//
کدخبر: ۷۰۲۶۹ //

دلایل عفونت های ادراری در کودکان

از آنجایی که بخواهیم یکی از مباحث مهم و شایع که در بیماری های کلیوی کودکان رو بررسی کنیم ، بدون شک مهم ترین و شایع ترین بیماری در این زمینه عفونت های ادراری است .

دلایل عفونت های ادراری در کودکان
دکتر سیدابوالحسن سیدزاده فوق تخصص نفرولوژی کودکان
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سید ابوالحسن سیدزاده،  از آنجایی که بخواهیم یکی از مباحث مهم و شایع که در بیماری های کلیوی کودکان رو بررسی کنیم ، بدون شک مهم ترین و شایع ترین بیماری در این زمینه عفونت های ادراری است که در این مطلب می خواهیم به دلایل مختلف آن بپردازیم.

 

اهمیت عفونت های ادراری درکودکان به چند دلیل است :

 

1- از شیوع نسبتا بالایی برخوردار هستند

 

2 – بر خلاف بالغین عفونت های ادراری در کودکان ممکن است ایجاد آسیب در کلیه کند چون در بچه ها کلیه در حال شکل گیری است و کلیه جوان است دچار آسیب میشود به طوری که اگر عفونت به درستی تشخیص و درمان نشود، ممکن است روی کلیه ایجاد زخم هایی کند که در اصطلاح پزشکی به آن اسکار(Scar) میگویند ( مثل جای زخمی که در صورت باقی میماند)

 

3 – تشخیص آن در بچه ها مشکل است .

 

در بالغین اگر توجه کنید ،فردی که دچار مشکلات کلیوی و ادراری می شود می تواند علائم را بیان کند در حالی که در یک بچه  به خصوص در سن پایین ،علائم، علائمی غیر اختصاصی است که ممکن است ذهن انسان را به سمت سیستم ادراری نبرد ،مثلا بچه ممکن است خوب وزن نگیرد یا نوزادی دچار زردی باشد و این زردی نوزادی بیش از حد طول بکشد یا اینکه بچه ای استفراغ های مکرر یا اسهال مزمن داشته باشد ،این ها ممکن است از علائم عفونت ادراری باشد که اگر خانواده یا پزشک ،شناخت کافی را نداشته باشند ممکن است تشخیص داده نشود و درمان کافی هم نشود .به همین دلیل است که درمان عفونت های ادراری در بچه ها حائز اهمیت است و باید خوب و به موقع شناخته و به درستی درمان شود .

 

مسئله  مهم دیگری که در بچه ها مخصوصاً سن های پایین وجود دارد در مورد عفونت های ادراری و بخصوص افرادی که عفونت های ادراری مکرر میکننداین است که برخلاف بالغین ،لازم است بررسی های کامل انجام بدهیم . مثلا فرد بالغی که دچار عفونت ادراری میشود معمولا نیازی به عکس برداری،سونوگرافی یا اسکن خاصی ندارد اما در بچه ها چون خیلی از موارد عفونت های ادراری زمینه های مادرزادی دارند باید حتماً بررسی های کامل پرتو نگاری و عکس برداری انجام بشود تا اگر زمینه های مادرزادی وجود داشته باشد تشخیص داده شود.

 

یکی از مهم ترین این زمینه ها برگشت ادرار از مثانه به حالب یا ریفلاکس مثانه به حالب می باشد. در یک بچه حالب ها درحالت عادی وقتی وارد مثانه میشوند  ،طوری وارد مثانه میشوند که امکان بر گشت ادرار از مثانه به حالب وجود ندارد و یک مکانیسمی وجود دارد که از این قضیه جلوگیری میکند .

 

دکتر سیدزاده

 

گاهی وقت ها به عنوان یک بیماری مادرزادی که جنبه ی ژنتیک و ارثی هم دارد ،ممکن است ورود حالب به مثانه  طوری باشد که این خاصیت را نداشته باشد لذا بچه، ادرارش از مثانه به داخل حالب و کلیه ها برمیگردد و عفونت هایی که در مثانه هستند با خودش به طرف بالا میبرد ودر داخل کلیه جایگزین میکند لذا در بچه هایی که عفونت های ادراری مکرر میکنند حتما از انواع و اقسام روش های عکس برداری استفاده میکنیم که اختلالات مادرزادی و زمینه هایی مثل برگشت ادرار را تشخیص بدهیم. لازم به ذکر است که به اهمیت برگشت ادرار از مثانه به حالب و نحوه ی تشخیص آن تاکید شود که تشخیص آن به این صورت است که ما یک عکس برداری رنگی از مثانه انجام میدهیم که لازمه ی آن قرارگیری سوند در مثانه است و ماده ی حاجب به داخل مثانه زده می شود تا این حالت تشخیص داده شود .

 

خیلی از خانواده ها نسبت به سوند گذاری حساس هستند که البته درست است که ممکن است منجر به درد و اذیت شود و عوارضی نیز داشته باشد اما باید درنظر بگیرند که اگر تشخیص به موقع با این روش انجام شود می تواند فواید زیادی برای بچه داشته و بالعکس اگر که تشخیص داده نشود مضرات زیادی برای بچه دارد. لذا بهتر است زمانی که پزشک توصیه می کند که این کار انجام شود آن سختی ها را بپذیرند و این کار ارزشمند را انجام دهند.

 

مسئله ی بعدی در مورد عفونت های ادراری در بچه های سنین بالاتر :

 

بیشتر بچه هایی که زمینه های مادرزادی و ژنتیک دارند ،خواه و ناخواه در سنین پایین خودشان را به صورت عفونت های ادراری نشان میدهند و پیگیری می شوند .اما گاهی اوقات با بچه هایی در سنین بالاتر رو به رو هستیم ( به خصوص در دختر بچه ها که بیشتر مستعد عفونت های ادراری هستند ) که این ها به علت عفونت های ادراری در سنین بالا مراجعه میکنند ،قبلا سابقه نداشتند و پس از انجام بررسی های اولیه که انجام می شود، زمینه های مادرزادی وجود ندارد.

 

این افراد اغلب به علت دو عارضه یا دو عادت غلط هست که دچار عفونت های ادراری می شوند :

 

1– نگه داشتن بیش از حد ادرار که متاسفانه در بچه ها خیلی شایع است مخصوصاً در دختر بچه ها که به علت ساختاردستگاه ادراری مستعد به فونت ادراری هستند این مسئله خیلی شایع تر است ( اغلب دانش آموزان مدت زمانی که در مدرسه هستند دستشویی نمیروند یا افرادی که در مسافرت و در طی راه دستشویی نمیروند یا به علت شیطنت و بچگی، موقع بازی کردن یا تلویزیون دیدن ادرار خودشان را نگه میدارند، همه ی این ها باعث میشود که احتمال عفونت در مثانه افزایش پیدا کند .

 

نکته ی مهم و قابل ذکر این است که گاهی اوقات با یک سری تغییرات ساده می توانیم با این مسائل که واقعا مبتلا به و مهم است و ما به وفور می بینیم مواجه شویم و برخورد کنیم به عنوان مثال یکی ازدلایلی که اغلب دانش آموزان دوست ندارند که در مدرسه به دستشویی بروند و ادرار را تخلیه کنند وضعیت بهداشتی دستشویی مدارس است ،که اگر ما یک مقدار در اینجا کارفرهنگی کنیم و از مسئولین تقاضا کنیم که این وضعیت را تغییر بدهند و فضای دستشویی ها تمیز و خوش بو شوند،  شاید خیلی از این مشکلات برطرف شوند که من  از همین رسانه  و از شما تقاضا دارم که این درخواست را به آموزش و پرورش انعکاس دهید و توجه مسئولین آموزش و پرورش جلب شود زیرا این نکته ی بسیار مهمی است و ما تبعات زیادی را از این بابت مشاهده می کنیم .

 

2 - مسئله ی بعدی که در سنین بالا عفونت های اداری را ایجاد میکند یبوست مشکل یبوست است . زمانی که روده ها پر باشند و فرد به علت یبوست مشکل تخلیه داشته باشد، همین روده های پر روی مثانه فشار می آورند و باعث می شوند که مثانه کاملا تخلیه نشود ودر این حالت همیشه مقداری ادرار در مثانه باقی میماند .خود ادرار یه زمینه و یک ماده ی مستعد و مغذی برای رشد میکروب ها است بنا براین بچه هایی هم که یبوست دارند همچنان دچار عفونت های ادراری خواهند بود لذا یبوست هم که اغلبش به خاطر عادات غلط  غذایی است عامل مهمی برای عفونت ادراری است مثلا این عادات غلط غذایی ،مصرف کم فیبر ،سبزیجات و میوه جات ،افزایش مصرف تنقلات است که همه ی اینها منجر به یبوست میشود البته افرادی که در سنین بالاتر دچار عفونت ادراری میشوند مشکل زا هست امابه اندازه ی سنین پایین خطرناک نیست و اثراتی روی کلیه به آن اندازه ندارد اما حتما باید ملاحظه بکنیم و زمینه های آن را از بین ببریم زیرا برای خانواده ها نیز بسیار مشکل زا است .

 

نتیجه گیری :

 

عفونت های ادراری در بچه ها شایع ،خطرناک و تشخیص آن گاهی اوقات مشکل است اما اگر به موقع تشخیص داده شود و درمان شود عوارضی نخواهد داشت و مشکلاتش کمتر خواهد بود کما اینکه با کمال خوشبختی باید عرض کنیم که همانطور که اول بحث عرض کردیم گاهی اوقات حتی نارسایی های مضمن کلیه در زمینه های عفونت های ادراری داریم این مسئله روز به روز با گسترش امکانات تشخیصی،گسترش امکانات درمانی،در دسترس بودن پزشک های متخصص و فوق تخصص و آگاهی خانواده ها نسبت به مراجعات لازم ،این مسئله کمتر شده و ما نسبت به بیست سال پیش این مسئله را کمتر می بینیم و امیدواریم که در سال های آینده اینقدر خانواده ها به اندازه کافی آگاهی نسبت به این مسئله و دسترسی به امکانات لازم را داشته باشند که دیگر شاهد آسیب کلیه در زمینه ی عفونت های ادراری نباشیم .

 

دکتر سید ابوالحسن سیدزاده، فوق تخصص نفرولوژی کودکان/ مدیر گروه بیماری های کلیوی کودکان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه .

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۲۶۹ //
ارسال نظر
 
  • احسان رشیدی

    دکتر سیدزاده از افتخارات استان کرمانشاه هستند، امیدوارم همیشه سلامت و پیروز باشن د.

  • محمد

    بسیار عالی بود، امیدوارم مطالب بیشتری در زمینه کودکان منتشر کنید.

  • رضا سرابی

    خیلی خوشحال شدم جناب دکتر سیدزاده از این که اسم و مطلب شما رو دیدم، من و خانواده من همیشه مدیون شما بزرگمرد هستیم.

  • سحر

    سلام، مطلب بسیار عالی بود،

  • رسول نظری

    دکتر سیدزاده، با اخلاق و با سواد هستند، انشالله همیشه موفق و موید باشید.

  • محسنی

    عالی بود، عالی

  • پرسنل بیمارستان امام رضا ( ع )

    دکتر خداقوت،

  • سلماز ابراهیمی

    جواب بسیاری از سوال هایم بود، ممنون از ش ما

  • شادی

    دکتر سیدزاده بهترینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان