//
کدخبر: ۳۸۰۹۳۱ //

درمان بیماری‌های شایع در پای افراد

یک متخصص ارتوپدی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به سه نمونه از بیماری‌های شایع پا در افراد، گفت: زخم پای دیابت یکی از این بیماری‌های شایع به شمار می‌آید، زخم پا در افراد مبتلا به دیابت دارای درمان قطعی نیست و تنها اقدامات نگهدارنده برای این افراد انجام می‌شود، برای مثال بهداشت محیط، شست‌وشوی مرتب زخم، جلوگیری از وارد شدن مجدد ضربه به زخم، استفاده از انواع سیستم‌های پانسمان به روز و... از جمله مواردی است که می‌تواند به ترمیم سریع‌تر زخم پای دیابت کمک کند.

درمان بیماری‌های شایع در پای افراد
به گزارش فرتاک نیوز،

مسعود ریاحی در گفت‌وگویی درخصوص سه بیماری شایع و آزاردهنده در پای انسان اعم از زخم پای دیابت، فرو رفتن ناخن در گوشت و ایجاد میخچه در پا، اظهار کرد: دیابت یکی از بیماری‌های شایع در دنیا محسوب می‌شود که درمان قطعی ندارد و تنها می‌توان آن را کنترل کرد، عوارض بلندمدت بیماری دیابت مانند عوارض عروقی و عصبی بیانگر این موضوع هستند که حتی با انجام اقدامات کنترل‌کننده اما همچنان بیماری دیابت می‌تواند مشکلاتی برای فرد ایجاد کند.

این متخصص ارتوپدی در چهارمحال و بختیاری افزود: زمانی که فرد با عوارض عصبی و عروقی ناشی از بیماری دیابت مواجه می‌شود حس و یا خونرسانی پاهای او نیز دچار اختلال خواهد شد و به همین علت اگر صدماتی به پای فرد وارد شود متوجه این صدمه نمی‌شود برای مثال ممکن است فرد در نزدیکی جسم داغی قرار بگیرد و پای او دچار سوختگی شود اما متوجه این اتفاق نباشد، متاسفانه اگر فرد به عوارض عروقی بیماری دیابت نیز دچار باشد زخم ایجاد شده در پای او به راحتی قابل ترمیم نیست.

وی ادامه داد: نبود حس در پاهای افراد مبتلا به دیابت این عضو بدن را در معرض صدمات بسیاری قرار می‌دهند برای مثال احتمال دارد مفاصل دچار تخریب شوند و فرد نیز دردی احساس نمی‌کند به همین دلیل زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که مفاصل پا دچار تخریب بسیار شدیدی شده‌اند بنابراین می‌توان گفت دیابت در تمامی نقاط بدن از جمله پاها معضل بسیار بزرگی به شمار می‌آید.

ریاحی عنوان کرد: زخم پا در افراد مبتلا به دیابت دارای درمان قطعی نیست و تنها اقدامات نگهدارنده برای این افراد انجام می‌شود، برای مثال بهداشت محیط، شست‌وشوی مرتب زخم، جلوگیری از وارد شدن مجدد ضربه به زخم، استفاده از انواع سیستم‌های پانسمان به روز و... از جمله مواردی است که می‌تواند به ترمیم سریع‌تر زخم پای دیابت کمک کند.

این متخصص ارتوپدی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به نگرانی‌های افراد مبتلا به دیابت در هنگام ایجاد زخم در پای آن‌ها و ترس از اجبار برای قطع کردن پا، اضافه کرد: تصمیم‌گیری درخصوص قطع عضو پای افراد مبتلا به دیابت در هنگام ایجاد زخم آسان نیست، البته ممکن است در برخی افراد از این روش استفاده شود یعنی به دلیل اینکه با استفاده از روش‌های نگهدارنده زخم بهبود پیدا نمی‌کند در انتها پزشک مجبور می‌شود پای فرد را از جایی از بافت آن که دارای خونرسانی طبیعی است قطع کند تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود اما این بدان معنا نیست که درمان هر زخمی در پای افراد مبتلا به دیابت قطع عضو است.

وی تصریح کرد: در برخی موارد نیز از دخالت‌های جراحی مانند برداشتن قسمتی از زخم، جدا کردن بافت مرده، تحریک بافت به ترمیم و... برای بهبود زخم پا در افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شود و با این راهکارها مشکل فرد حل می‌شود و قطع عضو انتهایی ترین کار برای درمان زخم‌های پای دیابت محسوب می‌شود بنابراین به افراد دارای بیماری دیابت توصیه می‌شود اقدامات کنترل‌کننده لازم را انجام دهند تا به این ترتیب دچار عوارضی همچون زخم پا نشوند درصورت ابتلا به این عوارض نیز دچار نگرانی و استرس نباشند چراکه درمان‌هایی که ذکر شد در ابتدا برای آن‌ها انجام خواهد شد و قطع عضو تنها راهکار درمان زخم پای دیابت نیست.

ریاحی یادآور شد: فرو رفتن و رشد ناخن پا در گوشت اطراف یکی دیگر از مشکلات شایع در پای افراد به شمار می‌آید، بسیاری از افراد که با این مشکل مواجه می‌شوند ممکن است در ابتدا از مراجعه به پزشک امتناع کرده و سعی کنند با استفاده از روش‌های مختلف ناخن را از بافت گوشتی اطراف آن خارج کنند اما باید توجه داشت این معضل می‌تواند صدمات بسیاری برای افراد به همراه داشته باشد برای مثال ممکن است در اطراف ناخن یک بافت عفونی ملتهب ایجاد شود و یا درد شدیدی برای فرد به همراه داشته باشد بنابراین توصیه می‌شود افراد از ابتدا به پزشک مراجعه کنند و از روش‌های مختلف برای درمان این معضل استفاده نکنند چراکه این کار تنها درد آن‌ها را افزایش می‌دهد.

این متخصص ارتوپدی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: رشد ناخن پا در گوشت اطراف دلیل مشخصی ندارد و می‌تواند به دلایلی همچون وارد شدن ضربه، تغییر شکل ناخن، ژنتیک، پوشیدن کفش تنگ، استفاده ناصحیح از ناخن‌گیر و... ایجاد شود پس از اینکه ناخن به سمت گوشت اطراف رشد کرد موجب می‌شود بافت متورم شده و فرد احساس درد شدید داشته باشد، این تورم ایجاد شده در انگشت پا هنگام پوشیدن کفش نیز برای افراد مشکلاتی ایجاد می‌کند و به دلیل تورم و کم شدن جای پا در کفش نیز ناخن بیش از پیش وارد گوشت اطراف می‌شود و این روند به صورت مداوم ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: در مواردی که فرو رفتن ناخن در گوشت اطراف خفیف باشد می‌توان با رعایت بهداشت، تمیز کردن ناخن، خارج کردن ناخن از درون بافت نرم انگشت، استفاده از کفش مناسب و جادار، کوتاه کردن صحیح ناخن و... مشکل را برطرف کرد اما در موارد شدید این روش‌ها تاثیری در درمان معضل ندارد و فرد به انجام جراحی نیازمند خواهد بود.

ریاحی ادامه داد: در گذشته برای درمان فرو رفتن ناخن در گوشت اطراف با استفاده از جراحی تمام ناخن برداشته می‌شد اما امروزه تنها بخشی از ناخن برداشته می‌شود همچنین بازسازی بستر ناخن نیز انجام می‌شود، در برخی موارد نیز علت‌هایی مانند شکستگی اسخوان زیر ناخن موجب فرو رفتن آن در بافت نرم اطراف می‌شود که در این موارد با استفاده از راهکارهای گوناگون جراحی استخوان زیر ناخن اصلاح و مشکل فرد برطرف می‌شود.

این متخصص ارتوپدی در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: میخچه سومین عارضه‌ای به شمار می‌آید که ممکن است در پای افراد ایجاد شود، درواقع زمانی که لایه کراتین زیر پوست در اثر وارد شدن فشار و استرس بیش از اندازه رشد می‌کند و میخچه ایجاد می‌شود بنابراین با وارد شدن فشار نامتعارف بیرونی مانند کفش نامناسب یا درونی مانند اشکال در فرم استخوان به قسمتی از پوست پا میخچه شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در اثر ایجاد میخچه در پوست پا فرد دچار درد خواهد شد، خاطرنشان کرد: در ابتدا لازم است افراد فشار نامتعارف در قسمتی از پا که دچار میخچه شده است را رفع کنند البته در برخی موارد تنها با حذف این فشار مشکل برطرف نمی‌شود و باید برای از بین رفتن لایه کراتین ایجاد شده در پوست از دارو استفاده شود، در مرحله انتهایی نیز اگر مصرف دارو کارساز نبود لازم است با استفاده از جراحی اقدام به برداشتن میخچه شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۰۹۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان