چندین روش طبیعی برای محافظت در برابر عفونت ها و کاهش خطر عود وجود دارد.

درمان خانگی عفونت ادراری با راه های ساده و گیاهی

 

مقدار زیادی مایعات بنوشید

وضعیت آبرسانی بدن با خطر عفونت ادراری مرتبط است. زیرا ادرار کردن منظم می تواند باعث دفع باکتری ها از مجاری ادراری شود و به جلوگیری از عفونت کمک کند. یک مطالعه شرکت کنندگان دارای کاتتر ادراری طولانی مدت را مورد بررسی قرار داد و دریافت که میزان کم ادرار با افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری مرتبط است.

    یک مطالعه در سال 2003 بر روی 141 دختر بررسی شد و نشان داد که مصرف کم مایعات و تکرر ادرار هر دو با عود عفونت ادراری مرتبط بوده اند.

    در مطالعه ای دیگر، روی 28 زن  وضعیت آبرسانی آنها با استفاده از یک پروب برای اندازه گیری غلظت ادرار تحت کنترل قرار گرفت. آنها دریافتند که افزایش مصرف مایعات منجر به کاهش فرکانس در عفونت ادراری می شود.

    برای هیدراته ماندن و تأمین نیازهای مایعات، بهتر است در طول روز و همیشه هنگام تشنگی آب بنوشید.

خلاصه: نوشیدن مایعات فراوان می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد و باعث دفع ادرار بیشتر شود، که این به حذف باکتری ها از دستگاه ادراری کمک می کند.

مصرف ویتامین C را افزایش دهید

برخی شواهد نشان می دهد که افزایش مصرف ویتامین C می تواند از بدن در برابر عفونت ادراری محافظت کند. اینطور تصور می شود که ویتامین C باعث افزایش اسیدیته ادرار می شود و در نتیجه باکتری های عامل عفونت را از بین می برد.

مطالعه سال 2007 در مورد عفونت مجاری ادراری در زنان باردار اثرات مصرف 100 میلی گرم ویتامین C هر روز را بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که ویتامین C دارای اثر محافظتی است و خطر ابتلا به عفونت ادراری را در افرادی که ویتامین C مصرف می کنند در مقایسه با گروه کنترل بیش از نصف کاهش می دهد.

مطالعه دیگری عوامل رفتاری موثر بر خطر ابتلا به عفونت ادراری را بررسی کرد و دریافت که مصرف زیاد ویتامین C خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد.

میوه ها و سبزیجات به ویژه دارای ویتامین C زیادی هستند و یک روش خوب برای دریافت ویتامین C افزایش مصرف آنها است. فلفل قرمز، پرتقال، گریپ فروت و کیوی همه حاوی مقدار کامل توصیه شده ویتامین C فقط در یک وعده هستند.

خلاصه: افزایش مصرف ویتامین C ممکن است با اسیدی شدن ادرار ، خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد و در نتیجه باکتری های عامل عفونت را از بین ببرد.

آب زغال اخته شیرین نشده بنوشید

نوشیدن آب زغال اخته شیرین نشده یکی از شناخته شده ترین درمان های طبیعی برای عفونت های دستگاه ادراری است. زغال اخته از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری جلوگیری  می کند و در نتیجه باعث جلوگیری از عفونت می شود.

    در یک مطالعه اخیر، زنان با سابقه اخیر عفونت ادراری هر روز به مدت 24 هفته 8 اونس (240 میلی لیتر) وعده آب زغال اخته نوشیدند. کسانی که آب زغال اخته نوشیده اند، نسبت به گروه کنترل، عفونت ادراری کمتری داشتند.

    مطالعه دیگری نشان داد که مصرف محصولات زغال اخته ممکن است تعداد عفونت ادراری در یک سال، به خصوص برای زنانی که عفونت ادراری مکرر داشته اند را کاهش دهد.

    یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که درمان با کپسول آب زغال اخته معادل دو وعده 8 اونس آب زغال اخته می تواند خطر عفونت ادراری را به نصف کاهش دهد.

با این حال، برخی از مطالعات دیگر نشان می دهند که آب زغال اخته ممکن است در جلوگیری از عفونت ادراری موثر نباشد. در یک بررسی، 24 مطالعه با مجموع 4473 شرکت کننده بررسی شد. اگرچه برخی مطالعات کوچکتر نشان داده اند که محصولات زغال اخته می تواند فرکانس عفونت ادراری را کاهش دهد، اما سایر مطالعات بزرگ تر تاثیری را مشاهده نکردند.

اگرچه شواهد پیچیده است، اما آب زغال اخته ممکن است در کاهش خطر عفونت ادراری مفید باشد. بخاطر داشته باشید که این مزایا فقط در مورد آب زغال اخته شیرین نشده به جای مارک های تجاری شیرین صدق می کند.

خلاصه: برخی مطالعات نشان می دهد که زغال اخته می تواند از چسبیدن باکتری به دستگاه ادراری جلوگیری و به کاهش خطر عفونت ادراری کمک کند.

مصرف پروبیوتیک

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند که از طریق غذا یا مکمل ها مصرف می شوند. آنها می توانند یک تعادل سالم باکتری در روده ایجاد کنند. پروبیوتیک ها به صورت مکمل در دسترس هستند یا در غذاهای تخمیر شده مانند: کفیر، کیمچی، کومبوچا و ماست پروبیوتیک یافت می شوند.

استفاده از پروبیوتیک ها با همه چیز، از بهبود سلامت گوارشی گرفته تا عملکرد سیستم ایمنی بدن مرتبط است. برخی مطالعات همچنین نشان می دهد که برخی از گونه های پروبیوتیک ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد.

یک مطالعه نشان داد که لاکتوباسیلوس، یک گونه رایج پروبیوتیک، به جلوگیری از عفونت ادراری در زنان بالغ کمک می کند. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف پروبیوتیک و آنتی بیوتیک در جلوگیری از عفونت ادراری مکرر بیشتر از استفاده تنها آنتی بیوتیک موثر بود.

آنتی بیوتیک ها، خط اصلی دفاع در برابر عفونت های ادراری، می توانند باعث اختلال در سطح باکتری های روده شوند. پروبیوتیک ها ممکن است در ترمیم باکتری های روده پس از درمان با آنتی بیوتیک مفید باشند. مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک ها می توانند سطح باکتری های خوب روده را افزایش و عوارض جانبی مرتبط با استفاده از آنتی بیوتیک را کاهش دهند.

خلاصه: پروبیوتیک ها می توانند در هنگام استفاده به تنهایی یا در ترکیب با آنتی بیوتیک از بروز عفونت ادراری جلوگیری کنند.

این عادت های سالم را تمرین کنید

جلوگیری از عفونت ادراری با تمرین چند عادت خوب حمام رفتن و رعایت مسائل بهداشتی شروع می شود. اول، این مهم است که ادرار را خیلی طولانی نگه ندارید. این کار می تواند منجر به تجمع باکتری ها و در نتیجه عفونت شود. همچنین ادرار کردن بعد از مقاربت جنسی هم می تواند با جلوگیری از شیوع باکتری، خطر عفونت ادراری را کاهش دهد.

علاوه بر این، افرادی که مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند باید از استفاده از اسپرم کش خودداری کنند، زیرا این امر با افزایش عفونت ادراری مرتبط است. در نهایت، هنگامی که از توالت استفاده می کنید، مطمئن شوید که از سمت جلو به عقب خود را پاک می کنید. پاک کردن از پشت به جلو می تواند باعث پخش شدن باکتری ها به دستگاه ادراری شود و با افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری همراه است.

خلاصه: ادرار کردن مداوم و بعد از رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهد. استفاده از اسپرم کش و پاک کردن بدن از سمت  پشت به جلو ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد.

این مکمل های طبیعی را امتحان کنید

چندین مکمل طبیعی ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهند. در اینجا چند مکمل مورد مطالعه قرار گرفته اند, عبارتند از:

    مانوز (D-Mannose): این یک  نوع قند است که در زغال اخته وجود دارد و نشان داده شده است که در درمان عفونت ادراری و جلوگیری از عود موثر است.

    برگ انگور خرس: همچنین با نام uva-ursi نیز شناخته می شود. یک مطالعه نشان داد که ترکیبی از برگ های انگور خرس، ریشه قاصدک و برگ قاصدک عود عفونت ادراری را کاهش می دهند.

    عصاره زغال اخته: مانند آب زغال اخته، عصاره آن هم از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری جلوگیری می کند.

    عصاره سیر: نشان داده شده است که سیر دارای خواص ضد میکروبی است و ممکن است بتواند از رشد باکتری جلوگیری و از بروز  عفونت ادراری پیشگیری کند.

خلاصه: مانوز، برگ انگور خرس، عصاره زغال اخته و عصاره سیر مکمل های طبیعی هستند که نشان داده شده است از عفونت ادراری جلوگیری می کند و عود را کاهش می دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۱۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان