//
کدخبر: ۳۶۰۹۶۴ //

درمان های خانگی عفونت های ادراری در زنان و مردان

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) بسیار شایع هستند و سالانه حدود 150 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند.

درمان های خانگی عفونت های ادراری در زنان و مردان
به گزارش فرتاک نیوز،

اگرچه عفونت ادراری می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد اما زنان بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند چون مجرای ادرار زن، لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند، کوتاه تر از مجرای ادرار مردانه است. فاصله کمتر باعث می شود که باکتری ها راحت تر به مثانه برسند.

باکتری ها تقریبا 95 درصد عفونت های ادراری را ایجاد می کنند اما قارچ ها نیز می توانند باعث عفونت شوند.

اگرچه عفونت های ادراری معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند، چندین راه طبیعی برای مدیریت عفونت ها و کاهش خطر وجود دارد.

درمان های سریع عفونت ها ادراری در خانه

1. مایعات فراوان بنوشید

کم آبی با افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری مرتبط است.

ادرار منظم می تواند به دفع باکتری ها از دستگاه ادراری برای جلوگیری از عفونت کمک کند. وقتی دچار کم آبی هستید، ادرار نمی کنید و همین می تواند زمینه ای برای رشد باکتری ها ایجاد کند.

مطالعه‌ ای در سال 2019، ساکنان خانه سالمندان را مورد بررسی قرار داد و یک برنامه نوشیدن آب را برای شرکت‌ کنندگان به منظور افزایش مصرف مایعات در نظر گرفت. پیروی از برنامه عفونت های ادراری که نیاز به آنتی بیوتیک دارند را تا 56 درصد کاهش داد.

در یک کارآزمایی تصادفی کنترلی در سال 2020 حدود 140 شرکت کننده قبل از یائسگی، مستعد ابتلا به عفونت ادراری در یک مطالعه 12 ماهه شرکت کردند تا آزمایش کنند که آیا مصرف مایعات بیشتر خطر ابتلا به سیستیت (التهاب مثانه) مکرر و به نوبه خود خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می دهد یا خیر. محققان دریافتند که افزایش مصرف مایعات منجر به کاهش عفونت ادراری می شود.

برای هیدراته ماندن و تامین نیازهای مایعات خود بهتر است در طول روز و همیشه زمانی که تشنه هستید آب بنوشید.

2. مصرف ویتامین C را افزایش دهید

برخی از شواهد نشان می دهد که افزایش مصرف ویتامین C می تواند در برابر عفونت های ادراری اثر محافظتی داشته باشد.

تصور می شود ویتامین C با افزایش اسیدیته ادرار به از بین بردن باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، کمک می کند.

یک مطالعه قدیمی‌ تر در سال 2007 بر روی زنان باردار مبتلا به عفونت ادراری، اثرات مصرف روزانه 100 میلی‌ گرم ویتامین C را بررسی کرد.

این مطالعه نشان داد که ویتامین C اثر محافظتی دارد و خطر ابتلا به عفونت‌ های ادراری را در افرادی که ویتامین C مصرف می‌ کنند در مقایسه با گروه کنترل به نصف کاهش می‌ دهد.

نتایج یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان داد که ترکیب ویتامین C با دو درمان طبیعی دیگر – کرنبری و پروبیوتیک لاکتوباسیلوس رامنوسوس – می تواند یک درمان موثر برای عفونت های ادراری عود کننده باشد.

میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند و راه خوبی برای افزایش مصرف ویتامین C روزانه شما می باشند. فلفل قرمز، پرتقال، گریپ فروت و کیوی همگی حاوی مقدار کامل توصیه شده روزانه ویتامین C در یک وعده هستند.

با وجود این مطالعات تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی ویتامین C در کاهش خطر عفونت ادراری مورد نیاز است. به‌ علاوه دیدگاه‌ های متناقضی درباره اینکه آیا ویتامین C واقعا می‌ تواند اسیدیته ادرار شما را به اندازه کافی برای از بین بردن باکتری‌ ها تغییر دهد یا نه، وجود دارد. با این حال حداقل افزایش مصرف ویتامین C شما احتمالا حمایت بیشتری برای سیستم ایمنی بدن شما خواهد داشت.

3. آب کرنبری شیرین نشده بنوشید

نوشیدن آب کرنبری شیرین نشده یکی از شناخته شده ترین درمان های طبیعی برای عفونت ادراری است. اگر نوشیدن آب کرنبری شیرین نشده مورد علاقه شما نیست، می توانید آن را به شکل کپسول نیز مصرف کنید.

کرنبری با کمک به جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری عمل می کند.

در مطالعه‌ ای در سال 2016 شرکت‌ کنندگانی که سابقه عفونت‌ های ادراری داشتند به مدت 24 هفته هر روز یک وعده 240 میلی‌ لیترب آب کرنبری می‌ نوشیدند. کسانی که آب کرنبری می نوشیدند نسبت به گروه کنترل دوره های عفونت ادراری کمتری داشتند.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف محصولات کرنبری ممکن است تعداد عفونت های ادراری را که افراد در یک سال در یک سال تجربه می کنند کاهش دهد.

مطالعه‌ ای در سال 2015 نشان داد که درمان با کپسول‌ های کرنبری معادل دو وعده 240 میلی لیتری آب کرنبری می‌ تواند خطر ابتلا به عفونت‌ های ادراری را به نصف کاهش دهد.

با این حال برخی از مطالعات دیگر نشان می دهد که آب کرنبری ممکن است در پیشگیری از عفونت ادراری موثر نباشد.

به دلیل نتایج متناقض مطالعات اخیر محققان در سال 2021 یک بررسی از مطالعات موجود در این زمینه منتشر کردند.

نتایج متاآنالیز نشان داد که مکمل کرنبری به طور قابل توجهی بروز عفونت های ادراری را کاهش می دهد. در حالی که محققان پیشنهاد کردند که کرنبری در کنار سایر روش های درمانی برای درمان و پیشگیری از عفونت ادراری استفاده شود، آن ها همچنین خاطر نشان کردند که چندین کارآزمایی محدودیت هایی هم دارد.

اگرچه شواهد متفاوت است اما آب کرنبری ممکن است به کاهش خطر عفونت ادراری کمک کند.

به خاطر داشته باشید که مزایای احتمالی این درمان خانگی فقط در مورد آب کرنبری شیرین نشده به جای انواع شیرین شده اعمال می شود. آب کرنبری با قندهای اضافه شده به درمان عفونت ادراری فعال کمک نمی کند.

4. پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند که از طریق غذا یا مکمل ها مصرف می شوند. آن ها می توانند تعادل سالم باکتری ها را در روده شما تقویت کنند.

پروبیوتیک ها به شکل مکمل موجود هستند یا در غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، کیمچی، کومبوچا و ماست پروبیوتیک یافت می شوند.

مصرف پروبیوتیک ها با چیزهای زیادی مرتبط است از جمله بهبود عملکرد سیستم ایمنی.

برخی از مطالعات همچنین نشان می‌ دهند که سویه‌ های خاصی از پروبیوتیک‌ ها ممکن است خطر عفونت ادراری را کاهش دهند :

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که لاکتوباسیلوس – یک سویه پروبیوتیک رایج – به پیشگیری از عفونت ادراری در زنان بالغ کمک می کند.

مطالعه‌ ای در سال 2013 نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ ها و آنتی‌بیوتیک‌ ها در پیشگیری از عفونت ادراری مکرر موثرتر از استفاده از آنتی‌ بیوتیک به تنهایی است.

آنتی بیوتیک ها خط اصلی دفاع در برابر عفونت های ادراری، می توانند باعث اختلال در سطح باکتری های روده شوند. پروبیوتیک ها ممکن است در بازگرداندن باکتری های روده پس از درمان آنتی بیوتیکی مفید باشند.

مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند سطح باکتری های خوب روده را افزایش دهند و عوارض جانبی مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهند.

5. عادات بهداشتی سالم را تمرین کنید

پیشگیری از عفونت ادراری با انجام چند عادت خوب در سرویس بهداشتی شروع می شود.

مهم است که ادرار خود را برای مدت طولانی نگه ندارید. این می تواند منجر به تجمع باکتری و در نتیجه عفونت شود.

ادرار کردن پس از مقاربت جنسی نیز می تواند خطر عفونت های ادراری را با جلوگیری از گسترش باکتری کاهش دهد.

علاوه بر این افرادی که مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند باید از استفاده از اسپرم کش اجتناب کنند زیرا به افزایش خطر ابتلا به عفونت ادراری منجر می شود.

در نهایت هنگام استفاده از توالت – به خصوص اگر خانم هستید – حتما از جلو به عقب خودتان را تمیز کنید. تمیز کردن از پشت به جلو می تواند باعث انتشار باکتری به دستگاه ادراری شود و با افزایش خطر عفونت ادراری همراه است.

6. این مکمل های طبیعی را امتحان کنید

چندین مکمل طبیعی ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهند.

در اینجا چند مکمل وجود دارد که مورد مطالعه قرار گرفته و همگی به شکل کپسول در دسترس هستند :

  • دی-مانوز : دی مانوز نوعی قند است که در کرنبری یافت می شود و تحقیقات نشان می دهد که در درمان عفونت ادراری و جلوگیری از عود آن موثر است

  • عصاره کرنبری : مانند آب کرنبری، عصاره کرنبری با جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری عمل می کند

  • عصاره سیر : تحقیقات نشان می دهد که سیر و عصاره سیر دارای خواص ضد میکروبی هستند بنابراین ممکن است بتوانند رشد باکتری ها را برای جلوگیری از عفونت های ادراری مسدود کنند

سوالات متداول در مورد عفونت ادراری و درمان های آن

چرا زنان در معرض خطر بیشتری برای عفونت ادراری هستند؟

زنان به دلیل آناتومی بدن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت های ادراری هستند.

مجرای ادرار زنان، لوله ای که ادرار را از مثانه از بدن شما تخلیه می کند، کوتاه تر از مردان می باشد.

مجرای ادرار زن نزدیک به اندام های تناسلی زن است این بدان معناست که باکتری های حاصل از رابطه جنسی و همچنین محصولاتی مانند اسپرم کش می توانند در تماس نزدیک با مجرای ادرار و مثانه باشند.

همچنین زنان یائسگی و بارداری را تجربه می کنند. این دو رویداد بیولوژیکی باکتری های موجود در دستگاه تناسلی و گوارشی شما را تغییر می دهند و شرایطی را ایجاد می کنند که احتمال عفونت ادراری را افزایش می دهد.

آیا درمان عفونت ادراری بسته به عامل ایجاد عفونت متفاوت است؟

درمان عفونت های ادراری شما ممکن است بسته به عامل ایجاد عفونت متفاوت باشد. برخی از عفونت‌ های ادراری، به‌ویژه موارد مزمن و عود کننده بر خلاف درمان‌ های خانگی ساده به درمان آنتی‌ بیوتیکی نیاز دارند.

اگر برای درمان عفونت ادراری برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است یک متخصص ممکن است آنتی بیوتیکی را انتخاب کند که مخصوص نوع باکتری است که باعث عفونت شما می شود.

آیا داروهای بدون نسخه (OTC) مانند فنازوپیریدین عفونت ادراری را درمان می کنند؟

محصولات بدون نسخه مانند فنازوپیریدین حاوی مواد فعالی هستند که خواص ضد باکتریایی دارند. ماده فعال فنازوپیریدین ترکیبی به نام متنامین است.

این محصولات در ترکیب با یک ترکیب ضد التهابی به بدن شما کمک می کنند تا باکتری های مضر را از بین ببرد.

برای عفونت های باکتریایی قوی ممکن است مواد فعال موجود در داروهای بدون نسخه کافی نباشد. همچنین بیشتر این محصولات به عنوان عامل محافظتی در برابر عفونت های ادراری تبلیغ می شوند.

آیا می توانید با روش های طبیعی عفونت ادراری را درمان کنید یا به آنتی بیوتیک نیاز دارید؟

گاهی اوقات، می‌ توانید با استراحت، نوشیدن آب زیاد و مصرف مکمل‌ های غذایی به طور طبیعی عفونت ادراری را درمان کنید. تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان می دهد که بین 25 تا 42 درصد از عفونت های ادراری بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها به طور طبیعی برطرف می شوند.

با این حال شرایط خاصی وجود دارد که بدون آنتی بیوتیک درمان نمی شوند. عفونت ادراری درمان نشده می تواند عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی از جمله سپسیس ایجاد کند.

چه زمانی برای عفونت ادراری باید به پزشک مراجعه کنم؟

عفونت‌ های ادراری در صورت عدم درمان خطر عوارض شدیدی دارند. عفونت های ادراری که کلیه ها و مثانه شما را تحت تاثیر قرار می دهند باید توسط یک متخصص درمان شوند. علائم عفونت شدید را نادیده نگیرید.

علائمی که نشان می دهد زمان تماس با یک متخصص فرا رسیده است عبارتند از :

  • تب بیش از 39.4 درجه سانتیگراد

  • تب و لرز

  • حالت تهوع

  • استفراغ

  • خون در ادرار

خلاصه

عفونت ادراری یک مشکل شایع و ناامید کننده است به خصوص اگر به طور مداوم تکرار شود.

درمان‌ های خانگی و داروهای بدون نسخه می‌ توانند به پیشگیری از عفونت های ادراری کمک کنند اما همیشه نمی‌ توانند باکتری‌ های عامل عفونت شما را به طور کامل از بین ببرند.

اگر داروهای خانگی را امتحان می کنید اما هنوز علائم عفونت ادراری را دارید، با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا از هر گونه عارضه ای جلوگیری کنید.

هیدراته ماندن، انجام عادات ارتقاء دهنده سلامتی و تکمیل رژیم غذایی خود با برخی مواد ضد عفونت ادراری راه های خوبی برای کاهش خطر ابتلا به این عفونت ها در آینده هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۹۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان