//
کدخبر: ۳۸۰۷۷۷ //

مزایا و معایب نگهداری گربه در خانه را بدانید

اگر در ذهنتان این است که گربه داشته باشید این مطلب را بخوانید

مزایا و معایب نگهداری گربه در خانه را بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر علاقه دارید که حیوان خانگی داشته باشید، لابد گربه یکی از اولین انتخاب های شماست؛ چرا که ملوس بودن این حیوان خانگی دل علاقمندان به حیوانات را می برد. اگر در ذهنتان این است که گربه داشته باشید این مطلب را بخوانید، مزایا و معایب و چگونگی انتخاب گربه را برایتان آورده‌ایم.

چطور انتخاب کنیم؟

اگر می خواهید گربه را به عنوان حیوان خانگی انتخاب کنید لازم است اول انتخاب درستی داشته باشید و گربه سالمی بخرید. برای انتخاب خوب باید این نکات را رعایت کنید:

۱ – روی موی گربه دست بکشید موی گربه باید صاف و غیر نمدی باشد همچنین موی گربه را از جهت آلودگی به کک و سایر موجودات بررسی نمائید.

۲ – گوش بچه گربه باید تمیز و خشک باشد.

۳ – چشمها باید تمیز و براق باشند بینی هم باید مرطوب باشد.

۴ – گربه سالم دارای دهان صورتی و دندانهای سفید است.

۵ – دم گربه را بلند کنید و ناحیه مقعد را به منظور علائم اسهال مورد بررسی قرار دهید.

۶ – با یک دست به آرامی زیر شکم گربه را لمس کنید این ناحیه باید گرد بوده و سفت نباشد.

گربه

مطالعات چه می گوید؟

کودکان مبتلا به اوتیسم نیز از داشتن یک گربه خانگی سود می‌برند. مطالعه محققان در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد کودکان مبتلا به اوتیسمی که بعد از ۵ سالگی از گربه نگهداری می‌کنند، در مقایسه با آنهایی که گربه ندارند، در شرایط بهتری به سر برده و شانس بیشتری برای کسب سلامتی دارند. از این رو، گربه‌درمانی به عنوان یکی از متدهای موثر برای کودکان اوتیسمی در نظر گرفته می‌شود.

 

دو روی سکه

داشتن یک گربه در خانه به کاهش خطر ابتلای کودکان به مشکلات سلامتی در آینده کمک می‌کند. مطالعه محققان فنلاندی در سال ۲۰۱۲ روی ۳۹۷ کودک تازه متولد شده و ۱ ساله نشان می‌دهد که نگهداری از گربه در سنین پایین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با بیماری‌های تنفسی و خطر ابتلا به آلرژی در سال‌های آتی مبارزه می‌کند. اما برخی دیگر از مطالعات نشان می دهد در عین حال که حیوانات باعث خوشحالی کودکان می‌شوند، می‌توانند برخی بیماری‌ها را هم ایجاد کنند و باعث طولانی شدن بیماری شوند. شایع‌ترین بیماری که ممکن است با حضور حیوانات مرتبط باشد، آلرژی است. اگر کودکی از زمان طفولیت با حیوانات خانگی تماس داشته باشد، زمینه ایجاد آلرژی (حساسیت) در او افزایش می‌یابد. آلرژی به حیوانات خانگی، واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به پوست، بزاق، ادرار یا مدفوع حیوانات است. به این معنا که اگر کودکی که نسبت به حیوانات آلرژی دارد، بقایای بدن حیوان را تنفس کند یا با بزاق، مو، پوست یا مدفوع حیوان تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او اعلام خطر کرده و هیستامین و ده‌ها ماده شیمیایی دیگر را برای مبارزه با ماده آلرژی‌زا آزاد می‌کند.

گربه

شاید باور نکنید

نوازش کردن گربه نه تنها برای این حیوان که برای صاحب او نیز آرامش‌بخش است. نوازش کردن گربه به خاطر ترشح اکسی‌توسین باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود. اکسی‌توسین همان هورمونی است که وقتی کسی را در آغوش می‌گیرید ترشح می‌شود. کاهش فشار خون و استرس ناشی از نوازش گربه می‌تواند منافع زیادی برای شما داشته باشد. مطالعه محققان دانشگاه مینه‌سوتا نشان داده است که صاحبان گربه نسبت به کسانی که حیوان خانگی ندارند،۳۰ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی قرار دارند.

 

توکسوپلاسموز را هم در ذهن داشته باشید

توکسوپلاسموز یک بیماری عفونی انگلی است که در سراسر جهان حتی در کشورهای پیشرفته یافت می ‌شود.تماس با فضولات گربه، مصرف گوشت آلوده که خوب پخته نشده باشد، خوردن میوه و سبزی‌ های آلوده ی نشُسته، استفاده از لبنیات پاستوریزه نشده، تخم مرغ خام و آب تصفیه نشده احتمال ابتلای  افراد به این بیماری را افزایش می ‌دهند.با توجه به افزایش روزافزون گرایش به نگهداری حیوانات خانگی، به‌ خصوص گربه و نقش مؤثر این حیوان در انتقال انگل بیماری و خطرات جدی ابتلای مادران باردار به این بیماری، مطالعه این مطلب خالی از فایده نخواهد بود.به ‌رغم این که عفونت با انگل توکسوپلاسموز رایج است، اما بسیاری از افراد سالم نیازی به درمان دارویی پیدا نمی کنند.سیستم ایمنی بدن در حالت سلامت می ‌تواند با این بیماری مقابله کند. با این وجود توکسوپلاسموز می ‌تواند برای جمعیت ‌های خاصی به‌ شدت خطرناک باشد، نوزادان مادرانی که در طول بارداری به این بیماری مبتلا شده‌ اند و بیمارانی که سیستم ایمنی‌ شان به هر دلیلی ضعیف شده(مثل مبتلایان به ایدز یا سرطان) در زمره این افراد هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الودکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۰۷۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان